12-Ф Українська література

04.12.2020

Тема:Іван Карпенко-Карий. «Мартин Боруля». Дворянство як міф про краще життя. Підміна особистісних етичних цінностей (чесності, порядності, працелюбства) становою приналежністю.

Завдання 

Прочитати твір "Мартин Боруля"

Переглянути фільм 

Записати паспорт твору та ідейний аналіз 

Виконати тестові завдання

Для учнів

На прикладі образу Мартина Борулі Іван Тобілевич розкриває конфлікт здорової народної моралі з «манією» дворянства, породжений відстоюванням ним своєї людської гідності. Простежимо, до чого може привести людину ігнорування здорової народної моралі.

Читати твір (скорочено)👇

1


     Фільм👉 https://www.youtube.com/watch?v=8QnzPRm4gyQ

3.  



Записати у зошит!!!!




Завдання!!!

Записати проблематику твору

Виконати тестові завдання👇

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2608008


27.12.2020

Тема:Іван Карпенко-Карий.


Основне про життєвий і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів. Комедія «Мартин Боруля», її сценічна історія.

ТЛ: комедія.

Завдання 

Ознайомитися з біографією письменника

Записати хронологічну таблицю

Переглянути відео 

Виконати тестові завдання 

1.     Для учнів 

2.     Відомості про письменника

http://ul.iolya.com.ua/page101.html

3.     Переглянути презентацію

·        http://lesson.iolya.com.ua/page155.html


4.    Переглянути відео👇


6.   Виконати тестові завдання 👇

7   https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7091304


20.11.2020

Тема:Розвиток драматургії: соціально-побутові та історичні драми й комедії М.Старицького, М.Кропивницького, Панаса Мирного та ін. Перші театральні трупи. Популярність «театру корифеїв» в Україні та за її межами.

Завдання 

Опрацювати теоретичний матеріал та законспектувати 

Переглянути відео

Виконати тестові завдання

Початок нового українського театру пов’язують із виставою «Наталка Полтавка» І. Котляревського 1819 року в Полтаві. У подальші десятиліття розвиток театру був дуже млявим («Сватання на Гончарівці» Г. Квітки-Основ’яненка й «Назар Стодоля» Т. Шевченка). Аматорські театри виникають наприкінці 50-х років XIX століття в Чернігові, Києві, Кам’янці — Подільському, Кременчуці, Одесі та інших містах. Проте на розвиток професійного українського театру вплинув Емський указ 1876 року, за яким заборонялися вистави українською мовою. На початку 80-х років XIX століття театральне життя в Україні пожвавилося: наприкінці 1881 року в Харкові, Києві, Полтаві, Кременчуці з ініціативи М. Кропивницького та М. Садовського було дано кілька українських вистав акторами російської трупи Г. Ашкаренка. А наступного року М. Кропивницький створив у Єлисаветграді українську професійну трупу. 27 жовтня 1882 року на сцені міського театру в Єлисаветграді Марко Кропивницький поставив драму «Наталка Полтавка» І. Котляревського, головну роль у ній виконала Марія Заньковецька. Так розпочалась історія українського професійного театру корифеїв. «Корифей» у давньогрецькому театрі — керівник хору або заспівувач.

         Законспектувати👇

·        https://ukrlit.net/directory/95.html


     Відомості про письменників👇

·        http://ul.iolya.com.ua/page197.html

·        http://lesson.iolya.com.ua/page166.html

 

     Відео на допомогу👇

https://www.youtube.com/watch?v=xZFVH24h5nk&list=PLYeu7IyFVZj-v5b9qOe4uwp7BP4HS7Ffx&index=8

6.     Виконати тестові завдання 👇https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3919943


13.11.2020

 Тема:Підсумкове заняття за творчістю 

Панаса Мирного

Завдання :

Виконати тестові завдання 👇

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5707946


06.11.2020 (2 години)

Тема:

Контрольна робота 

 Реалістична українська проза.

1.     Тестові завдання  .join.naurok.ua   Код доступу 4989138

Літературний диктант 

ПАНАС МИРНИЙ « ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ?» 

