Завдання для учнів 25-0

      Завдання на період карантину з української мови 

07.05.2020

Тема:Словосполучення з прийменником -ПО-.Тема:Словосполучення з прийменниками В-У,ЗА,ІЗ-ЗА





  Завдання : Опрацювати матеріал ,зробити конспект у зошиті за темами .Виконати вправи письмово .

  1. Переписати речення. Вставити пропущені букви, пояснити правопис слів.
1. Вранці пусте було небо, хмари убогі пливли над собором, а вітер улігся, на сході краєчок неба холодно, кр..ваво ч..рвонів (О.Гончар). 2. Гілки д..рев мокро бл..щали, зволожені по-в..сняному (О.Гончар). 3. Кр..ло зорі рум’янить тучі у голубій дал..ч..ні (В.Сосюра). 4. Схололі в хмарах крап..льки води п..рлинами котилися в сади (М.Бажан). 5. Під в..селкою у голубіні голуби л..тять (В.Лучук). 6. З пш..ничного поля Данило поглянув на той обш..р, який густіше проростав туманом та й зн..кав у тумані (М.Стельмах). 7. У небі віт..р куч..рявий колише темную блакить, і на землі гойдає трави, і зат..хає, й знов шумить (М.Рильський).

  1. Перекласти речення з російської мови на українську. Порівняти правопис букв е та и в обох мовах.
Листва на березах была еще почти вся зеленая (И.Тургенев). Вода заблестела, как расплавленный металл (В.Шишков). Серебристые поля сверкали в темном небе над спящей деревней, и одна из звезд, зеленая, по-летнему нежная, особенно добро мерцала мне из далеких глубин галактики (Ю.Бондарев).

  1. Переписати текст і вставити пропущені букви е та и.
Сонце давно вже зайшло. Але його проміння освітлювало ще з-за горизонту верхи в..л..т..нського нагромадж..ння хмар, що насувалися з заходу на все небо. Хмара була важка, темно-темно-синя, внизу зовсім чорна, а самий верх її здавався жовтим. В..личні німі зловісні бл..скавиці горобиної ночі палахкотіли, не вгасаючи, між шарами хмар. І все це одб….валося в воді, і здавалося, що ми стояли не на з..млі, що ріки немає, а є міжхмарний темний простір, і ми, розгубл..ні в ньому, мал…нькі, як річні піщинки. Небо було надзвичайне. Природа була ніби в змові з подіями і поп..р..джала нас своїми грізними знаками (О.Довженко).


30.04.2020

Тема : Складні випадки і варіанти синтаксичного керування

Тема : Уживання прийменників  В-НА з географічними назвами і просторовими іменниками

Завдання : 

ОПРАЦЮВАТИ МАТЕРІАЛ .ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ КОНСПЕКТ З ТЕМ.ВИКОНАТИ ВПРАВИ ПИСЬМОВО .

 Ознайомитися з матеріалом.

Синтаксичні норми. Складні випадки керування. Узгодження підмета і присудка. Синоніміка словосполучень і слів


Норма
Порушення норми
вчити чого
вчити чому
глузувати з кого
глузувати над ким
дивуватися з чого
дивуватися чому
дякувати кому
дякувати кого
захворіти на що
захворіти чим
знущатися з кого
знущатися над ким
зраджувати кого
зраджувати кому
кепкувати з кого
кепкувати над ким
легковажити що
легковажити чим
нехтувати кого, що; ким, чим
нехтувати кого, чого
оволодіти чим
оволодіти що
опанувати що
опанувати чим
одружитися з ким
одружитися на кому
повідомляти кого
повідомляти кому
постачати кому що
постачати кого чим
простити кому
простити кого
радіти з чого
радіти чому
сміятися з кого
сміятися над ким
уподібнюватися до кого
уподібнюватися кому
хворіти на що
хворіти чим

УЗГОДЖЕННЯ ПРИСУДКА З ПІДМЕТОМ

Чим виражений підмет
Приклади
У двоскладному реченні присудок із підметом пов'язується переважно підрядним зв'язком узгодження.
Вдень пригріло сонце, почалася відлига (О. Довженко)
При однорідних підметах, ужитих в однині й пов'язаних єднальним зв'язком, дієслово-присудок ставиться як у множині (частіше), так і в однині залежно від того, на чому більше зосереджується увага – на дії чи на предметах.
Радіють і садок, і поле, і долина (Л.Глібов).
При підметі, вираженому кількісним числівником або поєднанням кількісного числівника чи кількісного слова з іменником, присудок ставиться:
а) в однині, якщо увагу зосереджено на кількості. Присудок у такому разі ставиться, як правило, перед підметом.
Сиділо нас чоловіка з вісім (А.Тесленко).
б) у множині, якщо увагу зосереджено на дії. Присудок у такому разі ставиться переважно після підмета, але не обов'язково.
Біля прилавка стояло двоє селян і переказували продавцеві, напевно, останні новини (П. Панч). При тому самому підметі двоє селян перший присудок стояло вжито в однині (несуттєва дія), а другий переказували – у множині (важлива дія).
Якщо до складу підмета входить неозначено-кількісний числівник (багато, мало, чимало, трохи та ін.), то присудок, як правило, ставиться в однині.
Багато людей підпушувало землю навколо кожного деревця (О.Довженко).
Якщо складений підмет має часове значення, то присудок ставиться в однині.
Три роки минуло відтоді, як вона вперш зустрілася з Марком Загірним (О. Гончар).
При підметах, виражених іменниками більшість, меншість, частина, половина, решта тощо, дієслово-присудок ставиться в однині і в тому самому роді, що й підмет.
Більшість проголосувала за резолюцію.
При підметах, виражених займенниками хто, дехто, хтось, ніхто, хто-небудь, присудок у минулому часі має форуму чоловічого роду, у теперішньому й майбутньому – форму однини.
Люди, хто знав, мовчать та примічають (Г. Квітка-Основ'яненко).
При займеннику ви, який вживається для вираження пошани до однієї особи, присудок ставиться в множині.
Може, ви, дядечку, чого-небудь попоїли б (І. Карпенко-Карий).
Якщо підмет, що означає професію, виражено іменником чоловічого роду, але він стосується особи жіночої статі, то присудок у розмовному стилі ставиться переважно у формі жіночого роду; в офіційно-діловому – чоловічого.
Суддя ухвалив...
Якщо після назви професії йде прізвище жіночої статі, то присудок ставиться у формі жіночого роду.
Суддя Петренко ухвалила...
Якщо підмет виражено невідмінюваною власною назвою іншомовного походження, то присудок узгоджується в роді із загальною назвою.
Сочі (місто) витягнулося понад берегом Чорного моря. Сочі (річка) після дощу вийшла з берегів.
При абревіатурах присудок ставиться в тому самому роді й числі, що й головне слово в словосполученні, від якого утворено абревіатуру.
УАН (Українська академія наук) була заснована 1918 року за сприяння гетьмана Павла Скоропадського.
Поширеною вадою ділового мовлення є надуживання конструкціями з прийменником по.
Прийменник по перекладають конструкціями з такими прийменниками:
за – за власним бажанням
з – з ініціативи
на – на пропозицію
для – комісія для складання
після – після повернення
у (в) – у справі
через – через хворобу
Прийменник по вживаємо: черговий по району, наказ по університету, колеги по роботі.
Норма
Порушення норми
бюро працевлаштування
бюро по працевлаштуванню
з питань будівництва
по питанню будівництва
у службових справах
по справах служби
комітет цін
комітет по цінах
за законом
по закону
після закінчення терміну (строку)
по закінченню терміну (строку)
проректор з наукової роботи
проректор по науковій роботі
кіоск для продажу проїзних квитків
кіоск по продажу проїзних квитків
за вимогою, на вимогу
по вимозі
через недбалість
по недбалості
працюють за змінним графіком
працюють по змінному графіку
через непорозуміння
по непорозумінню
через непередбачені обставини
по непередбаченим обставинам
за дорученням
по дорученню
за постановою
по постанові
у святкові дні
по святкових днях
за запрошенням
по запрошенню
за програмою
по програмі
за фахом
по спеціальності
за списком
по списку
за сумісництвом
по сумісництву
за звичаєм
по звичаю
документація щодо особового складу
документація по особовому складу
надіслати поштою
надіслати по пошті
за замовленням
по замовленню
курси для підготовки спеціалістів
курси по підготовці спеціалістів
екзамен з української мови
екзамен по українській мові
не під силу
не по силі
комітет з питань комерційної торгівлі
комітет по питаннях комерційної торгівлі



