24-Л Українська мова

 

24-Л ГРУПА

Завдання на період карантину з української мови  (завдання виконуєте в робочому зошиті з поміткою  "дистанційне навчання")


Теоретичний матеріал:

1. Опрацювати матеріал з підручників за даними темами (маєте можливість використати матеріал запропонованих електронних версій підручників, чи скористатись іншими доступними вам матеріалами,  у вигляді тез чи схем стисло записати в робочих зошитах з поміткою "дистанційна робота"). 

  1. О.В.Заболотний, В.В.Заболотний Українська мова 10 кл
  2. О.Авраменко. українська мова 10 клас
  3. Н.Б.Голуб, В.І.Новосьолова. Українська мова 10 клас
  4. І.П.Ющук, Українська мова. 10 клас
  5. С.В.Шевчук Українська мова. 10 клас
  6. О.П.Глазова. Українська мова. 10 кл

03.12.2020

Тема:Прикметники ,що перейшли в іменники

Завдання :

👆 опрацювати теоретичний матеріал 

Перехід прикметників в іменники. Творення прикметників

Деякі прикметники в процесі мовлення втрачають своє основне прикметникове значення, набувають ознак іменників і виражають предметність, тобто субстантивуються і таким чином переходять до розряду іменників.

Переходячи до розряду іменників, прикметник виражає досить широке загальне поняття: Розумний б’є на те, що справді в його є. Два хитрих мудрого не переважать. На віки вічні старий зникає, занесе з собою і добре й лихе, поховає пережите й перемучене і стражданням закручене.

Субстантивація прикметників буває повна і неповна.

При повній субстантивації прикметники цілком переходять в іменники і не вживаються як прикметники: придане, набережна, пальне, Рівне, Ніжин.

При неповній субстантивації прикметники вживаються і як найменування предмета, і як найменування ознаки: хворий, бідний, рідний, старий, старший, малий, полонений, подорожній, їздовий, колискова, сліпий, кривий, пряма, минуле, майбутнє, прийдешнє.

Прикметники, набуваючи іменникового значення, зберігають прикметникову систему відмінювання за відмінками і числами, але втрачають здатність змінюватися за родами.

  👆 Записати у зошит приклади переходу прикметника в іменники 


1 - іменник         2 - прикметник

1. кошовий наказав усім опустити зброю.

2. кошовий атаман був дуже сміливий.


1.військовий врятував людину під час збройного нападу.

2. мій сусід придбав військовий авомобіль 


1. молода смачно приготувала обід

2. моя мама молода й красива.


1. набережна була осяяна місячним світлом.

2. набережна вулиця була популярним місцем для зустрічей

👆 Виконати письмово

Випишіть із тексту прикметники.

 Зазначте їхній розряд за значенням.

  Скромна краса пізньої осені. Природа ніби причаїлася, чекаючи зимових холодів. Спохмурніло, насупилось, стало свинцево - сірим небо. Потекли з нього золоті ниточки осіннього дощу. Холодно, непривітно. У цю пору кожна людина ніби теж якось завмирає, заспокоюється.

☝☝☝☝☝

Утворіть відносні прикметники від власних назв за допомогою суфікса –ськ-. Поясніть орфограми у прикметниках. Підкресліть букви, що позначають чергування приголосних.                         Зразок: Галич – галицький.

Рига, Буг, Чехія, Львів, Прилуки, Збараж, Гадяч, Овруч, Париж, Острог, Золотоноша, Миколаїв, Крим. 

☝☝☝☝☝

Утворіть прикметники від твірних основ іменників, що в дужках. Виділіть словотворчі суфікси і визначте спосіб творення.

(Весна) степ, (голос) жайворонок, (барви) квіти, (дух) аромат, (блакить) небо,

(шовк) травичка, (сонце) спів, (дзвін) мелодія, (пшениця) лани.


01.12.2020

Тема: Вищий на найвищий ступені порівняння прикметників.

Завдання :

👆 Опрацювати теоретичний матеріал 

Записати у зошит!!!!!!!






Виконати письмово!!!!!!!!




Відео на допомогу:

·        https://www.youtube.com/watch?v=WLQfVU5wylo

·         https://www.youtube.com/watch?v=J_LKCVerZic

·        https://www.youtube.com/watch?v=-tk9SxBAONo

·        https://www.youtube.com/watch?v=FkIfOFPge-k


 Тренувальні вправи  

Утворіть вищий та найвищий ступені порівняння прикметників (обидві форми)

  • свіжий,
  • холодний,
  • гарячий,
  • лагідний,
  • добрий,
  • кислий,
  • гіркий,
  • солодкий,
  • солоний,
  • пасивний,
  • активний,
  • гарний,
  • високий,
  • низький.


