Завдання для учнів24-Л

Завдання на період карантину з української мови

18.05.2020


Тема: Контрольна робота(підсумкова)
Виконання тестових завдань.
Завдання 1Знайдіть помилкове твердження:
А) синтаксичні норми визначають правила побудови словосполучень і речень
Б) лексичні норми визначають можливості використання слова відповідно до лексичного значення та його відтінків, а також правила сполучуваності слів у реченні.
В) пунктуаційні норми фіксують систему правил уживання розділових знаків

Г) орфоепічні норми визначають правила написання слів
Завдання 2Укажіть рядок, у якому в усіх словах, відкриваючи дужки, потрібно писати дві літери:
А) зако(н, нн)ий, розкі(ш, шш)ю, на(д, дд)ністрянський, сказа(н, нн)ий
Б) бо(в, вв)аніти, почу(т, тт)ів, ви(л, лл)ється, пі(д, дд)а(ш, шш)я
В) шале(н, нн)ий, (л, лл)я(н, нн)ий, ро(з, зз)ява, впевне(н, нн)ий
Г) невблага(н, нн)ий, радіс(т, тт)ю, пече(н, нн)ий, жов(ч, чч)ю
Завдання 3Помилку на правило «Уживання апострофа» допущено в рядку:
А) Мар'яна, духмяний, сім'я, різдвяний
Б) Зоряна, моркв'яний, інтер'єр, арф'яр
В) м'яз, священний, капюшон, зобов'язання
Г) роз'ятрити, сузір'я, трав'яний, дит'ясла
Завдання 4Що означає архаїзм «десниця»?
А) чоловіча прикраса
Б) права рука
В) господарське приладдя
Г) військова зброя
Завдання 5На які групи поділяють складні речення за засобами зв’язку?
А) єднальні, розділові, протиставні
Б) сполучникові, безсполучникові
В) сурядні, підрядні
Г) ускладнені, неускладнені
Завдання 6У якому реченні всі сполуки слів НЕ є словосполученнями?
А) червона квітка, вступати до університету, любити маму
Б) рідний край, батько і мати, хтось із них
В) найбільш досконалий, будеш учителем, понад річкою
Г) добре намальований, веселі і щасливі, вивчати мову
Завдання 7За складом граматичної основи речення поділяються на:
А) повні/неповні
Б) односкладні/двоскладні
В) прості/складні
Г) поширені/непоширені
Завдання 8Яким членом речення виступає виділене слово?Мій лицарю, любий пане, не боюсь я поговору, - все чиню по власній волі(Леся Українка)
А) додаток
Б) обставина
В) означення
Г) означення і додаток 
Завдання 9Визначте називне односкладне речення:
А) Весна ще так ніколи не співала
.Б) У мене в голові пішло все шкереберть.
В) Їмо плоди із дерева незнання.
Г) Ото ж тая дівчинонька. 
Завдання 10Між частинами складносурядного речення кому НЕ ставлять, якщо:
А) … сурядні частини значно поширені
Б) … автор хоче підкреслити самостійність частин складносурядного речення
В) … частини складносурядного речення, поєднані сполучниками і/й, виражають різку зміну подій
Г) вставне слово стосується обох частин 

Завдання 11Позначте складносурядне речення, у якому НЕ потрібно ставити кому (розділові знаки пропущено).
А) Жде спрагла земля плодотворної зливи і вітер над нею гуляє бурхливий  (І. Франко).
Б) Грає сонце в горщиках і весело виблискують гори гончарського добра (Микола Хвильовий).
В) На галявину зрідка навідуються зграї птахів або інколи загляне лисиця (Остап Вишня).Г) Улітку в містечку збирали вишні, сливи, яблука і тоді пахло на базарах забутою старовиною (Микола Хвильовий).
 Завдання12 Які елементи ускладнюють структуру речень?

А) додатки
Б) однорідні члени речення
В) обставини
Г) означення
Завдання13 Прочитайте текст та виконайте завдання до  тексту
1.    У народних піснях і легендах отак поетично визначалися родичі запорожця: Великий Луг- батько, Січ – мати, шабля – дружина, кінь – вірний товариш. 2.Тобто все його життя пов’язувалося з атрибутами козацької вольниці. 3.Січ приймала тільки неодружених. 4. Жодна жіноча нога ніколи не ступала на її територію5. Раз і назавжди встановлені товариством правила, лишалися незмінними впродовж усього існування Січі.6. У запорожців понад усе цінувалися сміливістькмітливість, добре серце і почуття гумору. 7. Відомий дослідник козацтва Дмитро Яворницький зазначав, що з природних якостей, властивих справжньому українцеві, запорожці відзначались умінням майстерно розповідати, вміли підмічати смішні риси в інших і передавати їх у жартівливому, але ні для кого не образливому тоні… (За М. Слабошпицьким). 
А.   Слово, в якому відбувається зміна приголосного при додаванні суфікса -ськ- ужито в реченні
1
2
3
4
5
6
7







 Б.   Слово іншомовного походження, у якому не відбувається подвоєння приголосних ужито в реченні
1
2
3
4
5
6
7







  В.   Слово з орфограмою «подвоєння приголосних на межі морфем» ужито в реченні
1
2
3
4
5
6
7







 Г.   У словах  якого речення не відбувається подовження приголосних в орудному відмінку однини?
1
2
3
4
5
6
7







 Д.   Слово з орфограмою «спрощення груп приголосних» ужито в реченні
1
2
3
4
5
6
7







15.05.2020

Тема:Підготовка до ЗНО .Написання власного висловлення.

Людина щосекунди змінює свою планетуутверджується на нійПрагнучи підкорити природуми не маємо часу замислитися про доцільність володарювання над нею. Чи потрібно людині шукати відповідь на питання про доцільність підкорення природи й володарювання над нею?

Усі ми прагнемо бути успішними людьми, але життя не завжди сприяє нашій самореалізації.
До кого ж приходить успіх у житті?