ЗНО. Українська мова
Службові частини мови

Прийменник                               Сполучник                            Частка

·        Не мають лексичного значення
·        Не відповідають на питання
·        Не є членами речення

ПРИЙМЕННИК
(незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого у словосполученні)

Прийменник вживається тільки з непрямими відмінками іменників, займенників і числівників: в Андрія, до мене, по десять.

Найменше прийменників уживається в Д.в.: навздогін вітру, назустріч долі, наперекір труднощам.

ЗА БУДОВОЮ ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА:

Прості                                  Складні                        Складені

З, за, до, через, у(в), на,     (утворені поєднанням          (утворені від
про, під, над, по, при,         простих прийменників)        кількох слів)
перед, між, проти, до,       понад, попід, посеред,       поруч з, незалежно
від, без, о, серед, крізь,       задля,поміж, з-над,           від, у зв′язку з,
коло, край, поруч,               із-за, з-за, з-поміж...          незважаючи на,
близько, кінець, мимо                                                      згідно з, відповідно
                                                                                           до, з метою...

Завдання 1. Знайти у реченнях прийменники. Визначити прийменники прості, складні та складені, вказати відмінок.

Після дощу сонце засяє. Коло води ходячи, намокнеш. Поля попід небом прослалися безкраї. Хто часто в дорозі, був під возом і на возі. З метою заохочення членів драматичного гуртка наказую преміювати їх поїздкою до Львова. Працює за одного, а їсть за трьох. З вогнем не жартуй, а воді не вір. На долоні волос не виросте. Незважаючи на дощик, зустрічаємося на площі. Бережи час, бо його за гроші не купиш. Із-за церковних білих стін луна високий чистий дзвін.

Тестове завдання 1. Прийменник є в кожному реченні, ОКРІМ
А Друзі пізнаються в біді.
Б Не гріє сонце на чужині.
В Як гукнеш, так і відгукнеться.
Г Без праці не проживеш.

Тестове завдання 2. Прийменник виділено в реченні
А Лунає неподалік пісня сили, краси.
Б Назустріч здіймалося місто в бронзі.
В Напередодні всю ніч ішов лапатий сніг.
Г Козаки навколо фортеці копали шанці.


НАПИСАННЯ ПРИЙМЕННИКІВ
Запам'ятати! Складні прийменники пишуться разом.                          Складні прийменники з першою частиною з-, із- пишуться через дефіс.

Завдання 2. Розкрити дужки.
З(за), з(над), з(поза), із(за), за(для), по(за),  по(серед),  з(поміж),  з(понад),  по(між), з(поміж),  по(над),  із(під),  з(перед),  зі(мною),  з(ним),  піді(мною),  у(нього), зі(сходу).

ВЖИВАННЯ ПРИЙМЕННИКІВ З, ІЗ, ЗІ
Прийменник З
1. Перед словом, що починається на голосний: «Пустунчик повернувся з Америки».
2. Перед приголосним (окрім с і ш): «Моя подруга – з Херсона». 
АЛЕ: «Сьогодні я раніше повернувся зі школи».
Прийменник ІЗ
Коли одне слово закінчується на приголосний, а інше — починається (переважно на з, с, ц, ч, ш, щ ): «Пустунчик дістав із шафи нову книгу»; «Який він із себе — той слон?».
Прийменник ЗІ
Перед сполученням приголосних, серед яких є з, с, ц, ч, ш, щ: «Слоник Пустунчик мріє зустрітися зі збірною України з футболу»; «Маринка ретельно прибрала крихти зі столу».

Завдання 3. Вибрати із дужок потрібний прийменник.
(З, зі, із) снігу каші не звариш. У вовки (з, зі, із) кобилячим хвостом не сунься. Спав мені камінь (з, зі, із) серця. Носиться, як баба (з, зі, із) ступою. Птах (з, зі, із) своїх крил податку не вимагає. Розкіш приходить (з, зі, із) смаком, а  виходить (з, зі, із) болем. Поруч (з, зі, із) справжнім майстром тремтять халтурники. Ми до них (з, зі, із) серцем, а вони до нас (з, зі, із) перцем.

ЗАПАМ′ЯТАТИ!
 Прийменники
Квіти навколо хати,
близько другої години,
близько сотні,
був поруч з ним,
поруч хаток,
сидить кінець столу,
стоїть край села, почекай коло хвіртки
Інші частини мови
ПРИСЛІВНИКИ
Подивилася навколо,
стояли поруч,
підійшли близько

ІМЕННИКИ

Широке коло,
щасливий кінець,
далекий край

Завдання 4. Визначити, якими частинами мови є виділені слова.
Козаки стали в коло, і після третього гуку литавр показалася старшина з клейнодами. Коло річки, коло броду два голуби пили воду.Степи простяглися широкі. Степи простяглися накругНавкруг мене небо, степ, Дніпро старий.Покидала рідний край і сумну співала: «Не потрібно через край! А по вінця – мало!» Чого ж то зібралися ті люди край брами?

Завдання 5.  Увести в речення слова:  на половину  -  наполовину,  на сміх - насміх,  до низу - донизу.
На половину:__________________________________________________
_____________________________________________________________
Наполовину:__________________________________________________
_____________________________________________________________
На сміх:______________________________________________________
_____________________________________________________________
Насміх:______________________________________________________
_____________________________________________________________
До низу:______________________________________________________
_____________________________________________________________
Донизу:______________________________________________________
_____________________________________________________________
СТЕЖТЕ ЗА ВЖИВАННЯМ ПРИЙМЕННИКІВ
Завдання 6. Відредагувати словосполучення і речення.
Ходити по хатам. Зошит по українській мові. Знання по фізиці. Діяти по правилах. Перший урок починається у вісім годин тридцять хвилин. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин. Учень пропустив три дні по хворобі. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста. Два раза в тиждень. Сміятися над собою. Говорити по-українськи. Їхати по вулиці.  Сталося із-за необережності.  Перетворюватися в пар. Стояти у входу. Прийти в час ночі. Турбуватись о мамі. Оплата по домовленості. У двох кроках.
Тестове завдання 3. Помилково вжито прийменник у реченні
А іти за морозивом
Б писати за зразком
В твір за картиною
Г економіст за фахом
Д за взаємною згодою

Тестове завдання 4. Граматично правильно побудовано словосполучення
А заступник по виховній роботі
Б повертатися на тролейбусі
В викликати по прізвищу
Г розсістися по своїх місцях
Д виконати на замовлення

Тестове завдання 5. Правильно вжито прийменник в обох варіантах рядка
А міліція у справах неповнолітніх (по справах)
Б за романом Олеся Гончара (по роману)
В надіслати на вимогу (по вимозі)
Г відпочити після обіду (по обіді)
Д організувати з ініціативи (по ініціативі)


СПОЛУЧНИК
(сполучає однорідні члени речення та частини складного речення)
РОЗРЯДИ СПОЛУЧНИКІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ
                СУРЯДНІ                                                 ПІДРЯДНІ
(поєднують однорідні члени                    (зв'язують частини складного
і прості речення в складному,                  речення, одна з яких за змістом
які незалежні одне від одного)                 підпорядкована іншій)           




Завдання 7. Визначити в реченнях сполучники сурядності та підрядності, до якої групи за значенням належать.

