35-О Українська література

14.12.2020


Життєпис Миколи Вінграновського. Глибокі ліричні переживання ліричного героя поезії «У синьому небі я висіяв ліс». Символічна кольористика твору. 

1.     Відомості про письменника.

·        http://ul.iolya.com.ua/page134.html

·        https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/5570

2.     Презентація.

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-ms-vingranovskij-356736.html

3.     Відео на допомогу.

·        https://www.youtube.com/watch?v=gvKgDvGk8Oo&autoplay=1&rel=0&controls=1&showinfo=1&ab_channel=MONUKRAINE

·        https://www.youtube.com/watch?v=tfQ-wEgnRY0&ab_channel=ViktorChernenko

4.     Аудіотвір. посилання  

5.     Ідейно-художній аналіз.

http://8next.com/ulit10_11/8591-tv_ukrl11_004.html

6.    

Тести з теми. М. Вінграновський. Життя та творчість. «У синьому небі я висіяв ліс», «Сеньорито акаціє. добрий вечір», «Ні жінки, ні хати тієї нема» ( Чорна радуга) з відповідями


1. Микола Вінграновський народився:

А 1936 року в селі Богопіль.

Б 1935 року в селі Чаплі.

В 1934 року в селі Млинці.

Г 1931 року в селі Габлі.

Тест. 2. Значний вплив на формування М. Вінграновського здійснив:

А П. Мирний.

Б М. Лисенко.

В О. Довженко.

Г Г. Косинка.

3. Перші вірші М. Вінграновського з'явилися 1958 року на сторінках журналів :

А «Літературний вісник», «Основа».

Б "Дніпро" ,"Жовтень".

В «День», «Тиждень».

Г «Зірка», «Рінь».

4. М. Вінграновський автор роману :

А «Іван Мазепа».

Б «Україна чи Малоросія».

В «Київ».

Г «Северин Наливайко».

5. М. Вінграновський написав спогад :

А «Київ».

Б «Рік з Довженком».

В « Іван Мазепа».

Г «Дніпро».

6. В повістях та оповіданнях «Первінка», «Сіроманець», «Гусенятко», «На добраніч», «Кінь на вечірній зорі», «У глибині дощів», «Літо на Десні» та інших М. Вінграновський то веселою, то сумовитою поетичною барвою поєднує :

А світ людей зі світом звірів, птахів, рослин.

Б світ рослин і звірів.

В життя людини і птахів.

Г мрії людини поєднатися з природою.

7. Романтична поезія М. Вінграновського, наповнена чудовими напівфантастичними пейзажами, звернена до коханої ліричного героя:

А «У синьому небі я висіяв ліс».

Б«Сеньорито акаціє, добрий вечір».

В «Не дівчина, не мати, не сестра».

Г «Сіроманець».

8.Що зробив ліричний герой у вірші М. Вінграновського « Сеньорито акаціє, добрий вечір»?

А покинув батьків.

Б потрапив у полон.

В зустрів давно забуте кохання.

Г згадав Батьківщину.

9.Тест. У вірші М. Вінграновського «Ні жінки, ні хати тієї нема» розповідається про:

А неньку.

Б віру.

В океан.

Г Батьківщину.

10. Державний інститут кінематографії в Москві М. Вінграновський закінчив в:

А 1960 році.

Б 1959 році.

В 1957 році.

Г 1952 році.

11. Про М. Вінграновського написано:

А 8статей.

Б 18 статей.

В 27 статей.

Г 17 статей.

12. Історіософський спогад-есе «Хто і що для мене незалежність України» М. Вінграновського вийшов в:

А серпні 2001 р.

Б вересні 2000р.

В квітні 1999р.

Г жовтні 2011р.


10.12.2020

Тема:


Життєпис Івана Драча. «Балада про соняшник» – поетичний роздум про суть мистецтва, процес творчості. Символічність образів соняшника, сон

2.     Відомості про письменника.

http://ul.iolya.com.ua/page129.html

3.     Презентація.

·        https://svitppt.com.ua/ukrainska-literatura/ivan-drach-balada-pro-

4.     Відео на допомогу.

·        посилання1

·        посилання2 


5.     Аудіотвір. посилання 

6.     Ідейно-художній аналіз.

https://zno.if.ua/?p=3889

7.     Тестові завдання.https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=49

8.   

07.12.2020


Життєпис Дмитра Павличка. Пісенна лірика поета. Національний колорит поетичних образів вірша «Два кольори», що став народною піснею. Мотив кохання в поезії «Я стужився, мила, за тобою…» 


Завдання

Хронологічна таблиця

Створити відео до поезії

1.     Відомості про письменника.

·    https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/5567 

2.     Презентація.

·     https://svitppt.com.ua/ukrainska-literatura/dmitro-pavlichko-dva-kolori.html

3.     Відео на допомогу.

https://www.youtube.com/watch?v=h_a1Q2gTsc4&autoplay=1&rel=0&controls=1&showinfo=1&ab_channel=MONUKRAINE

4.     Аудіотвір. Пісня 

5.     Ідейно-художній аналіз

    https://m.ukrclassic.com.ua/katalog/p/pavlichko-dmitro/3561-detalnij-analiz-dva-kolori-pavlichko


6.     Тестові завдання

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1571185


03.12.2020

Тема:Українська література другої половини XX ст.

Поети-шістдесятники.

Василь Симоненко ."Задивлюся у твої зіниці....."

Завдання

Переглянути відео

Конспект "Шістдесятництво",створити презентацію

Хронологічна таблиця

Ідейний аналіз поезії

Створити відео за поезією

Для учнів👇

   Теоретичний матеріал.

     Презентація.
    