1. В одній із редакцій роман дістав назву

2.Прототипом Чіпки Вареника став відомий на Полтавщині розбійник… 

3.Грицько Чупруненко – це… 

4.Махамедом у творі називали… 

5. Матня, Лушня, Пацюк – це… 

6. Розташувати події у правильній послідовності: Максим Гудзь у москалях – арешт Чіпки й дорога на Сибір – одруження Чіпки з Галею – смерть баби Оришки 

7. «Польовою царівною» у романі названо…

 8. Роман написано у стилі… 

9.Зрозумівши, що не зможе повернути Чіпку до чесного життя, його дружина… 

10. Про кого сказано: « Низенька, чорнява, заквітчана польовими квітками…Маленька, кругленька, швидка й жвава, одягнена в зелене убрання, між високим зеленим житом,- вона здавалась русалкою.» 

11. « Не судилося  (ій) щастя. Не зазнала вона його змалку, не бачила дівкою, жінкою; не сподівалася замужньою вдовою…» - про кого ці слова? 

12.Хто з героїв роману про кого думав: « Не знав ти долі від самого малку – може, аж до смерті…Ганяла вона тебе з одного краю світа на другий;  од панського двору до Дону, од Дону – до прийому… Де ти тепер? Що тепер з тобою?» 


Контрольна робота  

 ВСТУП. РЕАЛІСТИЧНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний

 І варіант

 Початковий рівень ( по 0,5 б.) 

1. В основі твору «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького конфлікт 

А родинно-побутовий 

  Б драматичний   

В соціальний  

 Г політичний 

2. Серед  героїв  «Кайдашевої сім’ї» ніжною,  поетичною  вдачею  відзначається

 А  Кайдашиха         

 Б  Карпо               

 В  Лаврін        

Г  баба Палажка  

3. Про двоїсту натуру Кайдашихи свідчить характеристика в рядку 

А ...свекруха люта змія: ходить по хаті, полум’ям на  дише, а з носа гонить дим кужелем. 

Б Вона не злюбила Мелащиних батьків і як тільки бралась за тім’я, то згадувала Западинці і свої розглядини в Балашів. 

В Кайдашиха почала свариться й стала дуже лайлива та опришкувата. Вона нападала на Мелашку сливе кожного дня, точила її, як вода камінь. 

Г На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне; а як гляне, то од її очей молоко кисне. 

4. Назва твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» - перефразований вислів

 А з Корану           

Б з Біблії          

В О. Білецького     

Г В. Шекспіра 

5.У виділеному фрагменті «Мені аби була робоча, та проворна, та щоб була трохи куслива, як мухи в спасівку …» використано 

 А  гіперболу      

Б порівняння  

 В  алегорію   

 Г постійний епітет 

6. Твір «Хіба ревуть воли…» написано в руслі 

 А неоромантизму   

Б сентименталізму  

  В імпресіоналізму  

  Г реалізму 

 

Середній рівень (по 1 б.)

 7.На місці пропуску в творі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» має бути слово:  «Літ за двадцять до кріпацької волі, з того самого Ромоданового шляху, яким ішов парубок, у село                 вступав якийсь невідомий захожий»

 А Семигори      Б Піски     В  Стеблів      Г Гадяч 

 

8. Яку назву мав роман «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» при перевиданні в Україні? 

А «Чіпка»                          Б «Пропаща сила»  

 В «Кріпацька неволя»      Г «Подоріжжя од Полтави до Гадячого» 

 

9. Визначте розв’язку твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» 

А  Чіпка одружується з Галею і кидає розбій 

Б Чіпка працює в земській управі задля громадського добра  

В Мотря видає властям сина-убивцю, і його відправляють на каторгу  

 Г Чіпка сходиться з волоцюгами Лушнею, Матнею, Пацюком 

Д Чіпка працює в земській управі задля громадського добра  

 

Достатній рівень (по 1 б.) 