Не кидай перлів свиням, бо вони потопчуть їх ногами. Халяви диряві, зате підошви з діба. За все він береться, та не все йому вдається. Іван і Дем′ян посварилися за бур′ян. Свиня не перетвориться на коня, хоч ти надінеш на неї сідло. Не тоді коней сідлають, коли верхи сідають. Щоб усе мати, треба працювати. Друзі поїдуть відпочивати або в Турцію, або в Грецію. А в сторожці пахло сонцем, що цілий день угрівало долівку та стіни сухими теплими ящиками з-під насіння та деревієм. День був ясний, сонячний, проте холодний.

ЗА БУДОВОЮ ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА:

Прості                           Складні                                    Складені  
                                          
        і, а, але, бо          (утворені з двох і більше         ( утворені з двох і більше
                                     частин)                                       слів)         
                                            щоб, зате, проте                тому що, через те що,          
                                                                                           незважаючи на те що

Запам′ятати! Сполучники зате, проте, щоб, якби  треба відрізняти від однозвучних із ними самостійних частин мови, які з прийменниками за, про та часткою би(б) пишуться окремо.
Зате, проте – але. Щоб – аби. Якби – коли б
 Визначити, в яких реченнях сполучники та однозвучні з ними займенники з прийменниками.
Індик хоч не співає, за(те) багато думає. Не за(те) вовка б′ють, що сірий, а за(те), що овечку з′їв. Як(би) ти не знав багато, а більше за всіх не знатимеш. Як(би) було десять рук, усім би робота знайшлася. Що(б) не трапилось, усе минає. Що(б) руки вміли, треба працювати головою. Козаки голили бороди, про(те) обов′язково носили вуса. І, певно, забути давно уже треба про(те), що хотілось багато сказати.

Тестове завдання . Виділене слово є сполучником і його треба писати разом у реченні
А Що/б не робив – роби добре.
Б Що/б жить – ні в кого права не питаюсь!
В Що/б там не кричало, біжи й не оглядайся.
Г Що/б не трапилося – будь людиною.

Тестове завдання 7. Виділену сполуку треба писати окремо в реченні
А Як/би там не було, а комусь належало це перевірити.
Б Як/би було десять рук, усім би робота знайшлася.
В Як/би ви знали, паничі, як люди плачуть живучи.
Г Як/би не було зими. За кожух не дбали б ми.



ЧАСТКА
(вживається для надання окремим словам чи реченням додаткових відтінків або творення граматичних форм)

Група
Роль у мовленні
Приклади
Формотворчі
утворюють форми дієслів:
·        умовного способу
·        наказового способу
би, б
хай, нехай
Заперечні
передають заперечення
не, ні, ані
Модальні
уживаються для
·        оформлення запитання
·        ствердження думки
·        підсилення думки
·        виділення окремих слів і підсилення їхнього значення
·        вказівки на предмет, дію, місце
·        вказівки на кількість
·        спонукання до дії
чи, хіба, невже еге, атож, так, аякже як, та, що за, що то, навіть, тільки, хоч, хоча 6, лише, лишень, аж, же, таки, уже, собі от, це, то, ото, он, ген,
приблизно, майже, мало не, трохи не, чи не годі, бодай, -бо, -но, ну
   

Тестове завдання 8. Частки НЕМАЄ в реченні
А Розум за гроші не купиш.
Б Лунають лише пісні солов'їні.
В Тече вода із-за гаю та попід горою.
Г Нехай квітне планета чистотою.

НАПИСАННЯ ЧАСТОК
Спосіб написання
Умова
Приклади
Разом
аби, ані, де, чи, чим, що, як у складі будь-якої частини мови
абиякий, аніскільки, чимдуж, щосили
би, б, же, ж, тощо в складі сполучників або інших часток
мовби, нібито, аякже, абощо
-ся (-сь) у зворотних дієсловах і в складі займенників і прислівників
купається, вклонивсь, колись, когось
Через дефіс
-бо, -но, -то, -от, -таки, що стоять безпосередньо після слова, якого стосуються
чекай-но, тому-то, знайшов-таки (але таки знайшов, усе ж таки)
казна-, хтозна-, бозна-, будь-, -небудь, які стали префіксами або суфіксами в прислівниках і займенниках
казна-хто, бозна-чому, хто-небудь
Окремо
формотворчі частки
хотілося бнехай готує
частки, що надають словам смислових чи емоційних відтінків
аж, ж, саме, ще, хоч
частки у сполуках слів (здебільшого в сполучних словах)
поки що, навряд
д чи, дарма що, що за, що ж до

Завдання 9 . Записати правильно слова з частками.
Сядь(бо), ходи(но), таки(читав), будь(хто), казна(що), хто(небудь), зрозумів(таки), все(таки), пиши(ж)(бо), все(ж)(таки), іди(ж)(но), яким(би)(то), коли(б)(то), так(от), тим(то), отакий(то), важкий(таки), як(от), нехай(складає), учився(б), почав(би), зробив(би).
Тестове завдання 9. Через дефіс треба писати всі частки рядка
А навряд/чи, тут/таки, казна/де
Б де/коли, правда\бо, будь/чого
В отак/бо, скажи/но, будь/звідки
Г отож/бо, ну/бо, таки/прийшов

Тестове завдання 10. Правила правопису частки порушено в рядку.
А  А серце таки рветься до кращого життя.
Б О, якби-то листя, листя не жовтіло…
В А він коня поганяє, ніби-то не бачить.
Г «Що ж то за краса!» - шепотять дівчата.

ВИГУК
(особлива частина мови, яка виражає емоції та волевиявлення мовця, не називаючи їх).
ЗА ПОХОДЖЕННЯМ ВИГУКИ ПОДІЛЯЮТЬСЯ  НА:
Первинні: о!, ой!, ей!, ах!, ух! 
Вторинні (похідні від інших частин мови): господи!, страх!, гвалт!, гляди!, диви!, спасибі!, браво!

ЗА ЗНАЧЕННЯМ ВИГУКИ ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА:
- емоційні: ах!, овва!, ой боже!, матінко моя! Виражають емоції,
почуття, реакцію мовця на факти дійсності; 
- спонукальні: геть!, гайда!, цить!, годі!, марш!, тсс!, стоп!, цабе!, брись!, вйо! і под. Виражають спонукання людей або тварин до дії; 
- мовний етикет: здрастуйте!, прощайте!, прошу!, спасибі!, даруйте!, будьте здорові! і под. Виражають привітання, побажання, прохання, подяку тощо. 
- звуконаслідувальні – звуки, шуми різних явищ природи, звукові сигнали тварин, птахів: брязь!, грюк!, кап-кап!, ку-ку!, ме-е-е! і под.