   Відео на допомогу.
        посилання1 

4.     Тестові завдання.https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3486653


Василь Симоненко

Біографія

https://ukrclassic.com.ua/katalog/s/simonenko-vasil/2296-vasil-simonenko-biografiya-skorocheno

Задивляюсь у твої зіниці…


ukrajinaЗадивляюсь у твої зіниці
Голубі й тривожні, ніби рань.
Крешуть з них червоні блискавиці
Революцій, бунтів і повстань.

Україно! Ти для мене — диво!
І нехай пливе за роком рік,
Буду, мамо горда і вродлива,
З тебе дивуватися повік.

Ради тебе перли в душі сію,
Ради тебе мислю і творю —

   
Хай мовчать Америки й Росії,
Коли я з тобою говорю!

Одійдіте, недруги лукаві!
Друзі, зачекайте на путі!
Маю я святе синівське право
З матір’ю побуть на самоті.

Рідко, нене, згадую про тебе,
Дні занадто куці та малі,
Ще не всі чорти втекли на небо,
Ходить їх до біса по землі.

Бачиш: з ними щогодини б’юся,
Чуєш — битви споконвічний грюк?
Як же я без друзів обійдуся,
Без лобів їх, без очей і рук?

Україно! Ти — моя молитва,
Ти моя розпука вікова…
Гримотить над світом люта битва
За твоє життя, твої права.

Хай палають хмари бурякові,
Хай сичать образи — все одно

Я проллюся крапелькою крові
На твоє священне знамено.

ВІДЕО ПОЕЗІЇ

https://www.youtube.com/watch?v=Vw-GSOlcSI

1.     Аудіотвір.

·        посилання1

·        посилання2

Читає_автор    

1.     Тестові завдання.👇     https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4302024



30.11.2020

Тема: Підсумкова контрольна робота 

Література 40-50 років

О.Турянський https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1951690

І.Багряний https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7326475

О.Довженко https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1191238

👍😉

26.11.2020(2 години)

Тема:Два ліричні герої в кіноповісті О. Довженка «Зачарована Десна»: малий Сашко і зрілий митець. Морально-етичні проблеми кіноповісті.

Завдання

Записати характеристику героїв

Зробити цитатну характеристику Сашка малого та дорослого

Виконати тестові завдання

Літературний диктант

1. 

Літературний диктант 

 ОЛЕКСАНДР ДОВЖЕНКО

1.Який фільм О. Довженка було названо найкращим на кінофестивалі Всесвітньої виставки в Брюсселі (1958 р.)?

 2. Перший звуковий фільм О. Довженка …

 3. Особливість повісті «Зачарована Десна» в тому, що …

 4. Який жанр твору «Зачарована Десна»?

 5. Укажіть персонажа твору «Зачарована Десна», якому належить фраза:«…найсвятішим у цій родині був один - …» 

6. Визначте персонажа за авторською характеристикою: «З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи сіячів – він годивсь на все».

 7. Визначте персонажа за авторською характеристикою: «Їй можна було по три дні не давати їсти. Але без прокльонів вона не могла прожити й дня. Вони були її духовною їжею. Вони лилися з її вуст потоком, як вірші з натхненного поета, з найменшого приводу…» 

8. Продовжте цитату із твору О. Довженка «Зачарована Десна»: «Але більше за все на світі любив я музику. Коли б спитав мене хто-небудь, яку я музику любив у ранньому дитинстві, який інструмент, яких музик, я б сказав, що більше за все я любив слухати…» …

 9.Укажіть персонажа за його характеристикою: «Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Коли вилізає саме з землі всяка росиночка, ото мені радість, - любила проказувати вона». 

10. Яку книгу спалила мати? 

11. Тема твору …

 12. Ідея твору … 



2.     Презентація👇

https://putivl.com.ua/presentations/7104-prezentacia-na-temu-rol-prirodi-v-tvori-zacarovana-desna.html

3.     Відео на допомогу.👇

Короткий_зміст 

4.     Ідейно-художній аналіз.👇       

·        Цитатна_характеристика

5.     Тестові завдання.

·      https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2427710

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5472522

      

👍😉

23.11.2020

Тема:Автобіографічна основа, сповідальність кіноповісті  О. Довженка «Зачарована Десна». Історія написання кіноповісті.

ТЛ: кіноповість.





Зачарована Десна» — гімн землі і людям, які зростили і виховали, навчили працювати, любити прекрасне, ненавидіти потворне.

Задум написати цю повість виник ще в роки Великої Вітчизняної війни. Твір писався понад 14 років. Перший запис — фрагмент до кіноповісті з'являється у фронтовому щоденнику Олександра Довженка 5.04.1942 р.

«А вчора, пишучи спогади про дитинство, про хату, про діда, про сінокіс, один собі у маленькій кімнаточці сміявся і плакав. Боже мій, скільки ж прекрасного і дорогого було в моєму житті, що ніколи-ніколи вже не повернеться».

Робота продовжувалася з перервами, і, нарешті, — остаточне редагування і дата: 1942-1955 рр.

Так за рік до смерті, ніби лаштуючись у далеку дорогу, Довженко склав прощальну осанну рідній річці, проголошував чисті, мов сльози, слова, що завжди хвилюють і роблять нас, читачів його, кращими, людянішими; змушують замислитись, пройнятись урочистістю, бо ми торкаємося великої таїни письменника — пізнаємо секрет його творчої сили, відчуваємо далеку мить його народження як митця.

Кіноповість — жанр художнього твору, що поєднує ознаки кіно (фрагментарність і динамізм оповіді, багатство асоціативних моментів і зорових вражень, монументальність образів) і повісті (епічність і психологізм, метафоричність і потяг до гіперболи, широкі пейзажні картини та авторські відступи).

2.     Теоретичний матеріал.

https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4632

3.     Презентація.

·        https://svitppt.com.ua/ukrainska-literatura/odovzhenko-zacharovana-desna.html

        

4.     Відео на допомогу.