                                       Тестові завдання.
1. Прочитайте речення.
Під сосною(1) на теплому твердому піску(2) мішаному з падалишньою глицею(З) лежить Тимоха(4) смирний(5) неговіркий хлопець.
Тире треба поставити на місці цифри
А 1
Б 2
В З
Г 4
Д 5
2. Прочитайте речення.
Іржання те розбинося зараз же на десять відгомонів(1) і покотилося по ярузі(2) і пішло бродить та гомоніти понад болотечком так(З) наче не одна конячка заіржала(4) а(5) принаймні(6) цілий табун.
Кому треба поставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1,2
Б 2,3
В 3,4
Г 4,5
Д 5,6
3. Невідокремлене означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
А Викупаний дощем вклоняється землі колос.
Б Колос викупаний дощем вклоняється землі.
В Викупаний дощем колос вклоняється землі.
Г Дощем викупаний землі вклоняється колос.
Д Вклоняється землі колос викупаний дощем.
4. НІКОЛИ НЕ буває вставним слово
А принаймні
Б може
В однак
Г зрозуміло
Д буває
5. Відокремлену прикладку вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
А Великих вершин досягають на жаль не тільки орли.
Б Море натомлене штормом здається безсилим.
В Над горами стояла ніч світла чиста прозора.
Г Десь там на іскристій рівнині не спить у заметах село.
Д Час великий диригент перегортає ноти на пюпітрі.
6. Вставне слово вжито в реченні (розділові знаки пропущено)
А На жаль сподіватися не треба.
Б На диво чекали новорічної ночі.
В На щастя сподівається кожен.
Г На жаль дощі не припиняються.
Д На жаль розраховувати не солідно,
7. Установіть відповідність.
Відокремлений член речення
Приклад
1 обставина
А Божий світ, оповитий красою, задрімав у легенькому сні.
2 додаток
Б Високих зір тополі не дістануть, але ростуть у небо крізь роки
3 означення
В Солодкою стрілою пізній цвіт, скрадаючися, приморозок ранить.
4 прикладка (різновид означення)
Г Озброєні діти Залізнякові, ми пройдем шляхами при стиглому житі.
Д Не повертайтесь на круги своя: нічого це, крім болю, не приносить.
8. Установіть відповідність.
Відокремлений член речення
Приклад
1 обставина
А Який шумливий світ там, за вікном!
2 додаток
Б Оживлялася музика крапель, сумних і веселих, лінивих і жвавих.
3 означення
В Народе мій, уже пора настала для щедрих зерен Правди і Добра.
4 прикладка (різновид означення)
Г Осінь, найкраща пора, пахла з усіх підвід.
Д Усі прийшли на заняття, за винятком двох чергових.
9. Установіть відповідність.
Відокремлений член речення
Приклад
1 обставина
А Ніхто, крім тебе самого, цього не зробить.
2 додаток
Б У кімнату ллється повітря, напоєне пахощами літнього саду.
3 означення
В І ми, поети атомного віку, останні трубадури на землі.
4 прикладка (різновид означення)
Г Заночував туман у полі, уранці плакав над рікою.
Д Усю зиму підіймалися води Дніпра, заливаючи плавні, озера.
10. Установіть відповідність.
Відокремлений член речення
Приклад
1 обставина
А Не кинувши у глиб надійний якір, пливу й пливу повз береги краси.
2 додаток
Б У березні, у березні земля прощається з торішніми снігами.
3 означення
В Овіяна степовими вітрами, стоїть на березі лиману хатина
4 прикладка (різновид означення)
Г Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині.
Д Ось вони, рідні озера та луки, в синім добрі солов’їних ночей
11. Установіть відповідність.
Відокремлений член речення
Приклад
1 обставина
А Усе можна виправдати, окрім освіченого варварства.
2 додаток
Б Осяяний сонцем, перед нами розкинувся зовсім новий світ.
3 означення
В На долині, край лісу, висить синя імла.
4 прикладка (різновид означення)
Г Старий вітряк, дубовий птах, стоїть на пагорбі в житах.
Д В саду ботанічнім невміло, незвично ловлю, доганяю кленові листки.
12. Установіть відповідність.
Відокремлений член речення
Приклад
1 обставина
А Не оравши й не сіявши, не будеш хліба їсти.
2 додаток
Б О земле втрачена, явися!
3 означення
В Новела, на відміну від оповідання, більш напружена й динамічна.
4 прикладка (різновид означення)
Г Василь, міцний чоловік, нагадував казкового богатиря.
Д Жах, німий, холодний, до світанку гримів прикладами на ганку.

13.05.2020

Тема:Логічні помилки в складних реченнях.

  1. О.Авраменко. українська мова 11 клас
&30-31 ст 95-99.Впр№2,5,7 

04.05.2020

Тема:Прості ускладнені речення

27.04.2020

Тема:Контрольна робота "Синтаксична норма"
Тема: Прості односкладні речення 
Завдання 
Опрацювати теоретичний матеріал та зробити конспект матеріалу.
Виконати вправи (письмово)
 Контрольна робота (виконати письмово і результати на електронну пошту)


Синтаксична норма

До синтаксичних норм не належить: (1б.)
1.      А. правильне використання однорідних членів речення
Б. точність у поєднанні слів у словосполученні
В. правильне вживання дієприкметникових зворотів
Г. правильне вживання розділових знаків у реченні
Д. особливості зв’язку між підметом і присудком.

2. Слово здійснила не узгоджується з абревіатурою(1б.)
    А. США
    Б. УПА
    В. ЗОШ
    Г. ГЕС
    Д. СБУ

3. Логічну помилку допущено в реченні: (1б.)
   А. Учитель, пояснив, як потрібно писати твір-роздум.
   Б. Пролунав дзвінок, який сповістив про закінчення уроку.
   В. Головне, на чому загострювали увагу на зборах,- це дисципліна на уроці.
   Г.Мама просила викопати ще одну вуличку картоплі, і в мене не було вже сил.
   Д. Консультант детально розповідав про видавництво, але мене це мало цікавило.

4. Яке з речень  безособове? (1б.)
  А. Народ скаже, як зав’яже.
  Б. Нам дали гарячого міцного чаю.
  В. Після перших ранніх дощів стояли невеликі калюжі.
  Г. Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати.
  Д. Надворі світало.

5. У якому реченні прямий порядок слів? (1б.)
  А. За селом одкривався чарівний світ.
  Б. Після зборів компанія десятикласників, велика, галаслива, пішла прогулятися містом.
  В. До стилістичних фігур належать антитеза, градація, повторення.
  Г. Сталося це навесні.
  Д. Земля пахне торішніми травами і запашною м’ятою.

6. Неповним є речення: (1б.)
 А. Люди – прекрасні. Земля – мов казка.
  Б. Телефон – у кишені куртки.
  В. Левада затоплена водою.
  Г. Вогонь – друг; вогонь – ворог.
  Д. Нам було весело.

7. Яке з речень складнопідрядне з підрядним наслідковим? (1б.)
А. Не бійтесь заглядати у словник: це тихий яр, а не сумне провалля…
Б. Він так швидко говорив, що ми нічого не могли розібрати.
В. Надворі сутеніло, так що незабаром можна і рушати.
Г. Як умру, то поховайте мене на могилі…
Д. Якби такі ніжки мала, то б я ними чеберяла, як той зайчик.

8. Установіть відповідність.(5б.)
Вид односкладного речення                                            Приклад
1.     Називне                                 А.Укладено і опубліковано підручники для шкіл
2.     Узагальнено-особове              Б. Скільки віршів вивчили!
3. Неозначено-особове               В. Тривожна тиша…                                             
4       Безособове                              Г. Розкажіть мені,бабусю, казку.
5. Означено-особове                   Д. Учітеся, брати мої, думайте, читайте!
                                                      Е. Я вірю в силу слова!          
9. Відредагуйте речення. .(4б.)
У нашому місті дороги ремонтуються дуже повільно. 
Півтора місяця ми працювали над цим проектом.
З журбою радість обнялись.
На засідання комісії діляться досвідом по роботі з неблагополучними сім’ями.

10. Утворіть і запишіть словосполучення. .(4б.)
Навчатися в (місто Миколаїв).
Слухати (співачка Оля Полякова).
Приїхав до (село Кам’яний Міст).
Знаходиться  за (річка Кодима).

11.Утворіть словосполучення, знявши дужки. .(4б.)
Зрадити (подруга), нехтувати (поради), вибачте (я), хворий (запалення легенів).