Тестування  join.naurok.ua  Код доступу 5264209

  



24.11.2020


Тема: Поняття мовної стійкості .

Джерела ,що живлять мовну стійкість 

Завдання : 

Опрацювати теоретичний матеріал 

Джерела, що живлять мовну стійкість,— це національна традиція, національна свідомість і солідарність; національна культура; національний мир і співробітництво з іншими народами.

Мовна свідомість українців зазнавала впродовж століть істотних змін. Її реконструкція на різних часових зрізах і в діахронії залишається важливим завданням історичної лінгвоукраїністики, розв’язання якого дозволить повніше відтворити мовний (і ширше – духовний) світ українського етносу на різних етапах його розвитку, осягнути особливості мовних і концептуальних картин світу окремих суспільних прошарків та індивідів, а відтак – і специфіку мислення наших предків, усебічно проаналізувати процеси та явища історії української літературної мови крізь призму тогочасної мовної свідомості, з’ясувати окремі й дотепер дискусійні питання, зокрема про зв’язок між старою і новою українською літературною мовою








Виконати письмово 

Вправа 1. Перепишіть, на місці крапок, де потрібно, поставте літери. Поясніть правила подвоєння літер у словах іншомовного походження.

     Ас…ортимент, мас…а, брут…о, аб…ревіатура, інтел…ігент, адміністративно-тер…иторіальний, ак…редитація, ім…іграція, еміс…ійний, тон…а, дис…ертація, ім…ігрант, іл…юзія, Гол…андія, іл…юстративний, шил…інг, ін…оваційнний, кор…упція, колон…а, контр…еволюційний, ан…отація, пас…атіжі, рал…і, груп…а, елас…ифікатор, ас…игнаційний, забал…отований, марок…анець, сум…а, ал…ея, кас…а, стак…ато, барок…о, Ренес…анс, інтермец…о, конгрес…, ван…а, мас…аж, новел…а, бал…он, кол…егія, кол…екційний, ім…унітет, інкас…о, кас…ета, еф…ективний, ком…ерція, кор…ектор, колон…а, мір…а, Шил…ер, хоб…і, Міс…урі, віл…а, оп…нент, Ізабел…а, ас…амблея, бравіс…имо, шас…і.

   Вправа 2. Запишіть слова і розкрийте дужки, поясніть їх правопис.

   Не(т, тт)о, д(и, і)лер, субс(и, і)дія, емі(с, сс)ія, серт(и, і)фікат, рец(и, і)пієнт, рейт(и, і)нг, бру(т, тт)о, д(и, і)віденд, па(с, сс)ив, ліз(и, і)нг, клір(и, і)нг, м(і, и)грація, консорц(і, и)ум, інка(с, сс)атор, аукц(і, и)он, ауд(и, і)тор.

   Вправа 3. Перепишіть слова і вставте, де потрібно, пропущені букви або апостроф. Поясніть правопис слів.

    Р…шел…є, Ц…ц…рон, Т…ц…ан, Вандрі…с, Фе…рбах, П…ємонт, Барб…юс, К…юв…є, Н…ютон, Мол…єр, Рос…іні, Рус…о, Лес…інг, Монтеск…є, Лавуаз…є, Руж…є, Тор…іч…ел…і, Верг…лій, Гал…лей, Гр…г, Д…дро, К…пл…нг, Паган…ні, У…тмен, Хем…нгуей, Шексп…р, Ш…л…ер, Пал…адій, Бокач…о, Гр…м… 







17.11.2020
Тема: Повторення вивченого
Тестування
Тестова контрольна робота з теми «Іменник» Мета: перевірити й оцінити рівень навчальних досягнень шестикласників із теми «Іменник»; розвивати навички роботи з тестовими завданнями, навички самостійної роботи; виховувати прагнення до саморозвитку, самоаналізу та самоконтролю.

Варіант 1

Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише одна є правильною. Виберіть правильну відповідь.

1.     У якому рядку всі слова є іменниками?

А. Синь, тисяча, удень.

Б. Зорепад, четверо, зранку

В. Мужність, двоє, узимку.
Г. Сутінки, сотня, зілля.

 

2.     У якому рядку всі слова є іменниками спільного роду?

А. Листоноша, учитель, директор.

Б. Староста, задавака, сирота.

В. Професор, колега, суддя.

Г. Незнайко, плакса, степ.

 

3.     У якому рядку всі слова пишуться з великої літери?

А. (М, м)ати (Б, б)ожа; (З, з)олоті (В, в)орота; (Г, г)азета « (Г,г)олос (У,у)країни».

Б. (Д,д)ніпро; (Г,г)голосіївський (П,п)арк, (Д,д)ень (У,у)чителя.

В. (Р,р)іздво; (К,к)онституція (У,у)країни; (Г,г)оверла.

 

4.     У якому рядку всі іменники в кличному відмінку мають закінчення –ю?

