11-Т Українська мова


09.12.2020

Тема:Основні правила вимови голосних звуків.

Завдання 

Законспектувати теоретичний матеріал 

https://eschool.dn.ua/mod/book/view.php?id=203161&chapterid=5011

Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Позначте в словах орфограму «Літери е, и, що позначають ненаголошені голосні в коренях слів».

1. Цілющої води я зачерпнув з гл..бокої кр..ниці (Л. Мовчан). 2. Дитинства теплий віт..р з очей моїх сльозинку вит..р (О. Довгоп’яш). 3. У з..лену ложку л..стка б..ре калина дощ (Б.-І. Антонич). 4. Мохнатий джміль із будяків ч..рвоних сп..ває мед (М. Рильський). 5. В..слуємо. А із в..сла в..селка зводиться в..села. За селами сипнули села, мов квіту річка нан..сла (О. Довгий).

   Замість трикрапки вставте потрібну букву.

    Вигр…бти – вигр…бати, прищ…пити – прищ…плювати, ч…кати – оч…кувати, зам…сти – зам…тати, нар…кти – нар…кати, збер…гти – збер…гати, спостер…гти – спостер…гати, прич…пити – ч…пляти, бр…хати – набр…хувати, зав…ршити – зав…ршувати, ш...сть – ш...стий, в...з – в...зити – в...зти, н...ч – н...чі – н...ч...ю, воля – в...літи – в...льний, лід –л...ду, дзв...н – дзв...нити, клоп…т – клоп…ту, кожн…го – укожн…м, рад…сть – рад…сті, Ки…в – Ки…ва, Харк…в – Харк…ва, Прок…п – Прок…па, в…ск – в…ск

     Запишіть слова, вставте, де потрібно, пропущені букви. Прокоментуйте їх правопис.

Пл...сти – запл...тати, зб…рати – б…ру, застер…гти – застер…гати, г…нити – г…няти, сх…пити – х…пати, к…тити – к…тати, кл…нити – кл…нятися, кр…їти – кр…яти, л…мити – л…мати, допом…гти – допом…гати, ск…чити  ск…кати, вигр…бти – вигр…бати, зам…сти – зам…тати, вип…кти – вип…кати, нар…кти – нар…кати, збер…гти – збер…гати, викор..нити – викор…нювати, прич…пити – зач..пати, бр…хати – набр…хувати, зав…ртати – зав…рчувати, пол…скати – випол…скувати, ч…кати – оч…кувати.


02.12.2020

Тема:Орфоепічна помилка. Милозвучність. Чергування у-в, і-й як засіб милозвучності.

Для української мови, як і всякої іншої, характерна евфонічність, або милозвучність. Цю ознаку української мови помітив видатний учений І. Срезневський. Ще в минулому столітті він відзначав, що українська мова — «це мова поетична, музикальна, живописна». Мелодійністю української мови захоплювались В. Самійленко, А. Метлинський та інші. Нині мелодійне українське слово чарує всіх, хто слухає або читає його. Досягається це насамперед милозвучністю української мови. Евфонія (від грецького euphonia — милозвучність) — галузь фоностилістики. Вона вивчає здатність фонетичної організації мови до мелодійного звучання, створення звукозображення у висловлюванні відповідно до його змісту й художнього призначення.

Милозвучність української мови досягається:

1) природним чергуванням окремих голосних і приголосних звуків;

2) спрощенням у групах приголосних;

3) використанням паралельних форм слі

         Презентація:


          https://naurok.com.ua/prezentaciya-cherguvannya-u-v-i-y-161726.html


          Відео на допомогу:

    https://www.youtube.com/watch?v=0rHr1bYG99k

    Письмово

    Запишіть тексти, застосувавши правила милозвучності. Вибір обґрунтуйте.

    1. А бувало, я не міг прожити без неї (і, й) дня. (В, У) день носив при собі, (у, в) вечері клав під подушку. І (у, в) се було мало мені радісного спілкування з нею. Я боявся, що закінчиться остання сторінка - і я неначе осиротію, залишу(-ся, -сь) без води, тоді я починав читання спочатку, знову і знову. (І, Й) знаходив завжди щось нове поміж рядків. І того було більше, ніж (у, в) написаних літерах. (Й, І) я (у, в) же не бояв(-ся, -сь) сирітства без написаного слова, бо (з, зі) мною було слово правди. (І, Й) вже не боявся болота довкола себе, бо приходив до жаданої тихої води (М. Дочинець).