12. Утворіть і запишіть речення. .(4б.)
Мама з двомісячною сестричкою (пішла, пішли) до лікаря. Більшість моїх однокласників (готується, готуються) до ЗНО. Музей-садиба (заснований, заснована) у кінці ХІХ ст..Батько І.Франка був (коваль, ковалем)

13. Розставте розділові знаки, вкажіть ускладнювальні компоненти.(4б.)
Музей бойової слави відвідали  і учні молодших класів і старшокласники.
Це було літом саме в жнива.
У всякому ділі є свої майстри і своє так би мовити натхнення.
Ти мене з дитинства підіймала хліб дала з піснями солов’я відвела доріг мені немало земле зореносице моя.

14.Відредагуйте речення.(4б.)
Я не пішов на дискотеку. Бо треба було готуватися до контрольної роботи.
Головне, на чому зосередити увагу, - це на розкритті теми.
Я увімкнув світильник, що стоїть на столі.
Хлопець вийшов на ганок до брата, який був мокрий від роси.
Загальна к-кість балів -36.



                            Прості односкладні речення

укр мова 11_клас. просте реченняppt

                       односкладне речення             Прості односкладні речення

В односкладних реченнях граматична основа складається з одного головного члена (підмета або присудка); другий головний член не потрібен, оскільки зміст речення і так зрозумілий. Залежно від способу вираження та значення головного члена односкладні прості речення поділяються на два типи: 1) з головним членом-присудком; 2) з головним членом-підметом. Односкладні речення, як і двоскладні, можуть бути непоширеними і поширеними.
Види односкладних речень
1) Означено-особові — речення, головним членом яких є особова форма дієслова, що вказує на виконавця дії, носія ознаки чи стану (Хочу плакати, але замість того завжди сміюся).
2) Неозначено-особові — речення з головним членом-присудком, який відноситься до всіх осіб взагалі або до неозначеної кількості осіб (У школі готуються до свята рідної мови).
3) Узагальнено-особові — речення з головним членом-присудком, який вказує на дію, ознаку чи стан, які можуть стосуватися будь-якої особи в будь-який момент часу. Такі речення переважно вживаються в прислів’ях та приказках (Не брудни криниці, бо схочеш водиці (Нар. тв.)).
4) Безособові — речення з головним членом-присудком, який називає дію або стан, що не мають виконавця або носія, і може бути виражений безособовим дієсловом, дієслівними формами на -но-то, неозначеною формою дієслова, прислівником, словами нема, не було, не буде, при яких стоїть додаток у родовому відмінку (Так тихотихо скрізь (П. Тичина)).
5) Називні — речення з головним членом-підметом, який стверджує наявність, існування предметів чи явищ (Сонячні чудесні міста. Вільні люди (О. Гончар )).

                                        Виконати письмово

 Випишіть означено-особові речення. Виділіть присудки.
1. Веснянійте, далі сині, наливайтесь сонцем, дні! (Сос.) 2. Поставлю хату і кімнату, садок-рзйочок насаджу. (Шевч.) 3. Не дай мені, Боже, дітей пережити. (Нагн.) . З вітром весняним сосна розмовляє. (Л. Укр.) 5. Вигострю, виточу зброю іскристу. (Л. Укр.) 6. В пе­редчутті грози виходжу з дому. (Дор.)
Випишіть спочатку неозначено-особові, а потім — означено-особові речення. 
1. Заповіт співають на мовах усіх народів світу. Знають його далеко за межами нашої країни. (Шиян.) 2. Ой, по­садю коло хати маленькую вишню. (Нар. тв.) 3. Посадили над козаком явір та калину. (Шевч.) 4. Полюють зайців по-різному, (Вишня.) 5. Тут же, біля лікарні, розкладають вогнища, варять картоплю. (Коз.) 6. Розплющу очі і раптом бачу у вікнах глибоке небо і віти берези . (Коцюб.)

 Перекладіть українською мовою. Знайдіть у перекладі неозна­чено-особові речення і вкажіть, якою формою дієслова виражені в них присудки.

Когда-то в Петербурге (Ленинграде) задумали устроить очень глубокий колодец. Начали бурить землю. Бур прошёл через слои песка и глины и на глубине 100 метров дошёл до твёрдого камен­ного слоя. Камень этот оказался гранитом. Чаще всего гранит за­легает глубоко в земле. Но иногда он выходит и на поверхность земли и образует целые горы. Гранитные камни нередко встре­чаются на полях, лугах и в лесах. Гранит — очень прочный камень. Его добывают у нас на Урале, на Украине, в Сибири и других местах.

ТЕСТ   Код доступу 815255




13.04.2020.

Тема: Пасивні конструкції з дієсловами на -СЯ
Тема: Синтаксичні конструкції з формою на -но-то-
Завдання
Опрацювати теоретичний матеріал
Виконати вправи 
Підготовка до ЗНО
Сайт вчителів української мови - Електронні уроки ч.2

Виконати письмово 

Перепишіть дієслова в неозначеній формі, замінюючи дієсловами умовного способу.
Якби я був скульптором, (виліпити) або (висікти) з граніту зображення моєї України. Якби я міг, (зобразити) в гіпсі чи камені її струнку поставу, тендітні дівочі плечі й тонкий стан. Бо держава наша ще юна й прекрасна. Якби я був художником, (намалювати) рутвяний віночок на її високому чолі, золотаві коси й великі сині очі. Бо наша Україна надзвичайно вродлива. А вона (усміхнутися) нам усім лагідно. І (бути) ми усі щасливі (3 газети).



06.04.2020.
Тема: Вживання похідних сполучників
Тема:Варіанти граматичного звязку підмета й присудка .

Завдання 
Опрацювати теоретичний матеріал
Законспектувати матеріал
Виконати вправи (письмово)
Подивитися відео .Підготовка до ЗНО 

РОЗРЯДИ СПОЛУЧНИКІВ

ЗА ПОХОДЖЕННЯМ
ЗА СПОСОБОМ УЖИВАННЯ В РЕЧЕННІ
ЗА БУДОВОЮ
 - непохідні: але, і, та

 - похідні (походять від інших частин мови): зате, що
 - одиничні (неповторювані): і, але, щоб, проте

 - повторювані: або - або, чи - чи, то - то, чи то - чи то

 - парні: не тільки ... а й, не тільки ... скільки
 - прості: і, а, але, бо

 - складні (утворені з двох і більше частин): щоб, зате, проте

 - складені (утворені з двох і більше слів): тому що, через те що, незважаючи на те що
Урок "Уживання похідних сполучників" (11 клас)

Урок "Уживання похідних сполучників" (11 клас)

Виконати письмово 

Спишіть прислів'я, вставляючи на місці крапок пропущені сполучники (скористайтесь довідкою). З'ясуйте функцію кожного з них. Поясніть вживання розділових знаків (дві букви у поле відповіді записувати через кому з пробілом)


тренувальны вправи
 1. Наука в ліс не веде, ... з лісу виводить.

тренувальны вправи
 2. ... добре жити, треба працю любити.

тренувальны вправи
 3. ... такий до роботи, ... до розмови.

тренувальны вправи
 4. В очі любить, ... за очі гудить.

тренувальны вправи
 5. М'яко стелить, ... твердо спати.