ПРАВОПИС ТА ОСОБЛИВОСТІ ВЖИВАННЯ
1. Звуконаслідувальні вигуки, які передають повторювані або протяжні звуки, пишуться через дефіс: а-а-а, му-у-у, ой-ой-ой, ха-ха-ха і под.
Якщо вигук не передає повторюваних або протяжних звуків, він пишеться разом: овва, кукуріку, кудкудак, бабах, тарарах і под.
2. У вторинних вигуках з кількох слів усі складові частини пишуться окремо: от тобі й на! оце так! на добре здоров’я! гарно дякую! до побачення! будь ласка і под.
Винятки: а) одним словом пишуться вигуки: ану, анумо, ануте.                              б) через дефіс – їй-богу, їй-бо, їй-право, ану-ну.
3. Вигуки, ужиті в значенні іменників, часто пишуться в лапках: Твоє журливе «ку-ку» спливало, як сльози по плакучій березі .
4. У реченні вигуки відокремлюються комою або знаком оклику на початку або в кінці речення:
Не жартуйте наді мною, будь ласка
До побачення! Вирушаю в дорогу.
Ай- ай-ай! Як це сталося?
5. У середині речення, як правило, вигук з обох боків виділяється тире:
Коли це гусак як закричить – ґе-ґе-ґе! – та й по воді крилами.
6. Вжиті в переносному значенні, вигуки можуть у реченні виступати в ролі присудка, підмета або додатка. 
Наприклад: А човен хить-хить під вербою – присудок. Тисячоголосе «ура» котилося над площею – підмет. Не кажи «гоп», поки не перескочиш – додаток. 
У таких випадках вигуки не виділяються розділовими знаками.

Тестове завдання 11. Вигук виділено в реченні
А Бувай здоров, Орлюче! Кланяйся від нас своєму дому.
Б Як тебе не любити, Києве мій!
В Ви чуєте, скільки вогню в нашій мові!
Г Хай шумить єдиним світлим шумом синій Дніпр…

Запам′ятати! Вигуки о, ой, які стоять перед звертанням і тісно пов′язані з ним інтонацією, комами від звертання не відділяємо.
Наприклад: О краю мій, тужу я за тобою!

Завдання 10. Розставити розділові знаки.
У степу нікого гей нікого. Ой лелечко болить моє сердечко. О скільки ж то відчинених дверей! Гей-гей Чи є хто в лузі? Ах що то за пісня була. Ох пісне чому як той птах не летиш? Ануте заграйте що-небудь! Уважно прошу слухайте мене. О мово рідна як гарно ти звучиш! О якими дощами тут змило весь колір? Сонце волю зустрічати гей виходь мій брате! Ох Зірка в серце впала.
ПІДСУМОК

1. Позначити рядок, у якому виділене слово є  прийменником:
А      Аж ось нарешті і коханий край, знайоме поле, озеро і гай.
Б       Перші орачі порушать ниву, поки напівсонну, тополю збудить трактор край села.
В       Україна - Вкраїна - країна - так віддавна край рідний звуть.
Г       Ох, тривого, дика тривого, не шаленій і серця не край.
2. Позначити рядок, у якому всі словосполучення містять частки:
А      хай буде так; ошелешений і розгублений; дізнатися не від товариша;
Б       озирайся не озирайся; це ж мій друг; сказав би комусь;
В       то джерело знань; ось чого захотів; довідався про новини;
Г       зроби саме так, невже це важко, згідно з домовленістю.
3. Виділене слово є сполучником і його слід писати РАЗОМ у реченні:
А      Вибач мені за/те, що була неввічлива.
Б       Ранні птахи сповістили про/те, що займається новий день.
В       Як /би не переймався, балачками визнання не здобудеш.
Г       Як/би знали, не те б заспівали.
4. Визначити, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Я все глибше поринав у світ поезії Павла Тичини, вражаючись (1)його (2)надзвичайно чутливим вслуховуванням у мелодику строф, ритму, звуків і (З)намагаючись відчути дивовижну музикальність світосприйняття поета в його спогадах, оповіданнях, (4)почутих під час спільних поїздок по Україні.
А іменник;
Б прикметник;
В займенник;
Г дієприслівник (як форма дієслова);
Д дієприкметник (як форма дієслова);
Е прислівник.




23.04.2020


Тема : Поняття синтаксичної норми .Складнві випадки синтаксичного узгодження 

Тема : Складні випадки і варіанти синтаксичного керування 


Завдання : 

ОПРАЦЮВАТИ МАТЕРІАЛ .
ЗАПИСАТИ У ЗОШИТ КОНСПЕКТ З ТЕМ.
ВИКОНАТИ ВПРАВИ ПИСЬМОВО .

Синтаксичні норми. Складні випадки керування. Узгодження підмета і присудка. Синоніміка словосполучень і слів


Норма
Порушення норми
вчити чого
вчити чому
глузувати з кого
глузувати над ким
дивуватися з чого
дивуватися чому
дякувати кому
дякувати кого
захворіти на що
захворіти чим
знущатися з кого
знущатися над ким
зраджувати кого
зраджувати кому
кепкувати з кого
кепкувати над ким
легковажити що
легковажити чим
нехтувати кого, що; ким, чим
нехтувати кого, чого
оволодіти чим
оволодіти що
опанувати що
опанувати чим
одружитися з ким
одружитися на кому
повідомляти кого
повідомляти кому
постачати кому що
постачати кого чим
простити кому
простити кого
радіти з чого
радіти чому
сміятися з кого
сміятися над ким
уподібнюватися до кого
уподібнюватися кому
хворіти на що
хворіти чим

