34-Л Українська література

04.11.2020 


Тема: Літературне «шістдесятництво»

Нова хвиля відродження української літератури на початку 1960-х років. Ідейно-стильове розмаїття, тематична й формотворча новизна творчості «шістдесятників».

Українська література другої половини ХХ століття здійснює спробу подолати канони соцреалізму. Відбувається «закулісний» розвиток модернізму, опозиційні прояви різних стильових тенденцій. Яскравий сплеск літературних талантів цієї пори отримав назву «шістдесятництво», що виникло на хвилі засудження культу особи, «хрущовської відлиги». Наступна хвиля, відповідно до історичних обставин», — «постшістдесятники, вісімдесятники», Нью-Йоркська група українських письменників. Митці активно звертаються до історії, експериментують із жанрами. З'являється так звана «химерна проза». У літературі 90-х років ХХ — початку ХХІ століття відповідно до світових тенденцій потужно виявляє себе постмодернізм.

Нова хвиля відродження української літератури на початку 1960-х років

Саме в цей час починається «новітнє українське» відродження. У літературу і мистецтво приходить блискуче, талановите покоління «шістдесятників». «Шістдесятництво» — прояв політичних форм опору різних соціальних верств населення режиму, який існує. Найактивніше і найширше у цьому русі брала участь творча інтелігенція, зокрема письменники, певною мірою художники, вчителі. Вони виступали проти русифікації, ущемлення демократії, прав людини, нерівності в середовищі республік, жорстокості суворо централізованої тоталітарної системи, недотримання існуючої Конституції за свободу в питаннях художньої творчості. Це в кінцевому рахунку був опозиційний рух проти існуючої державної влади та характеру її діяльності.

Завдання 

👆Ознайомитися з птсьменниками Шістдесятниками (конспект теоретичного матеріалу)

      https://naurok.com.ua/urok-shistdesyatnictvo-yak-yavische-kulturologichne-y-socialne-11klas-164223.html

1.     Теоретичний матеріал.

·        https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/5560

·        https://sites.google.com/site/pismennikisistdesatniki/

2.   

3.     Відео на допомогу.

·        посилання1   

 https://www.youtube.com/watch?v=T2IMcvsb-OE&autoplay=1&rel=0&controls=1&showinfo=1&ab_channel=MONUKRAINE

4.     Тестові завдання.join.naurok.ua Код доступу 3824057



       join.naurok.ua       Код доступу 2392038

 

28.10.2020

Тема: Контрольна робота 

        Література 40-50 років XX століття 

І варіант

І рівень (по 0,5 б.)

1.      «Спогади, викликані довгою розлукою з землею батьків», бажання «усвідомити свою природу на ранній досвітній зорі коло самих її первісних джерел» — так сформулював автор причини написання твору

А «Зачарована Десна»

Б «Модри Камень»

Б «Уривок з поеми»

Г «Тигролови»

2. За жанром новелою є твір, цитату з якого наведено в рядку

А «Мистецькі твори треба складати на пам’ять мертвих і в ім’я ненароджених. Таким чином ми замикатимем життєве коло, беручи участь в тім, що було, є і буде»

Б «Багато бачив я гарних людей, ну такого, як батько, не бачив»

В «Шматками розпадеться морок // І ти, нащадче мій, збагнеш,

// Як крізь тисячолітній порох // Розгорнеться простір без меж»

Г «Ти простягла мені свою білу руку. А мої були мокрі, червоні, незграбні, в брудних бинтах. Бинти нам правили й за рукавиці, котрі ми розгубили, митарствуючи в проклятих скелях»

3.      Справжнє прізвище автора цитати «Височенна, чотириярусна тайга, буйна й непролазна, як африканський праліс, стояла навколо зачарована» -

А Тобілевич   Б Губенко   В Лозов’ягін   Г Рудченко

4.      «Внуком кремезного чумака», який «закохавсь в гучних віках» і «волю полюбив державну», вважає себе автор твору

А «Щоденник»

Б «Модри Камень»

В «Уривок з поеми»

Г «Тигролови»

5.      Заповніть пропуск у реченні. Слово «модри» у назві твору Олеся Гончара перекладається як____________________________________________________(1 б)

II рівень

6.      Розмістіть епізоди роману «Тигролови» І. Багряного у хронологічній послідовності – 2 б.

А розправа Многогрішного з Медвиним.

Б змалювання двох експресів, які мчать сибірськими просторами.

В порятунок Наталки Григорієм від ведмедя в тайзі.

Г втеча Григорія з поїзда, переховування в тайзі.

1 - ______, 2 - _______, 3 - _______, 4 - ______.

У завданні 7 дайте стислу відповідь.

7.      Яким сюжетним елементом твору «Модри Камень» є розповідь матері про те, як забрали Терезу? (1 б.)

 

III рівень – по 1,5 б.

У завданнях 8-9 дайте стислі аргументовані відповіді.

8.      Доведіть, що твір Івана Багряного «Тигролови» — пригодницький роман.

9. Назвіть твір, цитату з якого наведено. Визначте художньо-виражальні засоби в ній.