тренувальны вправи
 6. Не той урожай, ... в полі, а той, ... в коморі.


Тренувальні вправиЗапишіть речення. Назвіть прості та складні, підрядні та сурядні сполучники: А - сурядні прості, Б - сурядні складні, В - підрядні прості, Д - підрядні складні, Е - поєднання кількох видів сполучників. Поясніть функцію сполучників у простому та складному реченнях


Тренувальні вправи
1. Вже й місяць підбився височенько, вийшов з-за дерев у ярку та  став посеред неба

Тренувальні вправи
 2. А в сторожці пахло сонцем, що цілий день угрівало долівку та стіни сухими теплими ящиками з-під насіння та деревієм

Тренувальні вправи
 3. Насувалася ніч, але гомін на полях не стихав

Тренувальні вправи
 4. День був ясний, сонячний, проте холодний.

Тренувальні вправи
 5. Листя щодалі, то більше опадало

Тестові завданняДопишіть речення так, щоб вийшли складні. Вживайте сполучники сурядності
1. По землі побігли веселі струмочки, ...
2. Небо було  чисте, ...
3. Земля розцвітала, ...
4. Чувся веселий пташиний спів, ...



Тестові завданняПодані вирази замініть стійкими словосполученнями з парними сполучниками сурядності НІ - НІ
Зразок: розгубитися, не знаючи, що робити - ні в сих, ні в тих

1. Сказати невлад, недоречно.
2. Дуже переляканий, вражений, здивований.
3. Безпричинно, безпідставно приставати.
4. Надзвичайно втомитися.
А) ні рук, ні ніг не чути;
Б) ні з сього, ні з того;
В) ні живий, ні мертвий;
Г) ні в тин, ні в ворота.

Вибірковий диктант
А - сполучники сурядності, Б - сполучники підрядностіТворчі завдання
  1. однак,
  2. і,
  3. й,
  4. та,
  5. якщо,
  6. через те що,
  7. як,
  8. проте,
  9. немов,
  10. щоб,
  11. бо,
  12. та,
  13. коли,
  14. а,
  15. зате,
  16. чи то,
  17. щоб,
  18. тому що,
  19. наче,
  20. дарма що.

         Варіанти граматичного звязку підмета й присудка .

Словосполучення
Складові характеристики

Приклад

Тип
за синтаксич
ним зв’язком
·означальні (предмет + ознака)
свіже повітря
·об’єктні (дія або стан + 
 предмет)
прочитати книгу
·обставинні (дія + обставини дії)
прийшов вчора
за головним словом
·іменні (іменникове, 
 прикметникове, займенникове,
 числівникове);
турбота про батьків

·дієслівне;
допомагати батькам
·прислівникове
досить вправно
Спосіб підрядного зв’язку
·узгодження (залежне 
 узгоджується з головним у 
 роді, числі й відмінку)
зелена трава, зеленою травою
·керування (залежне слово з 
 прийменником чи без 
 прийменника ставиться у 
 певному відмінку)
передбачати погоду,
вихід на сцену


·прилягання (залежне слово, 
 будучи незмінним, 
 пов’язується з головним лише 
 за змістом)
штурмувати бурхливо,
навчилися читати
Вид  за будовою
·прості (непоширені)
ясний день
·складні (поширені)
глянути швидко на дорогу
ØУрок №13.1. Підмет, способи його вираження


 Блог вчителя-дефектолога: Корекція мовлення.Урок 47
Урок №14. Простий присудок

Виконати письмово

Визначте головні члени речення. Поставте, де потрібно, тире. Поясніть свій вибір.
І. 1. Синтаксичне призначення дієслова виконувати роль присудка. 2. Заступають дієслово в ролі присудка інші частини мови, зокрема прикметники та іменники. 3. Ми свідки великої події, творці своєї нації, своєї держави (З газ.). 4. Виховання також справа державна. 5. Вміло користуватися невичерпними синонімічними багатствами граматики мовленнєве мистецтво (І. Вихованець). 6. Постійну працю полегшує звичка (Демокріт). 7. Людина народжена для діяльності... (Д. Дідро). 8. Праця один з найкращих вихователів характеру (С. Смайлс).
ІІ. 1. Самозакоханий не має суперника (Б. Франклін). 2. Тримаючи в руках скрипку, людина не здатна зробити погане (Г. Сковорода). 3. Заздрісник сам причина свого нещастя й сам собі ворог (Демокріт). 4. Жодна мудра людина ніколи не бажала бути молодшою (Д. Свіфт). 5. Людський інтелект це здатність абстрактно мислити й вирішувати проблеми (З моногр.). 6. Перші кроки завжди найважчі (Р.Тагор). 7. Вільний час це аж ніяк не солодке неробство (І. Томан). 8. Мовчання це велике вміння вести бесіду (Б. Хаздіт).
 Розставте розділові знаки. Поясніть свій вибір.

1. Є заповідь - прощати ворогам нашим. 2. Але нема заповіді прощати нашим колишнім друзям 3. Інтелектуальність це постійна практика мислення (К. Медічі). 4. Нічого не робити й не існувати для людини одне й те саме (Вольтер). 5. Найбільша розкіш на світі це розкіш людського спілкування (А. Екзюпері). 6. Музика спонукає нас красномовно мислити! (Р. Емерсон). 7. Окраса глибоких думок ясність! (Я.Вовенарг). 8. Бери вершину матимеш середину! (Г. Сковорода). 9. У жінки все серце, навіть голова (Ж. Поль). 10. Ніколи не говоріть про себе погано! Це зроблять ваші друзі (П. Меріме). вбивати смерть! (Р. Ролан). 





Тема : Поняття синтаксичної норми .Складнві випадки синтаксичного узгодження 16.03.2020.


17.03.2020

Тема : Складні випадки і варіанти синтаксичного керування 

23.03.2020

Тема : Уживання прийменників  В-НА з географічними назвами і просторовими іменниками

Завдання : 

Опрацювати матеріал .
Записати у зошит конспект з тем.
Виконати вправи письмово .

 Ознайомитися з матеріалом.

Синтаксичні норми. Складні випадки керування. Узгодження підмета і присудка. Синоніміка словосполучень і слів


Норма
Порушення норми
вчити чого
вчити чому
глузувати з кого
глузувати над ким
дивуватися з чого
дивуватися чому
дякувати кому
дякувати кого
захворіти на що
захворіти чим
знущатися з кого
знущатися над ким
зраджувати кого
зраджувати кому
кепкувати з кого
кепкувати над ким
легковажити що
легковажити чим
нехтувати кого, що; ким, чим
нехтувати кого, чого
оволодіти чим
оволодіти що
опанувати що
опанувати чим
одружитися з ким
одружитися на кому
повідомляти кого
повідомляти кому
постачати кому що
постачати кого чим
простити кому
простити кого
радіти з чого
радіти чому
сміятися з кого
сміятися над ким
уподібнюватися до кого
уподібнюватися кому
хворіти на що
хворіти чим