УЗГОДЖЕННЯ ПРИСУДКА З ПІДМЕТОМ

Чим виражений підмет
Приклади
У двоскладному реченні присудок із підметом пов'язується переважно підрядним зв'язком узгодження.
Вдень пригріло сонце, почалася відлига (О. Довженко)
При однорідних підметах, ужитих в однині й пов'язаних єднальним зв'язком, дієслово-присудок ставиться як у множині (частіше), так і в однині залежно від того, на чому більше зосереджується увага – на дії чи на предметах.
Радіють і садок, і поле, і долина (Л.Глібов).
При підметі, вираженому кількісним числівником або поєднанням кількісного числівника чи кількісного слова з іменником, присудок ставиться:
а) в однині, якщо увагу зосереджено на кількості. Присудок у такому разі ставиться, як правило, перед підметом.
Сиділо нас чоловіка з вісім (А.Тесленко).
б) у множині, якщо увагу зосереджено на дії. Присудок у такому разі ставиться переважно після підмета, але не обов'язково.
Біля прилавка стояло двоє селян і переказували продавцеві, напевно, останні новини (П. Панч). При тому самому підметі двоє селян перший присудок стояло вжито в однині (несуттєва дія), а другий переказували – у множині (важлива дія).
Якщо до складу підмета входить неозначено-кількісний числівник (багато, мало, чимало, трохи та ін.), то присудок, як правило, ставиться в однині.
Багато людей підпушувало землю навколо кожного деревця (О.Довженко).
Якщо складений підмет має часове значення, то присудок ставиться в однині.
Три роки минуло відтоді, як вона вперш зустрілася з Марком Загірним (О. Гончар).
При підметах, виражених іменниками більшість, меншість, частина, половина, решта тощо, дієслово-присудок ставиться в однині і в тому самому роді, що й підмет.
Більшість проголосувала за резолюцію.
При підметах, виражених займенниками хто, дехто, хтось, ніхто, хто-небудь, присудок у минулому часі має форуму чоловічого роду, у теперішньому й майбутньому – форму однини.
Люди, хто знав, мовчать та примічають (Г. Квітка-Основ'яненко).
При займеннику ви, який вживається для вираження пошани до однієї особи, присудок ставиться в множині.
Може, ви, дядечку, чого-небудь попоїли б (І. Карпенко-Карий).
Якщо підмет, що означає професію, виражено іменником чоловічого роду, але він стосується особи жіночої статі, то присудок у розмовному стилі ставиться переважно у формі жіночого роду; в офіційно-діловому – чоловічого.
Суддя ухвалив...
Якщо після назви професії йде прізвище жіночої статі, то присудок ставиться у формі жіночого роду.
Суддя Петренко ухвалила...
Якщо підмет виражено невідмінюваною власною назвою іншомовного походження, то присудок узгоджується в роді із загальною назвою.
Сочі (місто) витягнулося понад берегом Чорного моря. Сочі (річка) після дощу вийшла з берегів.
При абревіатурах присудок ставиться в тому самому роді й числі, що й головне слово в словосполученні, від якого утворено абревіатуру.
УАН (Українська академія наук) була заснована 1918 року за сприяння гетьмана Павла Скоропадського.
Поширеною вадою ділового мовлення є надуживання конструкціями з прийменником по.
Прийменник по перекладають конструкціями з такими прийменниками:
за – за власним бажанням
з – з ініціативи
на – на пропозицію
для – комісія для складання
після – після повернення
у (в) – у справі
через – через хворобу
Прийменник по вживаємо: черговий по району, наказ по університету, колеги по роботі.
Норма
Порушення норми
бюро працевлаштування
бюро по працевлаштуванню
з питань будівництва
по питанню будівництва
у службових справах
по справах служби
комітет цін
комітет по цінах
за законом
по закону
після закінчення терміну (строку)
по закінченню терміну (строку)
проректор з наукової роботи
проректор по науковій роботі
кіоск для продажу проїзних квитків
кіоск по продажу проїзних квитків
за вимогою, на вимогу
по вимозі
через недбалість
по недбалості
працюють за змінним графіком
працюють по змінному графіку
через непорозуміння
по непорозумінню
через непередбачені обставини
по непередбаченим обставинам
за дорученням
по дорученню
за постановою
по постанові
у святкові дні
по святкових днях
за запрошенням
по запрошенню
за програмою
по програмі
за фахом
по спеціальності
за списком
по списку
за сумісництвом
по сумісництву
за звичаєм
по звичаю
документація щодо особового складу
документація по особовому складу
надіслати поштою
надіслати по пошті
за замовленням
по замовленню
курси для підготовки спеціалістів
курси по підготовці спеціалістів
екзамен з української мови
екзамен по українській мові
не під силу
не по силі
комітет з питань комерційної торгівлі
комітет по питаннях комерційної торгівлі



ЗНО. Українська мова
Службові частини мови

Прийменник                               Сполучник                            Частка

·        Не мають лексичного значення
·        Не відповідають на питання
·        Не є членами речення

ПРИЙМЕННИК
(незмінна службова частина мови, яка виражає залежність одного повнозначного слова від іншого у словосполученні)

Прийменник вживається тільки з непрямими відмінками іменників, займенників і числівників: в Андрія, до мене, по десять.

Найменше прийменників уживається в Д.в.: навздогін вітру, назустріч долі, наперекір труднощам.

ЗА БУДОВОЮ ПОДІЛЯЮТЬСЯ НА:

Прості                                  Складні                        Складені

З, за, до, через, у(в), на,     (утворені поєднанням          (утворені від
про, під, над, по, при,         простих прийменників)        кількох слів)
перед, між, проти, до,       понад, попід, посеред,       поруч з, незалежно
від, без, о, серед, крізь,       задля,поміж, з-над,           від, у зв′язку з,
коло, край, поруч,               із-за, з-за, з-поміж...          незважаючи на,
близько, кінець, мимо                                                      згідно з, відповідно
                                                                                           до, з метою...

Завдання 1. Знайти у реченнях прийменники. Визначити прийменники прості, складні та складені, вказати відмінок.

Після дощу сонце засяє. Коло води ходячи, намокнеш. Поля попід небом прослалися безкраї. Хто часто в дорозі, був під возом і на возі. З метою заохочення членів драматичного гуртка наказую преміювати їх поїздкою до Львова. Працює за одного, а їсть за трьох. З вогнем не жартуй, а воді не вір. На долоні волос не виросте. Незважаючи на дощик, зустрічаємося на площі. Бережи час, бо його за гроші не купиш. Із-за церковних білих стін луна високий чистий дзвін.

Тестове завдання 1. Прийменник є в кожному реченні, ОКРІМ
А Друзі пізнаються в біді.
Б Не гріє сонце на чужині.
В Як гукнеш, так і відгукнеться.
Г Без праці не проживеш.

Тестове завдання 2. Прийменник виділено в реченні
А Лунає неподалік пісня сили, краси.
Б Назустріч здіймалося місто в бронзі.
В Напередодні всю ніч ішов лапатий сніг.
Г Козаки навколо фортеці копали шанці.


НАПИСАННЯ ПРИЙМЕННИКІВ
Запам'ятати! Складні прийменники пишуться разом.                          Складні прийменники з першою частиною з-, із- пишуться через дефіс.

Завдання 2. Розкрити дужки.
З(за), з(над), з(поза), із(за), за(для), по(за),  по(серед),  з(поміж),  з(понад),  по(між), з(поміж),  по(над),  із(під),  з(перед),  зі(мною),  з(ним),  піді(мною),  у(нього), зі(сходу).

ВЖИВАННЯ ПРИЙМЕННИКІВ З, ІЗ, ЗІ
Прийменник З
1. Перед словом, що починається на голосний: «Пустунчик повернувся з Америки».
2. Перед приголосним (окрім с і ш): «Моя подруга – з Херсона». 
АЛЕ: «Сьогодні я раніше повернувся зі школи».
Прийменник ІЗ
Коли одне слово закінчується на приголосний, а інше — починається (переважно на з, с, ц, ч, ш, щ ): «Пустунчик дістав із шафи нову книгу»; «Який він із себе — той слон?».
Прийменник ЗІ
Перед сполученням приголосних, серед яких є з, с, ц, ч, ш, щ: «Слоник Пустунчик мріє зустрітися зі збірною України з футболу»; «Маринка ретельно прибрала крихти зі столу».

Завдання 3. Вибрати із дужок потрібний прийменник.
(З, зі, із) снігу каші не звариш. У вовки (з, зі, із) кобилячим хвостом не сунься. Спав мені камінь (з, зі, із) серця. Носиться, як баба (з, зі, із) ступою. Птах (з, зі, із) своїх крил податку не вимагає. Розкіш приходить (з, зі, із) смаком, а  виходить (з, зі, із) болем. Поруч (з, зі, із) справжнім майстром тремтять халтурники. Ми до них (з, зі, із) серцем, а вони до нас (з, зі, із) перцем.

ЗАПАМ′ЯТАТИ!
 Прийменники
Квіти навколо хати,
близько другої години,
близько сотні,
був поруч з ним,
поруч хаток,
сидить кінець столу,
стоїть край села, почекай коло хвіртки
Інші частини мови
ПРИСЛІВНИКИ
Подивилася навколо,
стояли поруч,
підійшли близько

ІМЕННИКИ

Широке коло,
щасливий кінець,
далекий край

Завдання 4. Визначити, якими частинами мови є виділені слова.
Козаки стали в коло, і після третього гуку литавр показалася старшина з клейнодами. Коло річки, коло броду два голуби пили воду.Степи простяглися широкі. Степи простяглися накругНавкруг мене небо, степ, Дніпро старий.Покидала рідний край і сумну співала: «Не потрібно через край! А по вінця – мало!» Чого ж то зібралися ті люди край брами?