А. Матуся, Катя, бабуся.

Б. Гора, буря, сосна.

В. Книга, мова, Софія.

Г. Дитина, неня, сестра.

 

5.    У якому рядку в усіх словах правильно утворено форми імені по батькові?

А. Ігоревич, Юріївна, Олегівна.

Б. Іванівна, Іллівна, Анатоліївна.

В. Григоріївна, Микитович, Андрійовна.

Г. Сергіївна, Миколаївна, Васильовна.

 

6. У яких іменниках у формі орудного відмінка однини подовжуються мякі приголосні?

А. Заполоч, блакить, височінь.

Б. Нехворощ, фальш, суміш.

В. Повість, любов, річ.

Г.Мати, гордість, північ.

 

Завдання 7-9 мають по пять варіантів відповідей, із яких правильними є дві. Виберіть правильні відповіді.

7.     Які іменники в українській мові належать до незмінюваних?

А. Іншомовні слова на голосний звук.

Б. Чоловічі прізвища на –о.

В. Жіночі прізвища на –о.

Г. Іменники множинної форми – власні назви.

Д. Чоловічі прізвища на приголосний.

 

8.     За якими правилами не з іменниками  пишеться разом?

А. Слово без не не вживається.

Б. У реченні є протиставлення.

В. Не вживається при іменнику-присудку.

Г. З префіксом недо-.

Д. Якщо іменник означає назву істоти.

 

9.     Які твердження є правильними?

А. Початковою формою для іменника є форма називного  відмінка однини.

Б. В українській мові шість відмінків.

В. Іменники належать до певного роду, змінюються за числами та відмінками.

Г. Іменники змінюються за особами.

Д. У реченнях іменник частіше виступає присудком.

 

10. Завдання на встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, знайдіть відповідник, позначений цифрою. Установіть відповідність між відмінами та іменниками.

А. Перша                             1. Каченя, курча, тигреня.

Б. Друга                               2. Честь, річ, гордість.

В. Третя                               3. Любов, листя, земля.

Г. Четверта                          4. Тополя, Ілля, плакса.

                                              5. Степ, сонце, подвіря.

 

11. Доповніть подане речення.

Іменники вар… во, мереж…во пишемо із суфіксом…

 

12. Із поданого речення випишіть іменник у називному відмінку, зробіть його розбір як частини мови.

Внизу Дніпро котитиме блакит

                                               Варіант 2

Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, із яких лише одна є правильною. Виберіть правильну відповідь.

6.     У якому рядку всі слова є іменниками?

А. Біг, мільйон, вгорі.
Б. Лісостеп, п’ятеро, зранку

В. Вечеря, десяток, свято.
Г. Сміливий, перший, улітку

7.     У якому рядку всі слова є іменниками спільного роду?

А. Староста, лікар, інженер.

Б. Суддя, прокурор, незнайко.

В. Канікули, зозуля, плакса.

Г. Бідолаха, непосида, забіяка.

 

3. У якому рядку всі слова пишуться з великої літери?

А. (Ч, ч)орне (М, м)оре; (С, с)узіря (Ч, ч)умацький (Ш, ш)лях; (Б, б)іблія.

Б. (Д, д)ень (Ш, ш)ахтаря; (С, с)офійський (С, с)обор; (М, м)айдан (Н, н)езалежності; (П, п)ерун.

В. (Р, р)іздво; (В, в)ерховна (Р, р)ада; (Б, б)іла (Ц, ц)ерква.

Г. (К, к)омбайн «(Н, н)ива»; (К, к)арпати; (Ж, ж)урнал «(Б, б)арвінок».

 

4. У якому рядку наведено іменники, у котрих неправильно утворено форму кличного відмінка?

А. Друже, брате, товаришу.

Б. Краю, пташе, козаче.

В. Голуб, Сергіє, брату.

Г. Земляче, Андрію, батьку.

 

5. У якому рядку неправильно утворено форми родового відмінка імен по батькові?

А. Івана Петровича, Людмили Василівни.

Б. Марії Іванівни, Михайла Григоровича.

В. Ольги Ігорівної, Юлії Миколаївної.

Г. Зої Андріївни, Олени Валеріївни.

 

6. Укажіть рядок, в якому в усіх іменниках уживається літера е в суфіксах.

А. Стріч…чка, намист…чко, усміш…чка

Б.  Варен…чок, вул…чка, рушн…чок.

В. Серп…чок, він…чок, журавл…чок.

Г. Розумн…чка, племінн…чка, світл…чка.

Завдання 7-9 мають по пять варіантів відповідей, із яких правильними є дві. Виберіть правильні відповіді.

10.                       Які власні назви беруться в лапки?

А. Релігійних понять і церковних книг.

Б. Газет і журналів.