Узгодження присудка з підметом

Чим виражений підмет
Приклади
У двоскладному реченні присудок із підметом пов'язується переважно підрядним зв'язком узгодження.
Вдень пригріло сонце, почалася відлига (О. Довженко)
При однорідних підметах, ужитих в однині й пов'язаних єднальним зв'язком, дієслово-присудок ставиться як у множині (частіше), так і в однині залежно від того, на чому більше зосереджується увага – на дії чи на предметах.
Радіють і садок, і поле, і долина (Л.Глібов).
При підметі, вираженому кількісним числівником або поєднанням кількісного числівника чи кількісного слова з іменником, присудок ставиться:
а) в однині, якщо увагу зосереджено на кількості. Присудок у такому разі ставиться, як правило, перед підметом.
Сиділо нас чоловіка з вісім (А.Тесленко).
б) у множині, якщо увагу зосереджено на дії. Присудок у такому разі ставиться переважно після підмета, але не обов'язково.
Біля прилавка стояло двоє селян і переказували продавцеві, напевно, останні новини (П. Панч). При тому самому підметі двоє селян перший присудок стояло вжито в однині (несуттєва дія), а другий переказували – у множині (важлива дія).
Якщо до складу підмета входить неозначено-кількісний числівник (багато, мало, чимало, трохи та ін.), то присудок, як правило, ставиться в однині.
Багато людей підпушувало землю навколо кожного деревця (О.Довженко).
Якщо складений підмет має часове значення, то присудок ставиться в однині.
Три роки минуло відтоді, як вона вперш зустрілася з Марком Загірним (О. Гончар).
При підметах, виражених іменниками більшість, меншість, частина, половина, решта тощо, дієслово-присудок ставиться в однині і в тому самому роді, що й підмет.
Більшість проголосувала за резолюцію.
При підметах, виражених займенниками хто, дехто, хтось, ніхто, хто-небудь, присудок у минулому часі має форуму чоловічого роду, у теперішньому й майбутньому – форму однини.
Люди, хто знав, мовчать та примічають (Г. Квітка-Основ'яненко).
При займеннику ви, який вживається для вираження пошани до однієї особи, присудок ставиться в множині.
Може, ви, дядечку, чого-небудь попоїли б (І. Карпенко-Карий).
Якщо підмет, що означає професію, виражено іменником чоловічого роду, але він стосується особи жіночої статі, то присудок у розмовному стилі ставиться переважно у формі жіночого роду; в офіційно-діловому – чоловічого.
Суддя ухвалив...
Якщо після назви професії йде прізвище жіночої статі, то присудок ставиться у формі жіночого роду.
Суддя Петренко ухвалила...
Якщо підмет виражено невідмінюваною власною назвою іншомовного походження, то присудок узгоджується в роді із загальною назвою.
Сочі (місто) витягнулося понад берегом Чорного моря. Сочі (річка) після дощу вийшла з берегів.
При абревіатурах присудок ставиться в тому самому роді й числі, що й головне слово в словосполученні, від якого утворено абревіатуру.
УАН (Українська академія наук) була заснована 1918 року за сприяння гетьмана Павла Скоропадського.
Поширеною вадою ділового мовлення є надуживання конструкціями з прийменником по.
Прийменник по перекладають конструкціями з такими прийменниками:
за – за власним бажанням
з – з ініціативи
на – на пропозицію
для – комісія для складання
після – після повернення
у (в) – у справі
через – через хворобу
Прийменник по вживаємо: черговий по району, наказ по університету, колеги по роботі.
Норма
Порушення норми
бюро працевлаштування
бюро по працевлаштуванню
з питань будівництва
по питанню будівництва
у службових справах
по справах служби
комітет цін
комітет по цінах
за законом
по закону
після закінчення терміну (строку)
по закінченню терміну (строку)
проректор з наукової роботи
проректор по науковій роботі
кіоск для продажу проїзних квитків
кіоск по продажу проїзних квитків
за вимогою, на вимогу
по вимозі
через недбалість
по недбалості
працюють за змінним графіком
працюють по змінному графіку
через непорозуміння
по непорозумінню
через непередбачені обставини
по непередбаченим обставинам
за дорученням
по дорученню
за постановою
по постанові
у святкові дні
по святкових днях
за запрошенням
по запрошенню
за програмою
по програмі
за фахом
по спеціальності
за списком
по списку
за сумісництвом
по сумісництву
за звичаєм
по звичаю
документація щодо особового складу
документація по особовому складу
надіслати поштою
надіслати по пошті
за замовленням
по замовленню
курси для підготовки спеціалістів
курси по підготовці спеціалістів
екзамен з української мови
екзамен по українській мові
не під силу
не по силі
комітет з питань комерційної торгівлі
комітет по питаннях комерційної торгівлі



ЗНО. Українська мова
Службові частини мови

Прийменник                               Сполучник                            Частка

·        Не мають лексичного значення
·        Не відповідають на питання
·        Не є членами речення

ПРИЙМЕННИК
(незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого у словосполученні)

Прийменник вживається тільки з непрямими відмінками іменників, займенників і числівників: в Андрія, до мене, по десять.

Найменше прийменників уживається в Д.в.: навздогін вітру, назустріч долі, наперекір труднощам.

ЗА БУДОВОЮ ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА:

Прості                                  Складні                        Складені

З, за, до, через, у(в), на,     (утворені поєднанням          (утворені від
про, під, над, по, при,         простих прийменників)        кількох слів)
перед, між, проти, до,       понад, попід, посеред,       поруч з, незалежно
від, без, о, серед, крізь,       задля,поміж, з-над,           від, у зв′язку з,
коло, край, поруч,               із-за, з-за, з-поміж...          незважаючи на,
близько, кінець, мимо                                                      згідно з, відповідно
                                                                                           до, з метою...

Завдання 1. Знайти у реченнях прийменники. Визначити прийменники прості, складні та складені, вказати відмінок.

Після дощу сонце засяє. Коло води ходячи, намокнеш. Поля попід небом прослалися безкраї. Хто часто в дорозі, був під возом і на возі. З метою заохочення членів драматичного гуртка наказую преміювати їх поїздкою до Львова. Працює за одного, а їсть за трьох. З вогнем не жартуй, а воді не вір. На долоні волос не виросте. Незважаючи на дощик, зустрічаємося на площі. Бережи час, бо його за гроші не купиш. Із-за церковних білих стін луна високий чистий дзвін.

Тестове завдання 1. Прийменник є в кожному реченні, ОКРІМ
А Друзі пізнаються в біді.
Б Не гріє сонце на чужині.
В Як гукнеш, так і відгукнеться.
Г Без праці не проживеш.

Тестове завдання 2. Прийменник виділено в реченні
А Лунає неподалік пісня сили, краси.
Б Назустріч здіймалося місто в бронзі.
В Напередодні всю ніч ішов лапатий сніг.
Г Козаки навколо фортеці копали шанці.


НАПИСАННЯ ПРИЙМЕННИКІВ
Запам'ятати! Складні прийменники пишуться разом.                          Складні прийменники з першою частиною з-, із- пишуться через дефіс.

Завдання 2. Розкрити дужки.
З(за), з(над), з(поза), із(за), за(для), по(за),  по(серед),  з(поміж),  з(понад),  по(між), з(поміж),  по(над),  із(під),  з(перед),  зі(мною),  з(ним),  піді(мною),  у(нього), зі(сходу).