    2. (У, В) країнські видавництва радують своїх читачів книжками, які варто прочитати цієї весни. Ці книжки бувають веселими, світлими, позитивними, а деколи меланхолійними, сумними (і, й) моторошними. Але (й, і) цьогорічна весна теж різна. То з’явиться сонечко (і, й) ніжно погладить обличчя своїми промінчиками, то наклубочаться хмари (і, й) шквальним дощем пройдуться вулицями, розганяючи людей по кав’ярнях. І (лише, лиш) книголюби знають, що читати книжку можна за будь-якої погоди (М. Паславська).

    3. (У, В) неї був інший різновид манії - страшенно обожнювала книжки. Любила не лише брати їх до рук (і, й) відчувати під пальцями обкладинку, а (і, й) гортати живі паперові сторінки, вдихати ні з чим незрівнянний книжковий аромат. «Так пахне мудрість!» - казала тим, хто здивовано на неї озирався. (У, В) її квартирі літературні томи (і, й) збірки були повсюди: на полицях, на підвіконні, під ліжком (і, й) навіть (у, в) кухонній шафці. «Книгоманія - це ж не смертельно» - жартома казала собі щоразу, купуючи наступну нову книжку (Слава Світова).


    25.11.2020

    Контрольне есе на тему “Грубість – духовна слабкість чи демонстрування сили?”





    18.11.2020

    Тема:Текст як одиниця спілкування

    Конспект теоретичного матеріалу





    11.11.2020

    Тема:

    Моделювання аудиторії. Налагодження контакту з аудиторією.


    Виконати письмово


    1.Вправа 1.

        Жовто/гарячий, вісімнадцяти/градусний, атомно/молекулярний, буряко/збиральний, суспільно/корисний, вогняно/червоний, віце/адміральський, військово/повітряний,виразно/сказаний, арматурно/зварювальний, зовнішньо/політичний, культурно/освітній, обернено/пропорційний, національно/визвольний, індо/європейський, низько/оплачуваний, світло/захисний, яскраво/червоний, різко/виявлений, темно/шоколадний, темно/шкірий, торгово/кооперативний, ткацько/обробний, рожево/золотий, суспільно/політичний

    Словниковий диктант. Записати слова, знявши риску, і пояснити їх правопис.

        По/перше, по/твоєму, туди/сюди, рано/вранці, давним/давно, по/українському, віч/на/віч, казна/де, будь/коли, всього/на/всього, що/року, мимо/волі, на/троє, неждано/негадано, раз/у/раз, на/добраніч, тим/часом, до/речі, час/від/часу, з/діда/прадіда, з/опалу, с/під/лоба, любо/дорого.

    На/багато, з/дня/на/день, по/заторік, будь/коли, куди/небудь, час/від/часу, у/край, на/що, в/нічию, рік/ у/рік, раз/по/раз, нога/в/ногу, хтозна/хто, десь/інде, казна/що, по/сусідськи.

    Ледве/ледве, по/перше, якось/то, казна/що, по/українськи,  хтозна/де, де/не/де, по/нашому, по/літньому.

    На/льоту, де/не/де, по/заду, од/віку, от/таки, с/переду, без/угаву, будь/як, під/силу, по/середині, ін/коли, на/сміх, у/ві/сні, швидко/плинно, один/в/один, рано/вранці, аби/як, по/троє, ймо/вірно,ось/ось, тим/часом, тим/часово, в/цілому, екстра/вагантно.




    04.11.2020

    Тема:Риси гарного співрозмовника.Вимоги до мовлення оратора.Комунікативний стан мовця.

    Завдання:

    👆Ознайомитися з теоретичним матеріалом,законспектувати.

    Щоб виступати публічно, оратор повинен володіти низкою спеціальних навичок та вмінь. Навичка — уміння, набуте вправами, досвідом; навик — здатність здійснювати ту чи іншу операцію якнайкраще. Основні навички оратора:

    □ навичка відбору матеріалу (літератури, фактів, аргументів, ілюстрацій

    □ навичка вивчення цього матеріалу;

    □ складання плану виступу;

    □ написання тексту промови;

    □ самовладання перед аудиторією;

    □ орієнтація в часі.