10.Установіть відповідність між портретами та героями  твору  І. Нечуя-Левицького 

1. «Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами… з чорними косами, вона була намальована ніби на білій стіні»

 А Мотря 

2. «…широке лице було сухорляве й бліде, наче в ченця… Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух…» 

Б Мелашка 

3. «…довго терлась коло панів  і набралась од них трохи панства…» 

В Карпо 

4. «…широкий у плечах, з … карими, гострими очима, з блідуватим лицем. Тонку пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве…»

 Г Маруся   

Д Омелько 

 

11.Установіть відповідність між елементами сюжету та частинами твору Панаса Мирного 

1. І та ІІ частини 

А розв’язка 

2. епізоди  реакції Чіпки на вигнання його із земства, його духовного зламу 

Б кульмінація

 3. винищення козацької родини Хоменків і арешт головного героя 

В розвиток дії 

4. розділ «Нема землі»

 Г експозиція  

 Д зав’язка 

 

Високий рівень (3 б.)

 Напишіть роздум (13-15 речень) на тему: «Морально-етичні проблеми  у повісті «Кайдашева сім’я» І. Нечуя-Левицького». 

Наведіть цитату з твору. 

 

 

30.10 2020 (2 години)

 Тема:Жіночі образи в романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?».

Тема:Ствердження народних поглядів на духовне здоров’я людини.

Урок виразного читання №1.  Панас Мирний. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (прозовий уривок

1.     Відео на допомогу.

https://www.youtube.com/watch?v=yWbifuuZKmY&list=PLYeu7IyFVZj-v5b9qOe4uwp7BP4HS7Ffx&index=7

i

1.     Ідейно-художній аналіз. (  записати паспорт твору  та характеристику жіночих образів )

https://navsi200.com/hiba-revut-voly-yak-yasla-povni/

1.     Тестові завдання.  Код доступу 9264751




 23.10.2020 ( 2 години)

Тема:Широта представлення життя українського народу 

 у соціально - психологічному романі  

 "Хіба ревуть воли ,як ясла повні "

Тема:Шлях Нечипора Варениченка :від правдошукача до розбійника.

Завдання :

Прочитати роман (скорочено) 

☝Записати паспорт твору 

☝Записати характеристику головних героїв 


Художня характеристика твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»


Жанр: соціально-психологічний роман.
Соціально-психологічний роман — роман, у якому суспільно значущі події і соціальні процеси передаються шляхом розкриття психології героїв, їх думок, прагнень і переживань.

Основні риси жанру соціально-психологічного роману:

  • зображення людини в складних формах життєвого процесу;
  • багатоплановість сюжету;
  • охоплення долі ряду дійових осіб;
  • великий обсяг.

Історія написання
Роман написаний братами Панасом Мирним та Іваном Біликом. Роботу над твором завершено в 1875 р. Уперше був надрукований у 1880 р. в Женеві.

При перевиданні твору в Україні (1905) автори змушені були дати йому назву «Пропаща сила», але пізніше він видається під первісним заголовком.

Роман засвідчив новий етап розвитку української прози. Це був перший «роман з народного життя», у якому, за визначенням І. Франка, «змальовано майже столітню історію українського села», розкрито тогочасну дійсність в усіх її складностях і суперечностях.

В основу роману лягла почута письменником від візника розповідь про полтавського розбійника Василя Гнидку.

Під враженнями від цієї розповіді письменник написав нарис «Подоріжжя од Полтави до Гадячого». Це стало важливим етапом у творчій передісторії роману «Хіба ревуть воли…».

Безземелля, напівголодне існування, непомірні побори, утиски з боку місцевої влади — ось що дошкуляє селянинові, щодня отруює йому життя. Такі соціальні причини зумовили появу в середовищі одвічних хліборобів злодія і бандита.

Нарис — невеликий прозовий художньо-публіцистичний твір, у якому автор зображує взяті з життя факти, події, людей.

Тема роману: зображення життя та боротьби українського селянства проти соціального гноблення, зокрема кріпосництва та його залишків, напередодні і під час реформи 1861 р.

Головна ідея твору криється в його алегоричній назві: воли — символічний образ уярмленого селянства — не ревли б, якби було що їсти й пити. Автори намагалися показати соціальні умови життя селянства і мотивувати поведінку героїв, розкрити, що ж саме штовхало селян на слизьку дорогу, калічило їх душі, нівечило мораль, спричинило трагедію.

Композиція роману. Роман «Хіба ревуть воли…» складається з чотирьох частин, кожна з яких відповідно поділяється на дрібніші розділи.