·        посилання1 

·        посилання

        


Фільм https://www.youtube.com/watch?v=x3Z_Y0_hmyE&ab_channel=livoberegnachanal

5.    

6.     Ідейно-художній аналіз.

·        https://m.ukrclassic.com.ua/katalog/d/dovzhenko-oleksandr/2238-oleksandr-dovzhenko-zacharovana-desna-analiz

·        https://navsi200.com/zacharovana-desna/

7.     Тестові завдання.


19.11.2020 (2 години)

Тема:Трагічна творча біографія 

Олександра Довженка. Відомий у світі кінорежисер, засновник поетичного кіно. «Щоденник» – джерело історії життя

 О. Довженка і трагічної доби. 

Завдання :

Записати біографію письменника

Прочитати "Щоденник"

Записати історію створення "Щоденник"


1.     Теоретичний матеріал.

·             посилання

·        https://zno.if.ua/?p=2756

·        10 невідомих  фактів

http://kinoukraine.com/10-nevidomyh-obraziv-oleksandra-dovzhenka/

2.     Відомості про письменника.

·        http://ul.iolya.com.ua/page115.html

·        https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4630

3.     Презентація.

       

·        https://svitppt.com.ua/ukrainska-literatura/oleksandr-dovzhenko-vidomiy-u-sviti-kinorezhiser-zasnovnik-poetichnogo.html

4.     Відео на допомогу.

·        https://www.youtube.com/watch?v=Qo0kIxOFzXM&feature=emb_logo

·        https://www.youtube.com/watch?v=BwbTqt6g9os&ab_channel=UATVChannel

5.    

6.     Ідейно-художній аналіз.

https://vseosvita.ua/library/sodennik-oleksandra-dovzenka-analiz-34420.html

7.     Тестові завдання.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6107984



16.11.2020 

Тема:Участь українських письменників у Другій світовій війні. Засилля соцреалізму в мистецтві повоєнного періоду.

Завдання :

Опрацювати теоретичний матеріал👇

Конспект 👇

Створити презентацію на тему "Участь українських письменників у Другій світовій війні"👆

Звертаючись до теми Другої світової війни, можна на перший погляд стверджувати, що вже все начебто сказано, все вивчено, все доведено. Але... ХХI століття до сьогодні нараховує чи не найбільше білих плям у дослідженні тих чи інших історичних подій. Не виняток й українська література…

      Українські письменники не могли стояти осторонь, коли загарбники напали на нашу землю. І кров, і сльози народу закарбувались в слові, яке кликало до бою, вселяло віру й надію у перемогу над ворогом.

1

3.     Презентація

https://gdz4you.com/prezentaciyi/ukrayinska-literatura/ukrayinska-literatura-kincya-40-h-pochatku-50-h-rokiv-20146/

https://svitppt.com.ua/ukrainska-literatura/ukrainska-literatura-rokiv.html

4.     Відео на допомогу

посилання1 

посилання2  



12.11.2020 (2 години)

 Тема:Основні віхи життя і творчості 


 Івана Багряного.

«Тигролови» 

як перший український пригодницький роман.


Завдання
Хронологічна таблиця
Прочитати роман "Тигролови"
Подивитися фільм
Записати паспорт твору та ідейний аналіз
Виконати тестові завдання

                                      Біографія
Народився 19 вересня (2
жовтня) 1907 року в селі Куземині в сім’ї
муляра Павла Петровича Лозов’яги.
Мати майбутнього письменника —
Євдокія Іванівна Кривуша — походила із
заможного селянського роду із
села Куземинбіля Охтирки. У сім’ї, крім
Івана, виховувалися також син Федір і
дочка Єлизавета.

У шестирічному віці почав навчатися в церковнопарафіяльній школі, потім
закінчив в Охтирці вищу початкову школу. 1920 року вступив до технічної
школи слюсарного ремесла, потім — до Краснопільської школи художньо-
керамічного профілю.
1922 року починається період трудової діяльності і активного
громадсько-політичного життя: він то завполіт цукроварні, то окружний
політінспектор в Охтирській міліції, то вчитель малювання в колонії для
безпритульних і сиріт. 1925 року вийшов із комсомолу. Щоб «збагатитись
враженнями» (вислів Івана Багряного), побував на Донбасі, в Криму, на Кубані.
1925 року Іван працював у Кам’янці-Подільському ілюстратором у
газеті «Червоний кордон», надрукував у ній свої перші вірші.
Того ж 1925 року Іван під псевдонімом І. Полярний видав в Охтирці
невеличку збірку «Чорні силуети: П’ять оповідань».
1926 року Іван вступив до Київського художнього інституту (КХІ), якого через
матеріальну скруту та упереджене ставлення керівництва закінчити не вдалося.

Навчаючись в КХІ, виходить зі спілки «Плуг», вступає до опозиційного
літературного об’єднання МАРС («Майстерня революційного слова»), де
зближується з самовимогливими митцями слова: Валер’яном
Підмогильним, Євгеном Плужником, Борисом Антоненком-
Давидовичем, Григорієм Косинкою, Тодосем Осьмачкою та іншими, яких
пізніше було піддано нищівній критиці з боку офіційної радянської критики та
всіляко переслідувано. Саме в цей період Іван Багряний активно працював і
друкувався в журналах«Глобус», «Всесвіт», «Життя й революція», «Червоний
шлях» та інших.
У 1920-х роках видає низку поетичних творів: збірку віршів «До меж
заказаних», поеми «Монголія» та «Ave, Марія» (невдовзі була заборонена
цензурою і вилучена з книготоргівлі), п’єсу «Бузок» про графоманів.
1930 року побачив світ роман у віршах «Скелька». Офіційною реакцією
на роман стала стаття О. Правдюка «Куркульським шляхом» в журналі
«Критика», де автор говорить: «…Від самого початку поет став співцем
куркульської ідеології і до сьогодні залишається таким…».
В ув’язненні та на засланні
16 квітня 1932 року його заарештували в Харкові й звинуватили «в
проведенні контрреволюційної агітації» за допомогою його літературних
творів, таких як поема «Ave Maria», історичний роман «Скелька», поеми
«Тінь», «Вандея», «Гутенберг», соціальна сатира «Батіг».
Багряний пробув 11 місяців у камері одиночного ув’язнення у внутрішній
тюрмі ГПУ. А 25 жовтня 1932 року його звільнили з-під варти і на три роки
відправили до спецпоселень Далекого Сходу. Про період перебування Івана
Багряного на Далекому Сході в 1932—1937 роках досі мало
відомостей: Охотське море, тайга, життя серед українців Зеленого Клину. Утеча