«І крізь папери, крізь перо, // Крізь дні буденні — богоданно

// Рокоче запорозька кров // Міцних поплічників Богдана»

 

ІV рівень – 3 б.

10. Виконайте одне із завдань.  

А Як ви розумієте слова літературного героя твору Івана Багряного: «Ліпше вмирати біжучи, ніж жити гниючи»? Свою думку аргументуйте.

Б Прочитайте слова Олександра Довженка: «Якщо вибирати між красою і правдою, я вибираю красу. У ній більш глибокої істини, ніж у одній лише голій правді. Істинне те, що прекрасне». А що оберете ви? Свою думку аргументуйте.

В Напишіть твір-мініатюру на тему: «Війна як руйнівник життя». Наведіть приклади літературних творів, у яких порушено цю проблему.

ІІ варіант

І рівень – по 0,5 б.

1. «Було в минулому житті моїх батьків багато неустройства, плачу, темряви й жалю.... А найбільш, чого їм відпустила доля, — роботи, тяжкої праці», — розмірковує автор твору

А «Модри Камень»        В «Щоденник»

Б «Зачарована Десна»     Г «Уривок з поеми»

2.      За жанром пригодницьким романом є твір, цитату з якого наведено в рядку        

А «Фактично найсвятішим у цій родині був один я. І от скінчилася моя святість. Не треба було чіпати моркви. Хай би собі росла. А тепер я грішний. Що ж мені буде?»

Б «Змучені, зганьблені, голодні, нещасні жінки плакали, цілували наших бійців..., цілували зброю, припадали до холодних танків на снігу і поливали їх горючими сльозами. I      на все це не можна було нікому дивитися без сліз»

В «Вирячивши вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі і нетра і вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон»

Г «Коли ж в батуринськім огні // Держава рухнула, тоді-то // Вони взяли свячений ніж, //Залізняка майбутні діти!»

3.      Автор рядків: «Важкі та мускулясті стопи // Пруживий одбивають ямб,— // Це дійсності, а не утопій // Згучить громовий дифірамб» — називає себе

А «Сонцепоклонником»

Б «Алхіміком мудрих слів»

В «Імператором залізних строф»

Г «Королем українського тиражу»

4.      Спогади розвідника про знайомство з дівчиною, яка його переховувала, розповідь її матері про загибель дочки — центральна частина твору

А «Зачарована Десна» Олександра Довженка

Б «Щоденник» Олександра Довженка

В «Напис на книзі віршів...» Євгена Маланюка

Г «Модри Камень» Олеся Гончара

5.      Заповніть пропуск у реченні. Перша назва твору Івана Багряного «Тигролови» —______________________________________________________ (1 б.)

 6.     Розташуйте у хронологічному порядку цитати з твору Олеся Гончара «Модри Камень» - 2 б.

А «Бачу, як ти виходиш з своєї гірської оселі й дивишся вниз.

—      Терезо! — гукає тебе мати, а ти стоїш не озиваючись»

Б «Чия це кров? — прискіпались вони.

—      То моя, пане поліцаю, — сказала Тереза. — Я була втяла собі руку.

—      Кажи дурням! — залементували вони. — Свіжа кров! Тут були партизани!»

В «Було зимно і чужо, коли я постукав у твоє лісове вікно. Чув, що в хаті не сплять,

але ніхто мені не відповідав. Там радились. З-за причілка било снігом і засипало мені очі. Білий вітер стугонів у порожнечі гір»

Г «Померкло, стерлося все. Навіть те, що звуть незабутнім першим коханням. Чому ж ця випадкова зустріч, єдиний погляд, єдина ява у великій драмі війни, чому вона не меркне і, відчуваю, ніколи не померкне? Ти — як жива»

У завданні 7 дайте стислу відповідь.

7.      Яким сюжетним елементом твору «Тигролови» є еміграція Григорія Многогрішного та Наталки Сірко за кордон?  - 1 б.

III рівень – по 1,5 б.

У завданнях 8-9 дайте стислі аргументовані відповіді.

8.      Доведіть, що твір Олександра Довженка «Зачарована Десна» за жанром є кіноповістю.

9.      Назвіть твір, цитату з якого наведено. Визначте художньо-виражальні засоби  в ній.

«Хай згинуло, хай загуло — // Вони лишилися, як криця! // І жадний примус, жадне зло // їх не примусило скориться» _____________________________________

10.    Виконайте одне із завдань – 3 б.

А Як ви розумієте слова літературного героя: «Сміливі завжди мають щастя»? Свою думку аргументуйте.

Б Прочитайте слова зі «Щоденника» Олександра Довженка: «Краще вмерти — загинути героєм, ніж жити рабом». Чи погоджуєтеся ви з думкою письменника? Свою відповідь аргументуйте.

В Визначте ідею твору Олеся Гончара «Модри Камень». Чи можна цей твір уважати актуальним у наш час? Свою думку аргументуй

3.     Тестові завдання.join.naurok.Код доступу 9463341

       


Немає коментарів:

Дописати коментар

Вчитель повинен звертатися не стільки до пам`яті учнів, скільки до їх розуму, прагнути розуміння. а не одного запам`ятовування. Федір ...