Ці 30 розділів становлять так звану «зовнішню» композицію твору:
— I частина розповідає про дитинство та юність Чіпки.
— II частина присвячена сторічній історії села Піски.
— III частина знайомить зі складною долею селянина-бунтаря.,
— IV частина завершує трагедію Чіпки Варениченка.

Багатоплановість роману
1 — процес закріпачення українського села;
2 — сатиричне викриття козацької старшини;
3 — сатиричне викриття царської адміністрації – чиновництва, поліцейського апарату, земства.

Проблематика твору:
— народна мораль;
— батьки і діти;
— добро і зло;
— земля й достаток;
—кріпацька неволя;
— «пропаща сила»;
— жінка в сім’ї;
— любов і сімейне щастя.


Характеристика образів  твору “Хіба ревуть воли як ясла повні”


Головні герої:

  • Чіпка Варениченко
  • Грицько Чупруненко
  • Максим Ґудзь
  • Мотря Жуківна (Чіпчина мати).

Другорядні:

  • Іван Вареник (Чипчин батько)
  • баба Орипка
  • Галя
  • Христя
  • Явдошка
  • Василь Порох
  • пани Польські
  • Лушня
  • Матня
  • Пацюк
  • Чижик.

У центрі роману образ Чіпки — селянина-бунтаря, невтомного шукача правди, який зрештою зійшов на криву стежку боротьби і став «пропащою силою». Син зневаженої селянки, Чіпка зростає в злиднях, в умовах недоброзичливості й ворожості. Ровесники глузують з нього.

Коли багатий Бородай за впертість прогнав Чіпку з роботи, він «поніс у серці гірке почуття ненависті на долю, що поділила людей на хазяїна й робітника…». Надто вразила Чіпку кривда, коли за право працювати на власній землі чиновник цинічно вимагає хабара.

У цей момент Чіпка втрачає віру у справедливість. У його серці вже вкотре закипіла ненависть, на жаль, не лише до гнобителів, але й до всіх людей. Звідси — сліпе, стихійне бунтарство зневаженої, обікраденої людини.

Під впливом лихого товариства Чіпка опустився на саме дно життя. Проте добро в його натурі на якийсь час перемагає (проблиски свідомості, намагання оборонити правду, вибори в земство). Та коли Чіпку наказом губернатора було виведено з управи «по неблагонадежности», то ця кривда стала останнім поштовхом, і герой свідомо стає на стежку помсти.

Грабунки, вбивства зводять нанівець його протест. Кров невин-них людей страшним тавром заплямовує Чіпку. Із правдошукача він перетворився на кримінального злочинця.

Грицько — найближчий приятель дитячих літ Чіпки. Обирає інший життєвий шлях. Міряючи босими ногами курні заробітчанські шляхи, Грицько мріяв про «хату теплу». Невдачі, бідування, злигодні породили у хазяйновитого парубка егоїзм, байдужість до долі інших, корисливість. Навіть приятелювання з Чіпкою Грицько намагався використати для власного збагачення. Неприховане злорадство з бід Чіпки, зневажання свого товариша – це так само своєрідна трагедія Грицька.

Максим Ґудзь — ще один яскравий тип трагічної особистості, «пропащої сили». Душа Максима рвалася до енергійного діла, на широкий простір. Казарма зламала його небуденну силу. Максим страждав від безглуздої служби-муштри. Горілка, до якої він звик, вимагала грошей, і він не соромиться грабувати людей, оббирати солдатів. Повернувшись через ЗО років у село з грошима та «заслугами», Максим живе єдиною пристрастю – збагаченням. Тому і стає Максимів хутір пристановищем грабіжників.

Мотря — одна з найтрагічніших жіночих постатей в українській літературі. Ця жінка була готова віддати заради сина все. Та, не витримавши страшних випробувань, які впали на її сиву голову, не знісши кривавого розбійництва Чіпки, мати викриває його злочин. Образ матері-страдниці, її чесні, справедливі рішення і дії на-бувають символічного звучання: це сама справедливість, саме людське сумління кара-ли і злочин, і злочинця, ким би він не був.