в Україну та арешт у дорозі, новий термін (3 роки) — тепер уже в таборі
БАМТАБу.
Точних даних про час повернення Івана Багряного із заслання немає: 16
червня 1938 року повторно арештований та відсидів у Харківській в’язниці
УДБ-НКВС на Холодній горі. Йому пред’являють нове звинувачення — участь
чи навіть керівництво у націоналістичній контрреволюційній організації. Хоч
тривали довгі дні знущань та допитів, Акт про закінчення слідства 26 березня
1939 року з висунутими проти нього обвинуваченнями І. Багряний не підписав.
1 квітня 1940 року прийнято постанову, в якій відзначалося, що всі свідчення
про контрреволюційну діяльність належать до 1928 — 1932 років, за що він уже
був засуджений, а «…інших даних про антирадянську діяльність Багряного-
Лозов’ягіна слідством не добуто». Хворий, знесилений, Іван Багряний
повертається в Охтирку.
Автобіографічні подробиці про ці п’ять років життя — арешт, тортури,
втечу із заслання й повернення на батьківщину — письменник використав у
романі «Сад Гетсиманський».
Під час війни
Радянсько-німецька війна застала письменника в Охтирці. Він одразу
пішов в українське підпілля, передислокувався до Галичини. Іван Багряний
працював у референтурі пропаганди, писав пісні на патріотичні теми, статті
різноманітного характеру, малював карикатури й плакати агітаційного
призначення. Одночасно він брав участь у створенні Української Головної
Визвольної Ради (УГВР), у розробці її програмових документів.
Роман Івана Багряного “Тигролови”

Першим великим твором І. Багряного був роман «Звіролови» (1944; 1946
р. перевидано вже під назвою « Тигролови »). Цей твір він написав за 14 днів,
перебуваючи в Західній Україні. Спершу його було надруковано у львівському
журналі «Вечірня година» в 1944 р. Місцеві вчителі рекомендували своїм
вихованцям прочитати цей роман. Невдовзі його було перекладено німецькою
мовою й видано в м. Кельні трьома накладами, а також перекладено
англійською, французькою, голландською та іншими мовами. Загальний тираж
роману становив три мільйони.
Сучасники письменника згадують, що книжка мала великий попит у
закордонних читачів, особливо в Західній Німеччині — її купували молоді до
свят або до першого причастя. Жваво відгукнулася на нього й німецька
критика, яку «захоплюючий пригодницький роман» приваблював і цікавим
сюжетом, і майстерними, уражаючими описами, і сильними характерами.
Роман одразу високо оцінив В. Винниченко, передбачаючи велике творче
майбутнє авторові, і зауважив: «Він не може пройти безслідно в психіці
читача».
В основі «Тигроловів» — пережиті події під час заслання автора на Далекий
Схід, де він пізнав і суворі закони тайги, і життя українців-переселенців, і
смертельну небезпеку. Прототипом Григорія Многогрішного був сам автор.
Тому роман написано на одному подиху.
Іван Багряний: «Мені не треба було нічого вигадувати. Життя
товпилося в моїй душі і виривалося, як Ніагара. Країну, про яку я писав, я
любив, як свою другу батьківщину, хоч і потрапив у неї невільником… Я не
просто писав, я — живі І упивався тим життям, повтореним з такою
страшною силою, що перевищує силу реальності на багато разів».
«Тигролови» написано в пригодницькому жанрі. Загалом у традиції української
літератури цей жанр не був особливо популярний, а тому й недостатньо
розроблений. У той час Багряний виступав своєрідним новатором.
Інша річ, що митець ніяк не міг впливати на цей процес, як і брати в
ньому фактичну участь — його твори було заборонено в УPCP, що тривало до
1990-х років.Однак візьмемо до уваги, що роман І. Багряного за ідейно-
стильовою структурою вирізняється з-поміж подібних творів. Він не лише
пригодницький, а й містить усі ознаки індивідуального стилю письменника, на
якому позначилося його неоромантичне світовідчуття. За стильовими ознаками
це неоромантичний пригодницький роман. У ньому:
 інтригуючий, динамічний сюжет;
 напружена фабула: читач постійно перебуває в емоційному напруженні;
 головний герой — романтична, сильна, мужня особистість, яка перемагає;
 проблема свободи людини, її боротьба за своє визволення;
 наскрізна гуманістична ідея перемоги добра над злом;
 промовиста символіка; зворушливий любовний мотив у сюжеті.
Звернімо увагу на інтригуючу зав’язку в романі: бачимо стрімкий потяг-
експрес, який мчить на Далекий Схід. Це вражаючий символічний образ, який
уособлює напружене, складне життя української людини у XX ст. У ньому
терзаються роздумами про своє майбутнє звичайні люди, яких перетворено на
безправних зеків. З-поміж них засуджений на 25-літнє ув’язнення Григорій
Многогрішний. Він тікає з поїзда, як із жорстокої, занедбаної реальності,
потрапляє на живописний острівець у тайзі, що зветься Зеленим Клином, наче в
мрію-казку.
У творі ця назва має не так реальний, як символічний зміст. Тут живуть
українці, колишні утікачі й вигнанці, яких колись розкуркулено радянською
владою. Тут вони створили свій, особливий український світ, наповнений
моральною чистотою і гармонією, духовністю, потягом до краси. Атмосфера в
родині старого Сірка, яка прийняла й порятувала Григорія, — тепла, довірлива,
домашня. Українці здавна славилися своєю гостинністю й доброзичливістю.
Звернімо увагу: отямившись уранці, Григорій уражений інтер’єром хати
Сірків, який так подібний до його рідногодому в Україні. Це також символічна
деталь
Сувора мати-природа цього Уссурійського краю готова прийняти,
обігріти, нагодувати всіх добрих людей. Саме такою змальовує її автор (він же
був і художником!) – яскравими, укрупненими мазками. Для української
літератури це екзотичні (незвичайні, дивовижні) пейзажі, створені на основі
вражень митця.
Саме на тлі такої пишної багатовікової природи розквітає кохання
Григорія до доньки Сірка Наталки. Без подібної зворушливої любовної історії
немислимий жоден романтичний твір. Образ цієї української дівчини І.
Багряний виписав з особливою любов’ю й ніжністю. Він покликаний уособити
всі найкращі риси нації, навіть ті, які він хотів би розвинути, закріпити.
Зокрема, це волелюбність, усвідомлення своєї належності до древнього роду,
гідність, гуманність, стійкість у різних ситуаціях, рішучість, сміливість, що
якось природно, закономірно поєднано з ніжністю, ліричністю, жіночністю.
Проте сюжет твору далекий од мрійливої сентиментальності, навпаки —
він напружений, динамічний, у ньому постійно відчувається мотив небезпеки.
Більше того: сюжет символічний. Сірки займаються незвичайним і
небезпечним заняттям: виловлюють у тайзі тигрів — гордих, сильних і грізних
звірів. На цьому автор акцентує по-особливому, адже проблема свободи у творі
— основна. Звернімо увагу: ці люди звірів не убивають, а лише ловлять, бо
вони надто цінують будь-яку свободу. Недарма у двобої з тиграми вони є
рівносильні, так само горді й незалежні.
Інша паралельна лінія сюжету — полювання майора НКВС Медвина за
молодим «тигром», нескореним Григорієм Многогрішним. Він підступно
вистежує його в тайзі, щоб у слушний момент убити. Проте в цьому двобої
однозначно перемагає Григорій — цим мовби кидає «виклик цілій системі».
Українці Зеленого Клину загалом протистоять силам зла, яке тут уособлено в
образі Медвина, протистоять і перемагають. Інакше бути не може —