Завдання 5.  Увести в речення слова:  на половину  -  наполовину,  на сміх - насміх,  до низу - донизу.
На половину:__________________________________________________
_____________________________________________________________
Наполовину:__________________________________________________
_____________________________________________________________
На сміх:______________________________________________________
_____________________________________________________________
Насміх:______________________________________________________
_____________________________________________________________
До низу:______________________________________________________
_____________________________________________________________
Донизу:______________________________________________________
_____________________________________________________________
СТЕЖТЕ ЗА ВЖИВАННЯМ ПРИЙМЕННИКІВ
Завдання 6. Відредагувати словосполучення і речення.
Ходити по хатам. Зошит по українській мові. Знання по фізиці. Діяти по правилах. Перший урок починається у вісім годин тридцять хвилин. Моя сестра по фаху лікар. Я ходив в магазин. Учень пропустив три дні по хворобі. Ми говорили за нашого улюбленого футболіста. Два раза в тиждень. Сміятися над собою. Говорити по-українськи. Їхати по вулиці.  Сталося із-за необережності.  Перетворюватися в пар. Стояти у входу. Прийти в час ночі. Турбуватись о мамі. Оплата по домовленості. У двох кроках.
Тестове завдання 3. Помилково вжито прийменник у реченні
А іти за морозивом
Б писати за зразком
В твір за картиною
Г економіст за фахом
Д за взаємною згодою

Тестове завдання 4. Граматично правильно побудовано словосполучення
А заступник по виховній роботі
Б повертатися на тролейбусі
В викликати по прізвищу
Г розсістися по своїх місцях
Д виконати на замовлення

Тестове завдання 5. Правильно вжито прийменник в обох варіантах рядка
А міліція у справах неповнолітніх (по справах)
Б за романом Олеся Гончара (по роману)
В надіслати на вимогу (по вимозі)
Г відпочити після обіду (по обіді)
Д організувати з ініціативи (по ініціативі)


16.04.2020Тема: Контрольна робота " Морфологічна норма:Тема:Синтаксична норма .Поняття синтаксичної норми та синтаксичної помилки  

                Контрольна робота " Морфологічна норма:

                                               І варіант
Завдання 1-4 мають по п'ять варіантів відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Спільний рід мають усі іменники рядка:
А нероба, забіяка, юрист, бідолаха;
Б незграба, суддя,тренер, сирота;
В ледащо, лівша, рева, листоноша;
Г староста, професор, зануда, базіка;
Д ябеда, замазура, вельможа, роззява.
2. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до чоловічого роду:
А підручник, путь, розгляд, фікус;
Б розпродаж, Сибір, біль, дріб;
В грім, трудяга, особа, пенсне;
Г Київ, Львів, Тбілісі, Лондон;
Д професор, собака, староста, плакса.
3. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до IV відміни:
А лікарня, ідея, зоря, рівня;
Б яблуня, знання, ґавеня, ім’я;
В білченя, рідня, левеня, каченя;
Г проміння, здоров’я, доля, земля;
Д хлоп’я, кошеня, маля, плем’я.
4. Лише в однині вживаються всі іменники рядка:
А вазон, прикрість, зелень;
Б Крим, молоко, залізо;
В Дністер, козацтво, ім’я;
Г людство, сум, мальва;
Д радість, золото, вітер.
Завдання 5-6 на встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою.
5. Установіть відповідність між словами в рядку і їхніми граматичними характеристиками.
1 Жага, Лука, чебуречна, миля
2 Крим, молоко, залізо
3 Ваза, речовина, кислота
4 Козеня, курча, слоненя
5 Плем’я, полум’я, ім’я
А Лише в однині вживаються всі іменники рядка
Б До першої відміни належать усі іменники рядка
В До четвертої відміни належать усі іменники варіанта
Г Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку
6. Установіть відповідність між граматичними характеристиками і словами в рядку.
1 Вальс, Кавказ, завод;
2 Лондон, Збруч, Мороз
3 Танець, стрілець, палець;
4 Хвастун, парашут, хокеїст;
5 Корінь, прохач, явище.
А Літеру е (є) треба писати в орудному відмінку в усіх словах рядка
Б Закінчення -у (-ю) у формі родового відмінка однини мають усі іменники в рядку
В Закінчення -ом у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку
Г Закінчення -а (-я) у формі родового відмінка одними мають усі іменники в рядку
Завдання 7-8 є завданнями відкритої форми.
7. Поставте слова в кличному відмінку:
Оксана Миколаївна, пан Президент, колега Ковальчук, сестра Іринка, Юрій Петровичу.
8. Знайдіть і виправте в кожному рядку морфологічні помилки:
А кумедне кенгуру, картопляне пюре, красиве панно;
Б довгий тунель, важкий путь, перспективний інженер;
В багатолюдне Сочі, малий соня, старовинний піаніно;
Г непосидючий хлоп’я, молода леді, лікувальне алое;
Д убога сирота, повноводе Конго, кольорове драже.
                                     ІІ варіант
Завдання 1-4 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Чоловічий рід мають усі іменники рядка..
А морок, какаду, маестро, ООН;
Б Баку, продаж, столяр, денді;
В Борнео, собака, аташе, Сибір;
Г суддя, перекладач, путь, гімн;
Д хлоп’ятко, козак, інститут, іній.
2. До одного роду належать усі іменники в рядку
А Делі, Чернівці, Мехіко;
Б Стамбул, Сочі, Чикаго;
В Сена, Дністер, Міссурі;
Г Нікарагуа, Китай, Чилі;
Д Токіо, Сухумі, Онтаріо.
3. Немає помилки в рядку:
А спілкуватися з Бучаком Остапом Ігоровичом;
Б звернутися до Василенко Йосипа Богдановича;
В відвідати Петриняк Любославу Андрієвну;
Г гостювати в Чижа Володимира Карповича;
Д допомогти Васюті Оксані Станіславівній.
4. Лише в множині вживаються всі іменники рядка:
А Карпати, проблеми, вечорниці;
Б входини, народи, Альпи;
В дріжджі, заручини, обличчя;
Г перемовини, двері, ножиці;
Д уста, м’ясниці, перешкоди.
Завдання 5-6 на встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою.
5. Установіть відповідність. До поданих іменників доберіть прикметники:
1 Бароко
А Широкий
Б Вічнозелене
В Нестерпний
Г Пишне
2 Сочі
3 Дніпро
4 Біль
5 Суми
6. Установіть відповідність між словами в рядку і їхніми граматичними характеристиками.
1 Вовчище, бабище, хлопчисько
2 Кенгуру, турне, ательє
3 Олівець, лист, син
4 Птах, зал, плацкарт
5 Бетон, шум, кухоль
А Не відмінюються всі слова рядка
Б Паралельні родові форми мають іменники
В Слова рядка належать до іменників подвійного роду
Г Паралельні закінчення мають іменники чоловічого роду
Завдання 7-8 є завданнями відкритої форми
7. Поставте слова в кличному відмінку:
Пан полковник, добродій Роман, пані вчителька, рідний батенько, любий земляк.
8. Знайдіть і виправте в кожному рядку морфологічні помилки:
А старовинний Осло, духмяне какао, яскраве кімоно;
Б львівська пані, надокучлива цеце, смачне кольрабі;
В вітальний туш, рожева фламінго, малий нікчема;
Г яскрава гуаш, цікаве інтерв’ю, прозора шампунь;
Д заквітчана Умань, вчена ступінь, другий степінь.