ВЖИВАННЯ ПРИЙМЕННИКІВ З, ІЗ, ЗІ
Прийменник З
1. Перед словом, що починається на голосний: «Пустунчик повернувся з Америки».
2. Перед приголосним (окрім с і ш): «Моя подруга – з Херсона». 
АЛЕ: «Сьогодні я раніше повернувся зі школи».
Прийменник ІЗ
Коли одне слово закінчується на приголосний, а інше — починається (переважно на з, с, ц, ч, ш, щ ): «Пустунчик дістав із шафи нову книгу»; «Який він із себе — той слон?».
Прийменник ЗІ
Перед сполученням приголосних, серед яких є з, с, ц, ч, ш, щ: «Слоник Пустунчик мріє зустрітися зі збірною України з футболу»; «Маринка ретельно прибрала крихти зі столу».

Завдання 3. Вибрати із дужок потрібний прийменник.
(З, зі, із) снігу каші не звариш. У вовки (з, зі, із) кобилячим хвостом не сунься. Спав мені камінь (з, зі, із) серця. Носиться, як баба (з, зі, із) ступою. Птах (з, зі, із) своїх крил податку не вимагає. Розкіш приходить (з, зі, із) смаком, а  виходить (з, зі, із) болем. Поруч (з, зі, із) справжнім майстром тремтять халтурники. Ми до них (з, зі, із) серцем, а вони до нас (з, зі, із) перцем.

ЗАПАМ′ЯТАТИ!
 Прийменники
Квіти навколо хати,
близько другої години,
близько сотні,
був поруч з ним,
поруч хаток,
сидить кінець столу,
стоїть край села, почекай коло хвіртки
Інші частини мови
ПРИСЛІВНИКИ
Подивилася навколо,
стояли поруч,
підійшли близько

ІМЕННИКИ

Широке коло,
щасливий кінець,
далекий край

Завдання 4. Визначити, якими частинами мови є виділені слова.
Козаки стали в коло, і після третього гуку литавр показалася старшина з клейнодами. Коло річки, коло броду два голуби пили воду.Степи простяглися широкі. Степи простяглися накруг. Навкруг мене небо, степ, Дніпро старий.Покидала рідний край і сумну співала: «Не потрібно через край! А по вінця – мало!» Чого ж то зібралися ті люди край брами?

Завдання 5.  Увести в речення слова:  на половину  -  наполовину,  на сміх - насміх,  до низу - донизу.
На половину:__________________________________________________
_____________________________________________________________
Наполовину:__________________________________________________
_____________________________________________________________
На сміх:______________________________________________________
_____________________________________________________________
Насміх:______________________________________________________
_____________________________________________________________
До низу:______________________________________________________
_____________________________________________________________
Донизу:______________________________________________________
_____________________________________________________________
СТЕЖТЕ ЗА ВЖИВАННЯМ ПРИЙМЕННИКІВ
Завдання 6. Відредагувати словосполучення і речення.
Ходити по хатам. Зошит по українській мові. Знання по фізиці. Діяти по правилах. Перший урок починається у вісім годин тридцять хвилин. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин. Учень пропустив три дні по хворобі. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста. Два раза в тиждень. Сміятися над собою. Говорити по-українськи. Їхати по вулиці.  Сталося із-за необережності.  Перетворюватися в пар. Стояти у входу. Прийти в час ночі. Турбуватись о мамі. Оплата по домовленості. У двох кроках.
Тестове завдання 3. Помилково вжито прийменник у реченні
А іти за морозивом
Б писати за зразком
В твір за картиною
Г економіст за фахом
Д за взаємною згодою

Тестове завдання 4. Граматично правильно побудовано словосполучення
А заступник по виховній роботі
Б повертатися на тролейбусі
В викликати по прізвищу
Г розсістися по своїх місцях
Д виконати на замовлення

Тестове завдання 5. Правильно вжито прийменник в обох варіантах рядка
А міліція у справах неповнолітніх (по справах)
Б за романом Олеся Гончара (по роману)
В надіслати на вимогу (по вимозі)
Г відпочити після обіду (по обіді)
Д організувати з ініціативи (по ініціативі)


СПОЛУЧНИК
(сполучає однорідні члени речення та частини складного речення)
РОЗРЯДИ СПОЛУЧНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ
                СУРЯДНІ                                                 ПІДРЯДНІ
(поєднують однорідні члени                    (зв'язують частини складного
і прості речення в складному,                  речення, одна з яких за змістом
які незалежні одне від одного)                 підпорядкована іншій)           








Завдання 7. Визначити в реченнях сполучники сурядності та підрядності, до якої групи за значенням належать.
Не кидай перлів свиням, бо вони потопчуть їх ногами. Халяви диряві, зате підошви з діба. За все він береться, та не все йому вдається. Іван і Дем′ян посварилися за бур′ян. Свиня не перетвориться на коня, хоч ти надінеш на неї сідло. Не тоді коней сідлають, коли верхи сідають. Щоб усе мати, треба працювати. Друзі поїдуть відпочивати або в Турцію, або в Грецію. А в сторожці пахло сонцем, що цілий день угрівало долівку та стіни сухими теплими ящиками з-під насіння та деревієм. День був ясний, сонячний, проте холодний.

ЗА БУДОВОЮ ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА:

Прості                           Складні                                    Складені  
                                          
        і, а, але, бо          (утворені з двох і більше         ( утворені з двох і більше
                                     частин)                                       слів)         
                                            щоб, зате, проте                тому що, через те що,          
                                                                                           незважаючи на те що

Запам′ятати! Сполучники зате, проте, щоб, якби  треба відрізняти від однозвучних із ними самостійних частин мови, які з прийменниками за, про та часткою би(б) пишуться окремо.
Зате, проте – але. Щоб – аби. Якби – коли б

Завдання 8. Визначити, в яких реченнях сполучники та однозвучні з ними займенники з прийменниками.
Індик хоч не співає, за(те) багато думає. Не за(те) вовка б′ють, що сірий, а за(те), що овечку з′їв. Як(би) ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. Як(би) було десять рук, усім би робота знайшлася. Що(б) не трапилось, усе минає. Що(б) руки вміли, треба працювати головою. Козаки голили бороди, про(те) обов′язково носили вуса. І, певно, забути давно уже треба про(те), що хотілось багато сказати.

Тестове завдання 6. Виділене слово є сполучником і його треба писати разом у реченні
А Що/б не робив – роби добре.
Б Що/б жить – ні в кого права не питаюсь!
В Що/б там не кричало, біжи й не оглядайся.
Г Що/б не трапилося – будь людиною.

Тестове завдання 7. Виділену сполуку треба писати окремо в реченні
А Як/би там не було, а комусь належало це перевірити.
Б Як/би було десять рук, усім би робота знайшлася.
В Як/би ви знали, паничі, як люди плачуть живучи.
Г Як/би не було зими. За кожух не дбали б ми.