·        Художній фільм          посилання4   

письменник щиро вірить у перемогу добра. Усі стильові засоби в романі
підпорядковані утвердженню цієї ідеї, усі герої створені також за певним
задумом. Вони «живуть» у творі не зовсім самостійно, як би це було у творі
реалістичному, а за «вказівкою» автора, хоча логіку розвитку кожного
характеру не порушено, дія розвивається природно. І в цьому полягає
майстерність письменника.
Ораз Григорія Многогрішного, цього достойного правнука гетьмана
Демона Многогрішного, наповнено в романі досить багатогранним, глибоким
змістом. Він виписаний живими, хоча й дещо ідеалізованими, як для всякого
романтичного твору, фарбами. Водночас поєднав у собі суцвіття кращих рис
українського національного характеру. З його образом пов’язано втілення
основної ідеї твору. Тому він зміг зробити, здавалося, неможливе, —
вистрибнув на ходу зі спецеше-лона в ніч, невідомість, ураз змінивши неволю
на свободу, смерть на життя. Адже він урятувався, бо його підібрали люди з
тайги, його земляки-українці. Отже, він не скорився системі, не став покірним
рабом — і цим уже подав приклад усім іншим в’язням, подав їм надію на
визволення.
В образі Григорія чимало символічного, що передано за допомогою
багатьох художніх деталей. Ними автор мовби наголошує на важливих для
кожного українця моментах з історії народу. Наприклад, Григорій родом із
Трипілля; марить спогадами про Холодний Яр; за фахом він інженер-авіатор
(тобто «крилата» людина); він уразливий до людського горя й
неспріаведливості (звернімо увагу на його моментальну щиру реакцію на
ридання української дівчини).
Найголовніше, що через цей образ нескореного бунтівника І. Багряний
довів важливість для кожного за будь-яких обставин не розгубити своє душевне
багатство, зберегти в собі людину, повноцінну, самодостатню, вільну
особистість, яка зможе проявити активну життєву позицію, перемогти зло.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4305639             👈Тестування 

09.11.2020

 Тема:«Напис на руїні» Є. Маланюка – ліричний роздум про призначення поезії, важливості місії поета закарбовувати свій час для нащадків.  

Завдання 

Виконати тестові завдання

Створити презентацію

Записати ідейний аналіз твору 

1.     

3.     Відомості про письменника

http://www.kray.ck.ua/suspilstvo/postati/item/739-fatalne-kohannya-evgena-malanyuka-y-natalki-livitskoyi#.X5HWP9AzY2x

4.     Презентація

https://svitppt.com.ua/ukrainska-literatura/evgen-malanyuk.html

5.     Аудіотвір(прослухати). посилання 

6.     Ідейно-художній аналіз.(записати)

https://dovidka.biz.ua/ievhen-malaniuk-napys-na-knyzi-analiz/

7.     Тестові завдання.


05.11.2020 (2 години)

Тема: Література письменників -емігрантів."Празька школа"

Євген Маланюк -життя та творчість 

Актуальність поезії "Уривок з поеми....."