    З набутих навичок складаються уміння:

    □ самостійно готувати виступ;

    □ дохідливо і переконливо викладати матеріал;

    □ відповідати на запитання слухачів;

    □ установлювати і підтримувати контакт з аудиторією;

    □ використовувати ТЗН, наочність та інші засоби активізації. Якщо будь-які навички чи вміння будуть відсутні у виступаючого, то його спілкування зі слухачами може виявитися неефективним. Успіх публічного виступу багато в чому залежить від знання предмета мовлення. Тільки в тому випадку, коли оратор добре володіє темою свого виступу, якщо він уміє розповісти слухачам багато цікавого і навести невідомі аудиторії факти, якщо йому вдається відповісти на питання, які виникли в процесі викладу, він може розраховувати на увагу слухачів.

    Оратор повинен бути людною ерудованою (начитаною), поінформованою в галузі літератури чи мистецтва, науки, техніки. Оратор не тільки автор (творець), але й виконавець промови, тому не досить тільки підготувати цікавий за змістом виступ, потрібно ще навчитися виступати з промовою, тобто володіти методикою ораторського мистецтва. Тут усе важливо: гучність голосу, інтонація, темп і ритм мовлення, паузи, жести і міміка, манера триматися, поведінка на трибуні. Оратор, якому вдається привабити аудиторію довірливим до неї зверненням, шанобливим ставленням, приємним голосом, привітною усмішкою та іншими засобами, доб’ється успіху в слухачів. І навпаки, зневага до аудиторії, невпевненість у поведінці мовця, невиразний, безпристрасний голос викличуть негативне ставлення до оратора і його промови з боку аудиторії.

     👆  Записати 9 правили красномовства Цицерона (у зошит)

         👆  Завдання — відновлення (письмово)

    ► Відновити вислови відомих ораторів і записати їх. Обґрунтувати розстановку розділових знаків. Пояснити зміст висловлювань.

    1. Оратор, на, й, на, не, лише, слова, а, багатий, думки (Цицерон).

    2. Оратор, людиною, у, і, справах, бути, повинен, справедливою, справедливості, тямущою (Платон).

    3. Саме, становить, пишна, надбання, яка, і, почуттям, відповідає, солідна, слухачів, невід’ємне, думкам, промова, і, оратора (Цицерон).

    4. Оратор, і, усіх, тією, розгромлює, самою, зброєю, і, ранить, тим, одночасно, самим, ударом... (Ф. Прокопович).

    5. Оратором, користь, предмета, вишукано, з, до, й, і, є, для, той, в, говорити, важливості, кожного, гарно, відповідно, на, змозі, питання, часові, лише, хто, задоволення, переконливо, слухачів (Тацит).

    6. Риторика, думки, княгиня, цариця, і, мистецтв (Ф. Прокопович).

    👆    Доведіть або спростуйте одне з таких тверджень:(власне висловлення,5-7 речень)

    1) тільки природні дані можуть зробити людину оратором;

    2) властивості гарного оратора набуваються, розвиваються, виховуються.


                                Бажаю успіхів!!!!!!


    28.10.2020 ( 2 години)

    Тема: Мовленнєва ситуація. Елементи мовленнєвої ситуації.

    Завдання : 

    Конспект теоретичного матеріалу.

    Поняття «мовленнєва ситуація» є базовим поняттям лінгвопрагматики — науки, що вивчає, як людина поводиться в процесі мовного спілкування і як використовує мову для впливу на адресата. Від чого залежать особливості мовної поведінки людини? Як виявилося, від багатьох причин та факторів. Сукупність цих чинників і називається мовленнєвою ситуацією.

    Складники мовленнєвої ситуації:

    □ наявність адресанта (той, хто говорить, пише; той, хто слухає, читає);

    □ мотив — те, що спонукає до мовлення (потреби у висловлюванні, бажання запитати, сказати, виразити ставлення до якихось подій, фактів, явищ);

    □ мета — те, чого мовець прагне досягти своїми висловлюванням;

    □ місце спілкування.

    ·        

    Елементи, що формують характер мовленнєвої ситуації

    • кількість учасників;

    • соціальна роль, статус учасників (партнери, друзі, сусіди, керівник і підлеглий, учитель і учень, підліток і людина літнього віку, гість і господар);

    • мета спілкування (обмін думками, інформацією; переконування, здійснення впливу, обстоювання власної думки).