1.                       Опрацювати теоретичний матеріал


  
в - презентація з української мови 

в - презентація з української мови

Казка про колобка, характеристика її героїв та розігрування ...

в - презентація з української мови


Мовні норми. Мовленнєві помилки - презентация онлайн

                             Виконати вправи письмово  

 Завдання №1. Перепишіть текст, записуючи числа словами, поставте потрібні розділові знаки.

Багатовікова історія України як відомо втілена в біографіях більш як 30 тисяч міст і сіл. У їх числі понад 8000 міст селищ міського типу яким минуло понад 300 років. Деякі з них відсвяткували свій 1000-літній ювілей частина наближається до цієї дати. 39 найстаровинніших українських міст рішенням уряду 1976 року було взято під державну охорону. Крім того в Україні близько 5000 сіл яким теж понад 300 років вік деяких становить 1000 та більше років.


Завдання №2. Перекладіть прийменникові конструкції українською мовою:
По заказу –
По закону –
По моим сведениям –
По поручению –
По приказу –
По просьбе –
По собственной воле –
По собственному желанию –
Послать по почте –
По требованию –
По указанию – за вказівкою
Прийти по делу –
Принять во внимание –
Принять к сведению –
При любой погоде –


Завдання №3. Знайдіть помилки у побудові словосполучень. Запишіть
правильні варіанти, складіть з трьома словосполученнями речення.
Виключення з правил; прийняти участь; повістка денна;попадати в скрутне становище; згідно розпорядження; відповідно з постановою; дякую Вас; вести себе; прийняти заходи; особовий приклад; любе питання; згідно наказу .


Завдання №4. Складіть речення із поданими нижче словами. Запам'ятайте їх значення.
Відомість – відомість; об'єднання – об'єднання.

Довідка. Відомість – документ; відомість – звістка, популярність; об'єднання – організація; об'єднання – дія.                                              


    16.03.2020.

1.Тема :Прикметник .Ступені порівняння прикметників.

                                               17.03.2020

2.Тема : Синонімічні способи вираження різного ступення ознаки.Використання прислівників
 ( дуже;занадто ;мало; особливо)
                                                23.03.2020
3.Тема : Прислівник  .Ступені порівняння.
4.Тема: Числівник .Узгодження числівника з іменником                                                 Завдання 
1.Опрацювати теоретичний матеріал з підручника .
2.Зробити конспект.
3.Виконати вправи з підручника (письмово
4.Підготовка до ЗНО.Написати власне висловлення на тему :" Що потрібно робити ,щоб здійснилася мрія"
" До майбутнього ми йдемо ,озираючись на минуле "https://drive.google.com/open?id=1iFoH15onKlz-qTVPVTAJ_pjfPfq9a112
                                                Для учнів
1.Виконати вправи :
№4 ст-26;4-ст 31;7-ст 33:3-ст 35;7-ст 36
2.Підготовка до ЗНО 
Прикметник (відео)
Прислівник    (відео)
Числівник       (відео)
Узгодження числівника з іменником (відео)
                                                       Виконати інтерактивні вправи 
1.Прислівник 
2 Ступені порівняння прикметників
3 Чергування У-В;І-Й

                                                           
                                             26.03.2020.

ТемаДієслово.Дієслівні форми.Тема :  Складні випадки словозміни дієслів : дати,їсти,відповісти.бути.

ДІЄСЛОВО
самостійна частина мови, яка
означає дію або стан як процес і
відповідає на питання:

Дієслово може означати:
• процес мислення (аналізувати, думати,
розмірковувати);
• процес мовлення (радити, говорити, розм...

Морфологічні ознаки дієслова:
Спосіб: дійсний (ходить),
умовний (ходив би), наказовий (ходімо)
Вид: доконаний (заробив), н...

2. Незмінювані форми дієслова:
А) Неозначена (початкова) форма дієслова (інфінітив) –
означає дію, але не виражає способу,...

 Б) Дієприслівник незмінювана дієслівна форма, яка,
пояснюючи головне дієслово, називає додаткову дію і
відповідає на питан...

Дієприслівники недоконаного виду творяться від
форми теперішнього часу за допомогою суфіксів
-учи ( -ючи ) для 1-ої дієвід...
В) Безособові дієслова - особлива форма дієслова, що означає дію
без відношення до будь-якої особи (темніє, щастить). Тому...
3. Відмінювані форми дієслова
А) Дієприкметник - називає ознаку предмета за дією або станом
(хмарою повиті, врятована план...
Види дієслів
Доконаний – означає дію, уже завершену і відповідає на
питання: що зробити? що зробив? що зроблю?
Недоконаний...
Способи дієслів
Дійсний – виражає реальну дію або стан, які
відбуваються, відбувалися, чи
відбуватимуться і відповідає на ...    Часи дієслів
означає дію, яка відбувається в час мовлення або постійно
Наприклад: можемо, хочеш, працюють
 Умовний – виражає дію чи стан, бажані або
можливі за певних умов, і відповідає на питання:
що зробив би? що робила б? що з...    означає дію, яка колись відбувалася або
вже відбулася
Наприклад: сказав, пояснила, ходили
   означає дію, яка відбуватиметься у
майбутньому
Наприклад: скажу, розповідатиму, буду говорити
  Дієвідміни дієслів
За типом відмінювання дієслова поділяються на:
- дієслова 1-ої дієвідміни (привезуть, скажуть,
зможуть)... 


Записати конспект з презентації та виконати вправи письмово 

.Прочитай, Пригадай, як пишеться не з дієсловами. Спиши,
розкриваючи дужки.

(Не) беріть книгу брудними руками. Коли гортаєте сторінки, (не) слиньте пальців, (не) згинайте ріжків. (Не) малюйте і нічого (не) пишіть на книзі. (Не) вставляйте між сторінками ручку, олівець або лінійку - від цього книга псується. (Не) кладіть книгу де попало. Бережіть книгу, бо вона для вас - найкращий друг і порадник.


Від дієслів незавершеної дії утворити і записати дієсловазавершеної дії.

Робили, росли, плели, цвіте, зеленіє, летять.

 Поставити дієслова у потрібній формі, визначити особу, час, число.
(Йти) весна. Тепло (гріти) сонечко. Я (стояти) і (слухати), як дзвінко
(дзюрчати) струмочки.

Встав йти замість крапок пропущені букви.
Дума...те, біж...те, раху...те, чита...те, ід...те, воз...те, вч...те, бач...те.

 Визнач, до якої дієвідміни належать.

Рахувати, ходити, учитися, допомагати, носити, дихати, бігти, радіти, писати,
говорити, сидіти, клеїти, боротися, горіти.

Перепиши, підкресли підмет і присудок у кожному реченні. Визнач
число і час дієслів.

Україна... Рідний край! Земля рястом заквітчана, зелом закосичена.
З давніх-давен линули по світу слова про неньку - Україну, про її щирий і
працьовитий народ.
Скільки ніжних слів придумали люди, щоб виразити любов до тебе!

02.04.2020.

Тема: Написаня есе на тему : "Мандрівка до одного з семи чудес України"

Тема : Паралельні форми наказового способу дієслів 1-2 особи множини.