Завдання :

Ознайомиттся з теоретичним матеріалом

2.     👇

     https://history.vn.ua/pidruchniki/slonyovska-ukraine-literature-11-class-2019-standard-level/21.php

·        https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/4549

·        https://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/3478-prazka-shkola-literaturne-ugrupovannya

3.    👇презентація

·        https://naurok.com.ua/prezentaciya-emigraciyna-literatura-oglyadovo-prazka-poetichna-shkola-21637.html

·        https://naurok.com.ua/prezentaciya-prazka-shkola-47575.html

4.  

5.     Тестові завдання.👉join.naurok.ua     Код доступу 6508108        


1.Творчість Євгена Маланюка. Художнє осмислення героїчної і трагічної історії України, оптимістичний висновок про її майбутнє у вірші «Уривок з поеми»

2.     Теоретичний матеріал.

·        https://history.vn.ua/pidruchniki/fasolya-ukraine-literature-11-class-2019-standard-level/31.php

·        https://www.ukrlib.com.ua/referats/printit.php?tid=12082

3.     Відомості про письменника.

·        http://ul.iolya.com.ua/page184.html

·        https://ukrlit.net/lesson/11klas/7.html

4.     Презентація.

·        https://svitppt.com.ua/zarubizhna-literatura/poeti-prazkoi-shkoli-evgen-malanyuk.html

·        https://ppt-online.org/26958

        

      

6.     Аудіотвір.

https://www.youtube.com/watch?v=mJBt0q5R09I&ab_channel=%D0%98%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F%D0%A0%D1%83%D1%81%D0%B8

7.     Ідейно-художній аналіз.

https://dovidka.biz.ua/uryvok-z-poemy-malaniuk-analiz/

8.     Тестові завдання.  

join.naurok.ua  Код доступу 3807606



02.11.2020



Тема:Урок позакласного читання

 Улас Самчук

 Роман-спалах «Марія»


Завдання :

Вивчити біографію пиьменника 

Записати хронологічну таблицю

Прочитати " Марія"

Записати ідейний аналіз

join.naurok.ua      Код доступу 4150490


join.naurok.ua       Код доступу 9503440

1.     Відео на допомогу.

https://www.youtube.com/watch?v=uzry14Hboz4

1.     Відомості про письменника


Біографія: Улас Самчук


Самчук Улас
(1905—1987)

Літературні псевдоніми — В. Данильчук і В. Перебендя, псевдоніми, якими письменник користувався в публіцистиці 1930—40-х років,— Іван Влодко, Ольга Волинянка, Кай, Ф. Грак; криптоніми, якими письменник користувався в публіцистиці 1930—40-х років — УС, М.П., П.Б., Б.П., В.Р., М.К., Ф.Н.

Також цілком офіційно митець мав впродовж життя два прізвища — Самчук і Данильчук (метричний запис про народження у церковній книзі зроблений на прізвище Самчук, а паспорт громадянина Канади 1975р. виписаний на Данильчука).

Улас Самчук народився 20 лютого 1905 р. у с. Дермань на Волині теперішньої Рівненської області у порівняно заможній селянській сім'ї. Село відоме православним монастирем, збудованим князями Острозькими. З ним пов'язана діяльність Івана Федорова, Даміана Наливайка, Мелетія Смотрицького.

Батько Уласа — Олексій Антонович Самчук — мав від двох шлюбів п'ятеро дітей. Улас був серед них середульшим.

У 1913р. сім'я у пошуках землі переїхала в Тилявці Кременецького повіту, де хлопець розпочав своє навчання. Цікаво, що ані цієї початкової школи, ані початкової у Дермані, ані української гімназії в Крем'янці, ані вищих шкіл — Бреславльського та Українського вільного в Празі університетів — він уповні так і не скінчив: у перших двох випадках завадили Перша світова війна й польська окупація, потім — арешт і мобілізація до польського війська, згодом — літературна діяльність.

Навчаючись у Кременецькій гімназії, Самчук редагував рукописні журнали «Юнацтво» і «Хвиля». Він був головою літературного гуртка «Юнацтво», яке видавало однойменний журнал. Тут Улас почав писати малі оповідання, три романи, вірші та публіцистичні твори. У 1922р. у журналі «Юнацтво» Самчук помістив вірш «Не любити не можу свою я країну...».

У 1923 р. він вступив до кременецької організації «Просвіта». Наступного 'року зробив спробу переходу польсько-радянського кордону, яка скінчилась ув'язненням до польської в'язниці (причина нелегального подолання кордону пояснювалась дуже просто: Упас хотів «стати письменником», а це, на думку 19-річного Самчука, могло зреалізуватись тільки в Києві). У 1926 pp. у с Дермані Самчук організував школу «українського національного танку», кваліфікацію для чого отримав перед тим на курсах митця народного танцю В. Авраменка.

У 1926 р. у варшавському журналі'«Наша бесіда» Улас Самчук опублікував перше оповідання «На старих стежках». За політичними мотивами він залишив Польщу Г переїхав до Німеччини.

Але в передвоєнній Німеччині важко було знайти цілісне українське середовище, тому згодом він; переїжджає до? Праги. Прага привела Самчука у велику літературу і велику політику; Протягом- Г929—193Г pp. Самчук навчався в Бреславському університеті та в Українському вільному університеті в Празі.

У 1931—1935 pp. у нелегальних революційио-пропагандист-ських журналах УВО-ОУН «Сурма» і «Український націоналіст» Самчук помістив 25 політичних «фейлетонів», частина яких була у 1932р. видана пропагандистським відділом УВО (українська військова організація) окремою книжкою під псевдонімом Ольга Волинянка (ОУН — організація українських націоналістів, політична партія, яка виникла у Відні 1929р. УВОфактично стала її бойовим підрозділом).