    • характер стосунків між мовцями (друзі, знайомі, приятелі, недруги, однодумці, опоненти);

    • вид зв’язку між мовцями (безпосередній - дистанційний контакт);

    • форма спілкування (усна - писемна, монолог - діалог - полілог).

    Розуміння мовленнєвої ситуації - запорука вибору правильної мовленнєвої поведінки. Мовленнєву поведінку визначають такі складники її: особливості добору мовного матеріалу (слів, словосполучень, речень і текстів); особливість звучання (інтонація, сила, тон, темп, тембр, тривалість пауз); міміка, жести, погляд, поза мовців; просторове розташування учасників спілкування.

     Інтерактивні вправи:

              https://learningapps.org/1684022

    •  Виконати письмово 

    • Відредагуйте речення і словосполучення. 
    • Ця обставина має виключно серйозне значення; практикант працював як заступник учителя; це виключно важливий факт; вірний спосіб помиритися, загубив рівновагу; вірний переклад, вірна смерть (неминуча, видима), виключно обдарована дитина; хлопець не губив часу даремно; не дивлячись на погані погодні умови; пароплав здібний рухатися; лікувати вагони; дитина, здатна до вивчення мов.

    •  Перекладіть українською мовою. 
    • Иметь в виду, взять верх, взятки гладки, принять решение, пнести предложение, подвести итоги, вылитый отец, дело хозяйское, избитое выражение, к вашим услугам, ко всеобщему удивлению, парень не промах, покрыто тайной, с глаз долой, страсть, да и только, с чистым сердцем, хоть шаром покати. 

    Тема:Особистість мовця. Риси гарного співрозмовника. Вимоги до оратора. Комунікативний стан мовця


















         Відео на допомогу:

    https://www.youtube.com/watch?v=5auiM7pzXiw

    Письмово 

    Записати фразеологізми та їх значення .

    Скласти з ними речення .

    1. Хоч варила не варила, аби добре говорила. 2. У короткого розуму довгий язик. 3. Гадина в його словах дихає. 4. Довго думав, так добре сказав. 5. Меле день до вечора, а послухати нічого. 6. Гострий язик - дарування, а довгий - покарання. 7. Красне слово - золотий ключ. 8. Мудра голова не говорить лихі слова. 9. Співати добре разом, а говорити окремо. 10. Ти йому про діло, а він про козу білу. 11. Не вчи орла літати, рибу плавати, а солов’я співати. 12. Дай язикові волю, заведе в неволю. 13. Коли хочеш що сказати, то подумай, як почати. 14. Не все треба людям знати, треба й собі щось сховати. 15. На його слові можна мур мурувати. 16. Красно говорить, а слухати нічого. 17. З пустого в порожнє переливає.

    Інтерактивні вправи:

    https://learningapps.org/10236986




    21.10.2020

    Тема: Риторика як мистецтво .Роль риторики у сучасному світі.

    Завдання :

    Опрацювати теоретичний матеріал

    О.В.Заболотний Українська мова ,ст 43-45

    Записати 10 висловлювань видатних ораторів 

    Вправа 1. Перепишіть, на місці крапок, де потрібно, поставте літери. Поясніть правила подвоєння літер у словах іншомовного походження.

         Ас…ортимент, мас…а, брут…о, аб…ревіатура, інтел…ігент, адміністративно-тер…иторіальний, ак…редитація, ім…іграція, еміс…ійний, тон…а, дис…ертація, ім…ігрант, іл…юзія, Гол…андія, іл…юстративний, шил…інг, ін…оваційнний, кор…упція, колон…а, контр…еволюційний, ан…отація, пас…атіжі, рал…і, груп…а, елас…ифікатор, ас…игнаційний, забал…отований, марок…анець, сум…а, ал…ея, кас…а, стак…ато, барок…о, Ренес…анс, інтермец…о, конгрес…, ван…а, мас…аж, новел…а, бал…он, кол…егія, кол…екційний, ім…унітет, інкас…о, кас…ета, еф…ективний, ком…ерція, кор…ектор, колон…а, мір…а, Шил…ер, хоб…і, Міс…урі, віл…а, оп…нент, Ізабел…а, ас…амблея, бравіс…имо, шас…і.