ЧАСТКА
(вживається для надання окремим словам чи реченням додаткових відтінків або творення граматичних форм)

Група
Роль у мовленні
Приклади
Формотворчі
утворюють форми дієслів:
·        умовного способу
·        наказового способу
би, б
хай, нехай
Заперечні
передають заперечення
не, ні, ані
Модальні
уживаються для
·        оформлення запитання
·        ствердження думки
·        підсилення думки
·        виділення окремих слів і підсилення їхнього значення
·        вказівки на предмет, дію, місце
·        вказівки на кількість
·        спонукання до дії
чи, хіба, невже еге, атож, так, аякже як, та, що за, що то, навіть, тільки, хоч, хоча 6, лише, лишень, аж, же, таки, уже, собі от, це, то, ото, он, ген,
приблизно, майже, мало не, трохи не, чи не годі, бодай, -бо, -но, ну
   

Тестове завдання 8. Частки НЕМАЄ в реченні
А Розум за гроші не купиш.
Б Лунають лише пісні солов'їні.
В Тече вода із-за гаю та попід горою.
Г Нехай квітне планета чистотою.

НАПИСАННЯ ЧАСТОК
Спосіб написання
Умова
Приклади
Разом
аби, ані, де, чи, чим, що, як у складі будь-якої частини мови
абиякий, аніскільки, чимдуж, щосили
би, б, же, ж, то, що в складі сполучників або інших часток
мовби, нібито, аякже, абощо
-ся (-сь) у зворотних дієсловах і в складі займенників і прислівників
купається, вклонивсь, колись, когось
Через дефіс
-бо, -но, -то, -от, -таки, що стоять безпосередньо після слова, якого стосуються
чекай-но, тому-то, знайшов-таки (але таки знайшов, усе ж таки)
казна-, хтозна-, бозна-, будь-, -небудь, які стали префіксами або суфіксами в прислівниках і займенниках
казна-хто, бозна-чому, хто-небудь
Окремо
формотворчі частки
хотілося б, нехай готує
частки, що надають словам смислових чи емоційних відтінків
аж, ж, саме, ще, хоч
частки у сполуках слів (здебільшого в сполучних словах)
поки що, навряд
д чи, дарма що, що за, що ж до

Завдання 9 . Записати правильно слова з частками.
Сядь(бо), ходи(но), таки(читав), будь(хто), казна(що), хто(небудь), зрозумів(таки), все(таки), пиши(ж)(бо), все(ж)(таки), іди(ж)(но), яким(би)(то), коли(б)(то), так(от), тим(то), отакий(то), важкий(таки), як(от), нехай(складає), учився(б), почав(би), зробив(би).
Тестове завдання 9. Через дефіс треба писати всі частки рядка
А навряд/чи, тут/таки, казна/де
Б де/коли, правда\бо, будь/чого
В отак/бо, скажи/но, будь/звідки
Г отож/бо, ну/бо, таки/прийшов

Тестове завдання 10. Правила правопису частки порушено в рядку.
А  А серце таки рветься до кращого життя.
Б О, якби-то листя, листя не жовтіло…
В А він коня поганяє, ніби-то не бачить.
Г «Що ж то за краса!» - шепотять дівчата.

ВИГУК
(особлива частина мови, яка виражає емоції та волевиявлення мовця, не називаючи їх).
ЗА ПОХОДЖЕННЯМ ВИГУКИ ПОДІЛЯЮТЬСЯ  НА:
Первинні: о!, ой!, ей!, ах!, ух! 
Вторинні (похідні від інших частин мови): господи!, страх!, гвалт!, гляди!, диви!, спасибі!, браво!

ЗА ЗНАЧЕННЯМ ВИГУКИ ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА:
- емоційні: ах!, овва!, ой боже!, матінко моя! Виражають емоції,
почуття, реакцію мовця на факти дійсності; 
- спонукальні: геть!, гайда!, цить!, годі!, марш!, тсс!, стоп!, цабе!, брись!, вйо! і под. Виражають спонукання людей або тварин до дії; 
- мовний етикет: здрастуйте!, прощайте!, прошу!, спасибі!, даруйте!, будьте здорові! і под. Виражають привітання, побажання, прохання, подяку тощо. 
- звуконаслідувальні – звуки, шуми різних явищ природи, звукові сигнали тварин, птахів: брязь!, грюк!, кап-кап!, ку-ку!, ме-е-е! і под.


ПРАВОПИС ТА ОСОБЛИВОСТІ ВЖИВАННЯ
1. Звуконаслідувальні вигуки, які передають повторювані або протяжні звуки, пишуться через дефіс: а-а-а, му-у-у, ой-ой-ой, ха-ха-ха і под.
Якщо вигук не передає повторюваних або протяжних звуків, він пишеться разом: овва, кукуріку, кудкудак, бабах, тарарах і под.
2. У вторинних вигуках з кількох слів усі складові частини пишуться окремо: от тобі й на! оце так! на добре здоров’я! гарно дякую! до побачення! будь ласка і под.
Винятки: а) одним словом пишуться вигуки: ану, анумо, ануте.
                              б) через дефіс – їй-богу, їй-бо, їй-право, ану-ну.
3. Вигуки, ужиті в значенні іменників, часто пишуться в лапках: Твоє журливе «ку-ку» спливало, як сльози по плакучій березі .
4. У реченні вигуки відокремлюються комою або знаком оклику на початку або в кінці речення:
Не жартуйте наді мною, будь ласка
До побачення! Вирушаю в дорогу.
Ай- ай-ай! Як це сталося?
5. У середині речення, як правило, вигук з обох боків виділяється тире:
Коли це гусак як закричить – ґе-ґе-ґе! – та й по воді крилами.
6. Вжиті в переносному значенні, вигуки можуть у реченні виступати в ролі присудка, підмета або додатка. 
Наприклад: А човен хить-хить під вербою – присудок. Тисячоголосе «ура» котилося над площею – підмет. Не кажи «гоп», поки не перескочиш – додаток. 
У таких випадках вигуки не виділяються розділовими знаками.

Тестове завдання 11. Вигук виділено в реченні
А Бувай здоров, Орлюче! Кланяйся від нас своєму дому.
Б Як тебе не любити, Києве мій!
В Ви чуєте, скільки вогню в нашій мові!
Г Хай шумить єдиним світлим шумом синій Дніпр…

Запам′ятати! Вигуки о, ой, які стоять перед звертанням і тісно пов′язані з ним інтонацією, комами від звертання не відділяємо.
Наприклад: О краю мій, тужу я за тобою!