У 1932 р. написаний роман «Кулак»-, перша частина трилогії' «Волинь» («Куди тече та річка»), наступного року повість «Марія» — твір, що висвітлює події страшного голодомору в Україні в1 1932—1933 роках. У 1936 р. Самчук видає збірку ранніх оповідань «Віднайдений рай» і роман «Тори- говорять», що був присвячений боротьбі закарпатських українців за незалежність.

1937 р. була створена Культурна референтура Проводу українських націоналістів на чолі з О. Ольжичем. Центром Культурної референтури стала Прага, а однією з головних установ — Секція митців, письменників і журналістів, де головував: Самчук. У 1938—1939 pp. письменник їздив Закарпаттям, агітуючи за проголошення незалежності Карпатської України, посідав місце референта пропаганди УНО (українське національне об'єднання) в Хусті, будучи одночасно «звітодавце» командування Карпатської Січі» до нью-йоркської «Свободи» і паризького «Українського слова». В Чехії, Німеччині, Польщі об'їздив протягом 1940 — 1941 pp. з виступами десятки українських міст, містечок, селищ, сіл, громад і організацій.

У 1941 —1942 pp. У. Самчук редагував газету «Волинь», згодом працював у Німецькому пресовому бюро. У березні 1942 р. його заарештувала німецька влада за звинуваченням у тому, що він надав редагованій ним газеті небажаного для окупантів самостійницького характеру. Проте незабаром Самчука випустили.

У 1943 р. письменник повертається до Львова, але наступного року знову опиняється в Німеччині, рятуючись від радянської влади. Тут включається в роботу, присвячену згуртуванню письменницьких сил, яким належало творити на еміграції «велику літературу». Саме так називалася і доповідь Уласа Самчука на відкритті першого з'їзду МУРу, головою правління якого він був обраний 22 грудня 1945р.

1944 —1987рр. — період «другої-еміграції» письменника. У 1946 р. під час перебування Самчука в таборах для переміщених осіб виходить друком його повість «Юність Василя Шеремета». У 1948р. він переїздить до Торонто (Канада).

Після переїзду основна частина творчих зусиль Самчука припадає на написання спогадів: «На білому коні» (1955), «Чого не гоїть огонь» (1959), «На коні вороному» (1975), «Плянеіа Ді-Пі» (1979).-У 1980р. — вийшов останній з розпочатих! вивершених за океаном романів Самчука «Слідами піонерів», присвячений життю заокеанської української еміграції.

Роман «Втеча від себе» (остання частина трилогії «Ост»), у якому Іван Мороз знаходить свою другу домівку — канадську, виходить у 1982 р.

Письменник помер у Торонто 9 липня 1987р.

Про свій рід і своє життя Улас Самчук розповів у книгах спогадів «На білому коні» та «На коні вороному», як і в інших книгах мемуарного характеру — «П'ять по дванадцятій» (1954), «Планета Ді-Пі» та романі-хроніці «Чого не тоїть огонь». Цими книгами Улас Самчук здобув собі в літературі тривке місце талановитого письменника-мемуариста. Окрім названих творів, письменник написав роман «Юність Василя Шеремети» і до кінця життя працював над проблемним романом «Ost».

Перша книга трилогії «Морозів хутір» (1948) написана талановито, по-мис-тецьки вражаюче. Дещо поступаються у художньому відношенні наступні книги «Темнота» (1957) і «Втеча від себе». Роман «Ost» був висунутий співробітниками російського емігрантського журналу «Современник», з яким активно співпрацював У. Самчук, на Нобелівську премію. Одержати цюпремію він не міг, оскільки положенням про премію вимагається, щоб письменник жив аі своїм народом, на рідній землі, у своїй державі.

Одним з найкращих творів Самчука по праву вважають повість «Марія» — про воістину страшні метаморфози людського буття в умовах більшовицького геноциду, серед сили-силенної гріхів якого був і чи не найбільший — Голодомор. Жах цієї трагедії подається крізь призму образу Марії, яка на сімдесятому році життя зазнає разом з рештою українців страшного геноциду. З огляду на похилий вік головної героїні, ця трагедія, може, і не виглядала б такою вражаючою, якби читач з кожною сторінкою твору усе чіткіш не усвідомлював, що у цій старій жінці уособлена сама Україна. Несхитна в моральних своїх навичках та переконаннях, але беззахисна перед злом.


                          !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

29.10.2020.(2 години)

 Тема:Умовність зображення в поемі О. Турянського «Поза межами болю». Загальнолюдські мотиви й гуманістичні цінності в ній. Біологічні інстинкти і духовна воля до життя

Завдання 

Записати паспорт твору 

Характеристику головних героїв 


 Тема:Контрольна робота № 3. Контрольний твір (есе) за доробком М. Куліша, Б. -І. Антонича, О. Турянського

1.                     Формальне есе «Духовність має перевагу над матеріальним» (на прикладі поеми в прозі Осипа Турянського «Поза межами болю»).

2.                     «Наша мова у порога віки вистояла» (М. Куліш).

3.                     Мінітвір «Художні образи в поезіях Богдана-Ігоря Антонича».


26.10.2020 

Тема:Життя і творчість Осипа Турянського. «Поза межами болю» – поема в прозі, що хвилює, єднає людські серця.

ТЛ: поема в прозі

Завдання 

Вивчити і записати біографію письменника 

Записати визначення " поема в прозі"

Подивитися фільм "Поза межами болю"

Записати паспорт твору та головних героїв 

      Для учнів 

1.       Відомості про письменника

http://ul.iolya.com.ua/page200.html

1.     Відео на допомогу.

   Буктрейлер. https://www.youtube.com/watch?v=5o9OFnNIf-A

·        https://www.youtube.com/watch?v=x1NxQJUP0EA

  Фільм. https://www.youtube.com/watch?v=v5c0YClZmx4

1.     Ідейно-художній аналіз.

https://dovidka.biz.ua/poza-mezhami-bolyu-analiz/

1.     Тестові завдання.