                                      Дослідження-співставлення

    ·         Знайти у правому стовпчику таблиці власне українські слова до іншомовного терміна.

    Іншомовна термінологія

    Власне українська термінологія

    1.      авторитет

    .          1 доброчинець, попечитель

    2.      анархія

    .           2  дослід, спроба

    3.      апеляція

    3.справа, діяльність

    4.      аргумент, мотив

    4.товарообмін

    5.      асортимент

    5.рівновага

    6.      баланс

          6.особливість

    7.      бартер

    7.обговорення

    8.      бізнес

          8.відшкодування,оплата

    9.      дебати

          9.ознака, риса, прояв, знак

    10.  дефект

         10.перевага, виключне право

    11.  домінувати

         11.відтворювати

    12.  експеримент

         12.вибір, набір

    13.  ексклюзивний

         13. рівнозначний, однаковий

    14.  екстраординарність

         14.безлад

    15.  електорат

         15.угода

    16.   ідентичний

         16.виключний

    17.  компенсація

         17.повага, пошана, вага

    18.  конвенція

         18.виборці

    19.  координувати

         19.переважати

    20.  лаконічний

         20.запобіжний

    21.  лімітувати

         21.погоджувати

    22.  превентивний

         22.стислий, короткий

    23.  прерогатива

         23.вада, недолік, хиба, брак

    24.  пріоритет

         24.звернення

    25.  пролонгація

         25.першість, переважне право

    26.  репродукувати

         26.обмежувати

    27.  симптом

         27.продовження

    28.  спонсор, меценат

         28.підстава, обґрунтування, довід

     



    21.10.2020

    Тема:Контрольна робота .Поняття норми в сучасній українській мові

    Завдання 

    Виконати контрольну роботу у робочому зошиті .

     І варіант

    1.Лексичну помилку допущено в рядку

    А о сьомій годині ранку

    Б на наступній неділі

    В властивий учневі

    Г прийшов у справах

    2.Неправильно утворено форму слова у варіанті

    А тривалих подорожів

    Б менш досвідчений пілот

    В на твоїм моніторі

    Г хочуть долучитися

    3.Граматичну помилку допущено в рядку

    А милуватися чудовим світанком

    Б запропонувати вам перелік

    В дивуватися з його поведінки

    Г стосуватися моїх приятелів

    Д наслідувати відомій актрисі

    4.Доберіть синоніми

    Слово                                   

    1 абсолютний

    2 автентичний

    3 автономний

    4 аналогічний 

    Синонім

    А цілковитий

    Б самостійний

    В сучасний

    Г схожий

    Д справжній

    5.Правильно підкреслено літеру на позначення наголошеного звука в слові

    А олень

    Б колесо

    В читання

    Г випадок

    6.Помилково вжито слово в рядку

    А розв'язувати задачу

    Б уникнути небезпеки

    В заказати букет квітів

    Г перекладати болгарською

    7.Виділене слово вжито в невластивому йому значенні в реченні

    А Словник являється надійним джерелом інформації.

    Б Камера схову розташована на першому поверсі.

    В Ялту вважають одним з найкращих курортів.

    Г Директор банку перебуває за кордоном.

    Д У санаторії є кілька басейнів з морською водою.

    8.Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням

    Фразеологізм

    1 неопалима купина

    2 земля обітована

    3 лепта вдовиці

    4 наріжний камінь

    Значення

    А невеликий, посильний вклад

    Б вершина творчості

    В місце заповітної мрії

    Г те, що живе вічно

    Д основа, базис

    9.На другий склад падає наголос у слові

    А черговий

    Б псевдонім

    В ознака

    Г осока

    10.У фразеологізмах «у вогонь і …», «і кінці в …», «як у … дивитися» замість пропусків має бути слово

    А полум’я

    Б прірву

    В воду

    Г безодню

    11.Неправильно утворено форму слова у варіанті

    А познімали пальта

    Б у чистім полі

    В найбільш новіший

    Г стежачи за дітьми

     

    12. Перекладіть українською мовою подані слова:

    Ароматний   

    Обида

    Бдительный  

    Полосатый

    Безумие            

    Решать

    Вовремя          

    Сознание

    Гадание           

    Тыква

    Драка   

    Утенок

    Дрожь  

    Фонарь

    Ерунда            

    Хозяйка

    Жалкий         

     Цыплёнок

    Зритель           

    Шутя

    Ишак   

    Щенок

    Кузнец          

     Эхо

    Льгота           

    Ноябрь         

      ІІ варіант

    1.Помилково вжито слово в рядку

    А знаний у столиці

    Б бувший у користуванні

    В охочий відвідати виставку

    Г необхідне для кожного

    Д прикрі помилки

    2.Граматичну помилку допущено в рядку

    Аобрати нелегкий шлях

    Бзапобігати руйнування

    Взахворіти на бронхіт

    Гігнорувати зауваження

    Двідправити листа

    3.На третій склад падає наголос у слові

    А кропива

    Б периметр

    В підошва

    Г однаковий

    4.Лексичної помилки НЕМАЄ в рядку

    А несподіваний сюрприз

    Б пам’ятний сувенір

    В вільна вакансія

    Г чинний закон

    5.На другий склад падає наголос у слові

    А однаковий

    Б добовий

    В щовесни

    Г сантиметр

    6.Неправильно утворено форму слова у варіанті

    А два студенти

    Б самий головний

    В сімома голосами

    Г віддаси потім

    7.Неправильно побудовано словосполучення

    А п’ятнадцять хвилин десятого

    Б зараз одинадцята

    В за п’ять хвилин сьома

    Г пів на першу

    Д буду після дев’ятої

    8.Замініть фразеологізм одним словом.

    Фразеологізм

    1 до сьомого поту

    2 на всю губу

    3 з притиском

    4 на чистоту

    Значення

    А занадто

    Б щиро

    В тяжко

    Г суворо

    Д рясно

    9. Помилково вжито слово в рядку

    А відхилити пропозицію

    Б давно знати друг друга

    В передплатити дві газети

    Г довгостроковий проект

     

    10. Замініть фразеологізм одним словом.

    Фразеологізм

    1 гнути кирпу

    2 мотати на вус

    3 водити за носа

    4 ловити ґав

    Значення

    А обдурювати

    Б сварити

    В зазнаватися

    Г байдикувати

    Д помічати

    11. Побудуйте речення з відповідними фразеологізмами.

    Речення

    1 Місто наше він знає…

    2 Схожі ми з сестрою…

    3 Раптовий приїзд сина був…

    4 Мама крутилася з ранку до вечора…

    Фразеологізм

    А як грім з ясного неба.

    Б як свої п’ять пальців.

    В як білка в колесі.

    Г як гриби після дощу.

    Д як дві краплі води.

    12. Подані слова є суржиком. Доберіть і запишіть правильний варіант кожного слова.

     Грязний, дєтська коляска, дєтська площадка, єле-єле, заслуговує уваги, кожним роком, і так, качеля, клубніка, кошельок, пірожене, падати обморок, намікати, лишній, приймати участь, безопасний, блінчик, бритися. виключатель, Германія.

     Тестування   Код доступу 3665534


    20.10.2020

    Тема:

    Утвердження лексичної норми в словниках 

     Опрацювати матеріал з підручників за даними темами (маєте можливість використати матеріал запропонованих електронних версій підручників, чи скористатись іншими доступними вам матеріалами,  у вигляді тез чи схем стисло записати в робочих зошитах з поміткою "дистанційна робота"). 

    Запишіть слова в дві колонки: власне українські та їх іншомовні відповідники.

    Діаспора, мітинг, менеджер, дискусія, рекет, брифінг, атестація, іспит, показ, інтерв’ю, бібліотека, виступ, книгосховище, об’єднання, усний виклад, біографія, керівник, відомості, суперечка, себелюбець, збори, оратор, фахівець, ювілей, фрагмент, регіон, юрист, процент, збори, розбій, розмова, автограф, дебют, порядок, підпис, початок, дисципліна, егоїст, промовець, майстер, річниця, територія, правознавець, відсоток, уривок.

     Напишіть твір-роздум про негативну звичку, яку вам вдалося подолати, скориставшись за потреби афоризмами: Звичка - друга натура (Цицерон), Посієш думку - пожнеш вчинок, посієш вчинок - пожнеш звичку, посієш звичку - пожнеш характер, посієш характер - пожнеш долю (Нар. творчість).