Завдання : Написати есе про подорож Україною використовуючи однорідні члени речення,вставні слова та дієслова 

          Творення форм наказового способу

Спеціальні форми наказового способу є лише для 2-ї особи однини (зроби) та 1-ї і 2-ї осіб множини (зробімо, зробіть).
Наказовий спосіб для 1-ї і 3-ї осіб однини та 3-ї особи множини твориться додаванням до дієслова в теперішньому часі або в майбутньому часі доконаного виду частки хай (не­хай): хай зроблю, хай зробить, хай зроблять.
Спеціальні форми наказового способу утворюються від основи теперішнього часу.
Для цього від 3-ї особи однини відкидаємо закінчення -є або -ить (пиш-е, підкреслить, сяд-е, стан-е, поміркуй-е, пробачить тощо), потім:
а) під наголосом та після збігу приголосних додаємо осо­бові закінчення -и, -імо, -іть: пиши, пишімо, пишіть; підкресли, підкреслімо, підкресліть; ці закінчення зберігаються й тоді, коли префікс ви- перетягує на себе наголос: випиши, випишімо, випишіть;
 б) у решті випадків кінцеві зубні приголосні основи по­м'якшуємо, інші — не пом'якшуємо і в 1-й особі множини додаємо закінчення -мо, а в 2-й — закінчення ' -те: сядь, сядьмо, сядьте; стань, станьмо, станьте;  поміркуй, поміркуймо, поміркуйте; пробач, пробачмо, ї,        пробачте.
Отже, у наказовому способі дієслова мають такі закінчення:
Число
Особа
Під наголосом та після збігу приголосних
В інших випадках
Однина
2-а
Множина
1-а
2-а
-імо -іть
-(ь)мо -(ь)те
Дієслова пити, бити, вити, лити в наказовому способі збе­рігають кореневий голосний и: пий, бий, вий, лий. Дієслово їсти має такі форми наказового способу: їж, їжмо, їжте; тут відбулося чергування звука д (їда) із звуком ж (як у випадку завадити — заважати).
Форми наказового способу на зразок ходім, ходімте, да­вайте підемо (замість: ходімо), ідіте (замість: ідіть) не є нор­мативними, вони допустимі лише в розмовному стилі.
Форма 2-ї особи множини наказового способу вживається в разі ввічливого звертання до однієї особи: Не плачте, мамо, не треба (А. Малишко).
При наказовому способі, як правило, вживається звертан­ня: Зеленійте, домі і лужечки, і, орли, здіймайтесь ув імлі, розливайтесь, круті бережечки, по вкраїнській молодій землі! (А. Малишко).
Різних відтінків значенню наказового способу надає вид дієслова. Наказ чи прохання, висловлені дієсловом недоконаного виду, звучать не так категорично, як ті ж наказ чи про­хання, передані формою доконаного виду: заходьте і зайдіть, сідайте і сядьте.
Наказові надають відтінку інтимності частки -но, -бо, які пишуться через дефіс: іди-но, розкажи-но, послухай-бо, зачекайте-бо.

Виконання тестів 

-        Життя – це можливість. Скористайся нею!
-        Життя – це краса. Захопися нею!
-        Життя – це мрія. Здійсни її!
-        Життя – це виклик. Прийми його!
-        Життя – це обов’язок твій насущний. Виконай його!
-        Життя – це багатство. Не розтринькай його!
-        Життя – це надбання. Борони його!
-        Життя – це любов. Насолодися нею сповна!
-        Життя – це таємниця. Пізнай її!
-        Життя – це вмістилище лиха. Здолай усе!
-        Життя – це пісня. Доспівай її до кінця!
-        Життя – це боротьба. Стань борцем!
-        Життя – це удача. Шукай цю мить !
-        Життя таке чудове – не змарнуй його!
-        Це твоє життя. Виборюй його!

  Завдання.

1. Виконати вправу 278.
2. Написати невеликий твір у формі есе, у якому висловити своє розуміння настанови від Матері Терези,використовуючи дієслова наказового способу.

09.04.2020

Тема: Активні й пасивні дієприкметники .Тема: Морфологічна норма .Орфографічний практикум

Контрольна робота 

Завдання
Опрацювати теоретичний матеріал.
Законспектувати вивчений матеріал
Виконати вправи письмово
Підготовка до ЗНО (відео)
Виконати тест 

                    Активні та пасивні дієприкметники. 

Творення активних дієприкметників теперішнього і минулого часу.

Активні і пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних ...

Презентація на тему Дієприкметник — готові шкільні презентації ...
Презентація до уроку "Активні та пасивні дієприкметники"




Виконати письмово 

Утворіть просту форму вищого і найвищого ступеня порівняння прикметників.
Гарний, добрий, малий, веселий, видний, дорогий, ясний, пахучий, гіркий, далекий, низький, слизький, в’язкий, синій, високий, рідний, милий,чистий,охайний.
 Утворіть складені форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників.
Вдалий, освічений, досвідчений, талановитий, знайомий, відомий, дотепний, рішучий, працьовитий, розумний, відданий, дужий, байдужий, вологий, каламутний, клейкий.
 Взяті в дужки прикметники замініть прикметниками найвищого ступеня (простої форми).
1. Велика, (висока) з ідей - боротись за щастя людей (П. Тичина). 2. Сяють розсипи краплинок (чистої) води. 3. Першою (болючою) втратою для Черниша була смерть Юрія Брянського. 4. З могутнім будівничим гуркотом тепер пов’язувались усі (гарні) мрії Нателли. 5. Зоя чула, як називав батько прізвища трактористів, він називав справді (хороших) (З тв. О. Гончара).
Перепишіть, вставте пропущені букви так, щоб прикметники й прислівники мали форму вищого ступеня.
1. Найогидн..і очі порожні, найгрізн..е мовчить гроза, найнікчемн..і дурні вельможні, найпідл..а брехлива сльоза. Найпрекрасн..а мати щаслива, найсолод..і кохані вуста, найчист..а душа незрадлива, найскладн..а людина проста (В.Симоненко). 2. Знай, що в світі найтя..е - це серце носити студене! (М. Рильський). 3. Заздрість сліпа. І що гостр..а вона, то ще більш сліпа (В. Козаченко). 4. Роса синіє, а не блище, темніє в шапликах вода, і в травах шурхає все бли..е глухої осені хода (Л. Первомайський). 5. Найдоро..е - люди вколо тебе (I. Жиленко). 6. Темнота ву..ала, ніби самі гори змикалися над головою (О. Гончар).
Перепишіть, вставляючи пропущені букви так, щоб прикметники й прислівники мали форму вищого або найвищого ступенів.
1. Бережімо честь народу - найкоштовн.. у перлину (П. Тичина). 2. Найви..а краса - це краса вірності (О. Гончар). 3. Які алмази, перли чи смарагди доро..і нам від вірності і правди! (І. Кочерга). 4. Найбільше і найдоро..е добро в кожного народу - це його мова (Панас Мирний). 5. На світі той наймудр..ий, хто найду..е любить життя (В.Симоненко). 6. Все найдоро..е і найва..е попереду (О. Довженко). 7. Ростіть не гір..ими, а кра..ими за нас! (О. Гончар). 8. Що ни..е нахиляє спину твій рід під каменем тяжких турбот, то ви..е право падає на сина: відстояти перед людьми народ (Б. Олійник).

Орфографічний практикум

Код доступу 422071
Підготовка до ЗНО Код доступу 258738



































Немає коментарів:

Дописати коментар

Вчитель повинен звертатися не стільки до пам`яті учнів, скільки до їх розуму, прагнути розуміння. а не одного запам`ятовування. Федір ...