·   join.naurok.ua   Код доступу 1363210  

·     join.naurok.ua Код доступу 7031833  

22.10.2020

Тема:  Література в Західній Україні .


Богдан -Ігор Антонич Життєвий та творчий шлях .

"Зелена Євангелія""Різдво"

Міфологічність образу,екзотика лемківського краю.

Завдання :

Записати біографію письменника

Ідейний аналіз поезії

Творча робота 

Тестування     Код доступу 1425123


























22.10.2020.

Контрольна робота 

Українська література 1920-30 років

Тестування Код доступу 9443599


20.10.2020 

Тема : " Мина Мазайло "

 Образи дійових осіб.Сценічне втілення. 

 Актуальність твору .

Завдання 

Записати біографію письменника 

Створити презентацію :

       ☝Життєвий та творчий шля М .Куліша

       ☝Розвиток національного театру 

       ☝Лесь Курбас та розвиток театру "Березіль"

Прочитати "Мина Мазайло"

Записати паспорт твору та характеристику головних героїв 

Скласти кросворд та сенкан за твором .


Для учнів 👉

Біографія Миколи Куліша

Хто такий Микола Гурович Куліш? Драматург зі світовою славою, геній української драматургії? Звичайно, за життя митець створив близько 15 п’єс. Але невже це все? Адже біографія Куліша не коротка, а надзвичайно насичена різноманітними подіями. Вже з учнівської парти Микола творив та гуртував до кращого народ навколо себе. Далі студентство, армія, в котрій він знову ж таки об’єднував та творив. Писав, ставив п’єси, захищав рідну землю та свої погляди. І так було все життя, Микола Куліш постійно хотів щось говорити, оспівувати та прагнув дотягнутися до великого, світлого. Нажаль, були і розчарування, були часті непорозуміння та постійна боротьба. Вона, водночас, і створила митця, подарувала нам прекрасні твори, але, нажаль, привела й до драматичного кінця героя.

Хронологічна таблиця, скорочено.

6 грудня 1892 р.

В смт. Чаплинка (Херсонська обл.) народився Микола Гурович Куліш.

З 1905 р.

Навчався в Олешківському міському восьмикласному училищі. Тут він виявляє талант до лідерства, організовує учнівські рукописні журнали, пише перші гумористичні вірші, фейлетони.

З 1908 р.

Вчиться в Олешківській прогімназії.

1913 р.

Микола Куліш написав першу п’єсу «На рыбной ловле».

1914 р.

Подає документи в Новоросійський університет та поступає в нього.

Серпень 1914 р.

Куліш не встигає піти навчатися в університет, так як був мобілізований. Почалась Перша світова війна, тому майбутній драматург автоматично розпочав військову кар’єру та пішов вчитися в Одеську школу на прапорщика.

1915-1917 рр.

На передовій, був поранений, отримав контузію. Пише вірші в армійській газеті, ставить п’єси з солдатами.

10 липня 1917 р.

Народився син Володимир.

З 1918 р.

Головую в Олешківській раді.

1919 р.

Формує Дніпровський селянський полк у складі Червоної Армії. Захищає Херсон та Миколаїв, потрапляє в полон на 5 місяців, згодом стає начальником Херсонського та Дніпровського військоматів.

1920 р.

Демобілізований. Редактор газети «Червоний Шлях». Склав абетку для дорослих «Первинка».

1924 р.

Микола Гурович пише п’єсу «97».

1925 р.

П’єса «Комуна в степах».

1926-1928 рр.

Куліш президент «ВАПЛІТЕ».

1927 р.

П’єса «Народний малахій».

1929 р.

З’являється Magnum opus Миколи Куліша, п’єси «Мина Мазайло» та «Патетична соната».

Грудень 1934 р.

Митця заарештовано органами НКВС. Засуджений до 10 років з відбуванням покарання в Соловецьких таборах.

9 жовтня 1937 р.

Микола Гуровича Куліша розстріляно у віці 44 роки в урочищі Сандармох (Карелія), там і похований.

Хронологічна таблиця Миколи Куліша обривається в 44, в суровій ізоляції на Соловках. Але з цих 44 років, він 30 – творив. Біографія його насичена, різнобарвна, дарує геніальні п’єси, котрі ставляться на сценах світу по сьогодні. Лишається дивитись, насолоджуватися красою слова та вшановувати пам’ять драматурга Куліша.







                         Подивитися фільм     

                      Тестування 


    Літературний диктант (письмово)
З яким театром була тісно пов'язана творчість М. Куліша?
Хто з героїв з'являється на сцені в першій яві кожної дії комедії?
Кому належить репліка «Так он вони хто, ваші українці!.. Австріяцька видумка, так?»
Яку частину до свого прізвища хотів додати Мокій?
Хто хотів змінити своє прізвище на Мєталову-Темброву?
Яке прізвище мала вчителька «правильних проізношеній»?
Який запис забула зробити в телеграмі Мазайлиха?
Кому адресована репліка «Та що там прізвище — у вас очі українські, губи, стан!..»?
З якого міста приїхала тьотя Мотя?
Звідки Мазайло дізнався про звільнення з посади службовця?
У якій організації працював Мина Мазайло?


19.10.2020 



Тема :Розвиток національного театру ,драматургія 1920-30 років .

Життєвий та творчий шлях Миколи Куліша.


Тема : Сатирична комедія "Мина Мазайло" Розвінчання національного нігілізму .

Сатиричне викриття бездуховності обивателів ,які зрікаються рідної мови .


Немає коментарів:

Дописати коментар

Вчитель повинен звертатися не стільки до пам`яті учнів, скільки до їх розуму, прагнути розуміння. а не одного запам`ятовування. Федір ...