    19.10.2020

    Тема : Уживання слів у фразеологізмах відповідно до стилістичного забарвлення 

    Фразеологізм — одиниця мови, що складається з двох або більше слів і характеризується відтворюваністю, цілісністю значення, стійкістю лексичного складу і будови. Напр.: задерти носа; замилювати очі; справа честі; не хлібом єдиним; ахіллесова п'ята; перейти рубікон; через терни до зірок.

    Фразеологізми вивчає розділ науки про мову фразеологія.

    Фразеологізми допомагають точно, влучно, дотепно й образно висловити думки, почуття, переживання, передати суть найскладніших явищ, оцінити їх, сформулювати узагальнення.

    Значення фразеологізму можна з'ясувати за фразеологічним словником. За способом подання фразеологічні словники бувають алфавітні і гніздові (у них фразеологізми згруповані навколо ключового слова).

    Виконати письмово 

    Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначте в реченнях фразеологізми, розкрийте значення кожного, за потреби скориставшись Словничком фразеологізмів.

    1. Ми не іконописці а історики. Ставимо не іконостас а галерею типових представників нашого громадського руху в плоті і крові… (За М. Грушевським) 2. І стоїть Україна перед нашим духовним зором у вогні як неопалима купина (О. Довженко). 3. Зневажить рідним це втратити себе канути в Лету (М. Дмитренко). 4. В дорозі наче б не барився набачивсь намотав на вус… І так немовби оновився коли додому повернувсь (В. Бровченко). 5. Сізіфів труд і бездонна бочка данаїд давні метафори покарання безглуздістю праці (А. Гуменський). 6. За великим рахунком скоро стане ясно хто голий король а хто непохитний олов’яний солдатик (Б. Горбулін).

    Скласти 10 речень ,використовуючи вдалі фразеологізми

    Фразеологізми-омоніми - це такі фразеологічні одиниці мови, які мають однаковий компонентний склад і структурну організацію, але різнять­ся своїм значенням. Як і фраземи-синоніми й антоніми, фраземи-омоніми також належать до однієї частини мови. Наприклад :

    • давати/ дати чосу -  'дуже  бити кого-небудь, успішно обороняючись';
    • дава­ти/дати часу  - 'поспішно тікати, бігти куди-небудь';
    • вводити/ввес­ти в закон - 'хрестити';
    • вводити/ввести в закон 'вінчати';
    • стояти в голові'- 'невідступне поставати, з'являтися в пам'яті, свідомості';
    • стояти в голові - 'очолювати кого-, що-небудь';
    • бити чолом перед кимсь -  'схилятися перед кимсь';
    • бити чолом         кому -  'кланятися';
    • за­в'язати голову -  'вийти заміж';
    • ав'язати голову -  'заклопотатися чим-небудь',
     
     

    Фразеологізми-пароніми — це близькі, схожі за своїм компонентним скла­дом і структурою, але з різним значенням одиниці мови, що також на­лежать до однієї частини мови.
    • на кшталт -  'подібний  до  чого-небудь';
    • на один кшталт -  'однаковий', під носом -  'тихо, не­розбірливо)';
    • під самим носом -  'поруч, близько від кого-небудь';
    • віддавати  шану -  'вшановувати кого-, що-небудь' ;
    • віддавати останню шану -  'виражати пошану до померлого, прощаючись із ним'.

    Багатозначним фразеологізмам  притаманні кілька значень. У нашій мові переважають багатозначні фразеологічні, що мають лише по два значення , наприклад: 

    • підвернути під корито   'випередити в заміжжі'  'перемогти';
    • різати око   'неприємно вражати'     і    'різко виділятися, бути дуже примітним, викликаючи неприємне ставлення до себе',;
    • гопки ставати/стати     'ставати на задні ноги, ставати дибки' (переважно про коней)   і    'різко виявляти незгоду, протест'.

     Установіть відповідність між фразеологічними синонімами, запишіть їх парами.

    Нуль уваги,

    Аби з рук,

    не до сміху,

    бита голова,

    через пень колоду,

    знову за своє,

    ні в тин ні в ворота,

    кепська справа,

    стріляний горобець

    пропускати повз вуха,

    знову за рибу гроші

    ні пришити, ні прилатати

    інтерактивні вправи:

    https://learningapps.org/1088327


    Немає коментарів:

    Дописати коментар

    Вчитель повинен звертатися не стільки до пам`яті учнів, скільки до їх розуму, прагнути розуміння. а не одного запам`ятовування. Федір ...