Сирота змалку, Христя, вийшовши заміж за Грицька, відчула радість праці на себе, спокій родинного затишку. На відміну від черствого чоловіка, вона переймається стражданнями інших людей. Усім серцем сприймає Христя схвильовані слова Чіпки про бідняцьку недолю. І тільки вона змогла побачити у своїй уяві Мотриного сина не гультіпакою та волоцюгою, як його всі називали, а доброю людиною, яку зламало лихо.

Більше того, вона вже відчула, що її чоловік сам може обійти правду, може легко змиритися з неправдою. І хоч важкі будні селянського життя, щоденні хатні турботи, догляд за малими дітьми втягують Христю в звичайне для мільйонів жінок річище, проте серце її завжди залишається чуйним до людського горя.

Образ Галі розкривається в інтимно-побутовому плані. Ця красуня, «польова царівна», що зачарувала Чіпку з першої зустрічі й потім Стала його дружиною, зросла в злодійській сім’ї. Та все те зло, що оточувало її з дитинства, не спотворило душу дівчини. Добра, щира, справедлива, Галя допомагає Чіпці на якийсь час повернутися до чесної хліборобської праці. Та слабкими виявилися сили молодої жінки, зломилися під тиском брутальних умов.

Побачивши всю безодню злочинів, у яку потрапив Чіпка, зрозумівши, що не зможе його врятувати, Галя накладає на себе руки. В оцінці морального падіння Чіпки автори виходили з позицій народної моралі, керувалися тими критеріями, що добро завжди прекрасне, а зло — потворне, огидне, бридке, хто б його не вчинив. Криваві злочини заплямовують людину навіки.

Весь розвиток сюжету підводить до однозначного висновку: найблагородніші пориви перекреслюються злочином. Невміння знайти справжні шляхи боротьби проти кривдників зробило Чіпку «пропащою силою».

Літературний диктант (письмово у зошиті)

ПАНАС МИРНИЙ

 «ХІБА РЕВУТЬ ВОЛИ, ЯК ЯСЛА ПОВНІ»? 

1. Літературний рід твору? 

2. Жанр?

 3. Мистецький напрям?

 4. Хто був співавтором твору?

 5. Етапи написання твору? 

6. Назвати, хто став прототипом Чіпки?

 7. Як звучить друга назва твору? 

8. Як визначив різновид твору сам автор? 

9. Де в перше видано твір? 

10. Що є особливістю композиції роману? 

11. Зі скількох частин складається роман? 

12. Справжнє прізвище Панаса Мирного? 

13. Якою порою року розпочинаються події роману? 

14. У який день тижня знайомимося з Чіпкою? 

15. Чий портрет: «Низенька, чорнява, заквітчана польовими квітами, вона й трохи не схожа була на селянок, часто запечених сонцем, високих, іноді дуже неповоротких дівчат. Маленька, кругленька, швидка й жвава, одягнена в зелене вбрання, між високим зеленим житом, - вона здавалася русалкою …»? 

16. Хто були хрещеними батьками Чіпки?

 17. Хто мріяв про хату теплу, «жінку любку та малу дитинку»?

 18. Чию сім’ю піщани ставили за приклад для власних дітей: «От з кого беріть, дітки, примір, як у миру жити!... Чесною працею он скільки надбали! Чесно вони й поживуть його…»? 

19. Кого автор має на увазі: «Старість побраталась з молодістю, - молодість прилипла до старості… Старий січовик натхнув свою душу в молодесеньку душу онука»? 

20. Кому дісталися Піски після розпаду Речі Посполитої? 

16.10.2020.


Тема:Панас Мирний 

Життєвий та творчий шлях .

" Хіба ревуть воли ,як ясла повні ?.." - перший в українській літературі соціально - психологічний роман .

Співавторство з Іваном Біликом.

План 

1 Біографія письменника.

2 Історія створення роману 

3 Співпраця з Іваном Біликом 

Завдання 

Записати хронологічну таблицю П.Мирного

Записати історію написання роману

 "Хіба ревуть воли ,як ясла повні?"

Т.Л  соціально - психологічний роман це......(записати визначення)



Немає коментарів:

Дописати коментар

Вчитель повинен звертатися не стільки до пам`яті учнів, скільки до їх розуму, прагнути розуміння. а не одного запам`ятовування. Федір ...