Завдання 10. Розставити розділові знаки.
У степу нікого гей нікого. Ой лелечко болить моє сердечко. О скільки ж то відчинених дверей! Гей-гей Чи є хто в лузі? Ах що то за пісня була. Ох пісне чому як той птах не летиш? Ануте заграйте що-небудь! Уважно прошу слухайте мене. О мово рідна як гарно ти звучиш! О якими дощами тут змило весь колір? Сонце волю зустрічати гей виходь мій брате! Ох Зірка в серце впала.
ПІДСУМОК

1. Позначити рядок, у якому виділене слово є  прийменником:
А      Аж ось нарешті і коханий край, знайоме поле, озеро і гай.
Б       Перші орачі порушать ниву, поки напівсонну, тополю збудить трактор край села.
В       Україна - Вкраїна - країна - так віддавна край рідний звуть.
Г       Ох, тривого, дика тривого, не шаленій і серця не край.
2. Позначити рядок, у якому всі словосполучення містять частки:
А      хай буде так; ошелешений і розгублений; дізнатися не від товариша;
Б       озирайся не озирайся; це ж мій друг; сказав би комусь;
В       то джерело знань; ось чого захотів; довідався про новини;
Г       зроби саме так, невже це важко, згідно з домовленістю.
3. Виділене слово є сполучником і його слід писати РАЗОМ у реченні:
А      Вибач мені за/те, що була неввічлива.
Б       Ранні птахи сповістили про/те, що займається новий день.
В       Як /би не переймався, балачками визнання не здобудеш.
Г       Як/би знали, не те б заспівали.
4. Визначити, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Я все глибше поринав у світ поезії Павла Тичини, вражаючись (1)його (2)надзвичайно чутливим вслуховуванням у мелодику строф, ритму, звуків і (З)намагаючись відчути дивовижну музикальність світосприйняття поета в його спогадах, оповіданнях, (4)почутих під час спільних поїздок по Україні.
А іменник;
Б прикметник;
В займенник;
Г дієприслівник (як форма дієслова);
Д дієприкметник (як форма дієслова);
Е прислівник.


30.03.2020

Тема:Словосполучення з прийменником -ПО-.
Тема:Словосполучення з прийменниками В-У,ЗА,ІЗ-ЗА




  Завдання : Опрацювати матеріал ,зробити конспект у зошиті за темами .Виконати вправи письмово .

  1. Переписати речення. Вставити пропущені букви, пояснити правопис слів.

1. Вранці пусте було небо, хмари убогі пливли над собором, а вітер улігся, на сході краєчок неба холодно, кр..ваво ч..рвонів (О.Гончар). 2. Гілки д..рев мокро бл..щали, зволожені по-в..сняному (О.Гончар). 3. Кр..ло зорі рум’янить тучі у голубій дал..ч..ні (В.Сосюра). 4. Схололі в хмарах крап..льки води п..рлинами котилися в сади (М.Бажан). 5. Під в..селкою у голубіні голуби л..тять (В.Лучук). 6. З пш..ничного поля Данило поглянув на той обш..р, який густіше проростав туманом та й зн..кав у тумані (М.Стельмах). 7. У небі віт..р куч..рявий колише темную блакить, і на землі гойдає трави, і зат..хає, й знов шумить (М.Рильський).
  1. Перекласти речення з російської мови на українську. Порівняти правопис букв е та и в обох мовах.
Листва на березах была еще почти вся зеленая (И.Тургенев). Вода заблестела, как расплавленный металл (В.Шишков). Серебристые поля сверкали в темном небе над спящей деревней, и одна из звезд, зеленая, по-летнему нежная, особенно добро мерцала мне из далеких глубин галактики (Ю.Бондарев).

  1. Переписати текст і вставити пропущені букви е та и.
Сонце давно вже зайшло. Але його проміння освітлювало ще з-за горизонту верхи в..л..т..нського нагромадж..ння хмар, що насувалися з заходу на все небо. Хмара була важка, темно-темно-синя, внизу зовсім чорна, а самий верх її здавався жовтим. В..личні німі зловісні бл..скавиці горобиної ночі палахкотіли, не вгасаючи, між шарами хмар. І все це одб….валося в воді, і здавалося, що ми стояли не на з..млі, що ріки немає, а є міжхмарний темний простір, і ми, розгубл..ні в ньому, мал…нькі, як річні піщинки. Небо було надзвичайне. Природа була ніби в змові з подіями і поп..р..джала нас своїми грізними знаками (О.Довженко).




 https://webpen.com.ua/
Опрацювати тренажер онлайн


2 коментарі:

  1. Привіт друзі, я Анна Андреева з України. Я тут новачок, я не знаю, як тут все працює, але я прочитав тут добрі коментарі і додам трохи свого життя, тому що це буде корисно багатьом з нас тут, шукаючи відповіді та вирішення проблем стосунки. Я був у стосунках з Авелем чотири роки, він розлучився зі мною, я зробив усе, щоб повернути його, але все було марно, я так хотів його через любов, яку маю до свого чоловіка, я запитав його про все, що я давав обіцянки, але він відмовився. Я пояснив проблему своїх стосунків з колегою на роботі, і вона запропонувала мені скоріше зв'язатися з заклинателем любові, який міг допомогти мені зробити любовний заклинання, щоб повернути чоловіка додому, але я жінка, яка ніколи не вірила в магію, я мала немає вибору, я спробував, я зв’язався із заклинателем заклинань, і він сказав мені, що немає проблем, що все буде добре протягом трьох днів, мій колишній повернеться до мене протягом трьох днів, доктор алаба кинув заклинання в повітря і кожен другий правописний шарм у своєму храмі на моє ім'я серед ночі. Дивно, але другий день був близько обіду. 16.00 Мені зателефонували з невідомого номера, мені зателефонував колишній чоловік, я був настільки здивований, що відповів на мій телефонний дзвінок, побачивши, що це мій чоловік. . оскільки все було не так, він сказав, що хоче, щоб я повернулася до нього, щоб любити мене набагато більше. Я був такий щасливий, і я пішов до нього, як ми почали щасливо жити разом донині. З тих пір я пообіцяв поділитися своїми добрими новинами з любовними іграми, які чудово працюють без будь-яких побічних ефектів. Я твердо маю намір, що хтось, кого я знаю, має проблеми у стосунках, може бути корисним для такої людини, посилаючись на неї, єдину справжню та потужну перевірку правопису, яка допомогла мені вирішити мою шлюбну проблему. електронна пошта: dralaba3000@gmail.com, ви можете надіслати йому електронне повідомлення, якщо вам потрібна допомога у ваших стосунках або іншим чином. або ви можете зв’язатися з ним за допомогою WhatsApp: +2349071995123
    як:
    1) любовні ігри повертаються до втраченого кохання
    2) Заклинання втраченого кохання возз’єднання з колишнім
    3) Розлучення
    4) Шлюбні ролі
    5) правописне скріплення
    6) Порушення заклинань
    7) Просування офісних рейтингів
    8.) Хочете бути вагітною та мати свою дитину.
    9) Ви хочете задовольнити свою кохану
    через dralaba3000@gmail.com

    ВідповістиВидалити
  2. Я ділюся цим свідченням з партнерами, які страждають у своїх стосунках, тому що існує нескінченне рішення. Мій чоловік залишив мене та наших чотирьох дітей на іншу жінку на два роки. Я намагався бути сильним лише для своїх дітей, але не міг стримати болю, які мучать моє серце. Мені було боляче і розгублено. Мені потрібна була допомога, тому я дослідив в Інтернеті і натрапив на сайт, де побачив, що Д -р ВАЙЛ заклинатель заклинань, який може допомогти повернути коханців протягом кількох годин. мене. На моє здивування, через кілька днів мій чоловік повернувся додому. Так ми знову возз’єдналися, і в сім’ї було багато любові, радості та миру. Ви також можете зв’язатися з DR WALE, потужним заклинателем заклинань, щоб знайти рішення щодо свого контакту. WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 АБО Електронна пошта: drwalespellhome@gmail.com

    ВідповістиВидалити

Вчитель повинен звертатися не стільки до пам`яті учнів, скільки до їх розуму, прагнути розуміння. а не одного запам`ятовування. Федір ...