В. Художніх і музичних творів.

Г. Назви вулиць, площ, парків.

Д. Пам’яток історії, храмів і замків.

 

8. Які твердження є правильними?

А. В українській мові сім відмінків.

Б. Іменники змінюються за родами.

В. Іменники поділяються на чотири відміни.

Г. Іменники з не пишуться завжди окремо.

Д. Іменник пальто незмінюваний.

 

9. У яких рядках іменники вжито в місцевому відмінку множини?

А. Біля вишень, з порадницями, до книгозбірень.

Б. У книгах, на вулицях, у сімях.

В. По горах, по долинах, на полицях.

Г. Розмовам, мріям, святам.

Д. Під зорями, за вербами, до бабусь.

 

10. Завдання на встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, знайдіть відповідник, позначений цифрою. Установіть відповідність між відмінами та іменниками.

     А. Перша                             1. Суддя, племя, насип.

Б. Друга                               2. Щастя, сузіря, день.

В. Третя                               3. Галченя, каченя, імя.

     Г. Четверта                          4. Листоноша, круча, земля.

                                                   5. Радість, розкіш, любов.

 

11. Доповніть подане речення.

Іменник мар…во пишемо із суфіксом…

 

12.Із поданого речення випишіть іменник у місцевому відмінку, зробіть його розбір як частини мови.

Бродить ніч по вулицях зимових.

 

10.11.2020
Тема: Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки

Завдання:

1. Опрацювати матеріал  за даними темами (маєте можливість використати матеріал запропонованих електронних версій підручників, чи скористатись іншими доступними 
вам матеріалами,  у вигляді тез чи схем стисло записати в робочих зошитах 
з поміткою "дистанційна робота"). 
2.:ВІДЕО НА ДОПОМОГУ: ПОСИЛАННЯ  
3.   Інтерактивні вправи:

·        https://learning.ua/mova/desiatyi-klas/

https://learning.ua/mova/desiatyi-klas/pravyla-vedennia-superechky

4.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Випишіть з літературних творів 2 приклади суперечок.
 Визначте види їх. Поміркуйте й висловіть (письмово, 10-15 речень) свою думку
щодо того, як уникнути небажаних суперечок.

5.11.2020

Тема: Контрольна робота. Іменник.

Виконати тестові завдання( питання не писати, відповідь повна)

1.      У якому рядку всі слова є іменниками?

А десятник, десятка, двійка, десятиріччя                       

Б сирота, осиротілий, осиротіти, сирітка

В п’ятий, п’ятиріччя, п’ятеро, п’ятірка                          

Г одиниця, діяльність, діяти, стіл

2.      Усі іменники є власними назвами в рядку

А Чернівці, Карпати, Анди, американці                        

Б Русь, Галлія, Рим, імперія

В Дністер, Дніпро, Великий Віз, Синевір                      

Г цукерки «Білочка», Франція, торт «Наполеон»

3.      Усі іменники є загальними назвами в рядку

А гора, пагорб, підгіря, Покуття                                   

Б «Барбарис», барбарис, «Білочка», білочка

В море Лаптєвих, море Баффіна, море Космонавтів    

Г ріка, море, озеро, водойма

4.      Усі іменники є назвами істот у рядку

А комар, ведмідь, синиця, лялька                                    

Б вовк, хлопець, мрець, студентство

В народ, жіноцтво, лицар, юнак                                      

Г воля, пісня, козацтво, козак

5.      Усі іменники є назвами неістот у рядку

А марципан, мигдаль, колібрі, льодяник                       

Б шимпанзе, банан, жирафа, мавпа

В молоко, сметана, кефір, корова                                   

Г компанія, група, угруповання, ватага

6.      У якому рядку всі іменники з конкретним значенням?

А гнів, кипіння, бадьорість, папір                                  

Б вечір, книжка, щоденник, весла

В блискавка, любов, роздратування, веселка                

Г лагідність, газета, схованка, дерево

7.      У якому рядку всі іменники з абстрактним значенням?

А хліб, картина, сирота, квітка                                      

Б розуміння, слава, сум, сміливість

В лисиця, жаль, будинок, біль                                       

Г пальто, джерело, повість, стіл

8.      У якому рядку всі іменники збірні?

А ліс, жінка, думка, морква                                           

Б народ, картоплиння, книжка, студент

В дітвора, молодь, килим, листя                                   

Г братство, зілля, козацтво, убозтво

9.      До чоловічого роду належать усі іменники рядка

А Сибір, перекис, аташе, фламінго                               

Б путь, тюль, біль, полин

В салямі, журі, шампунь, НЛО                                     

Г рояль, жаль, бароко, інтермецо

10.  До жіночого роду належать усі іменники рядка

А купіль, соло, міль, Чилі                                             

Б шампунь, лідер, Фудзіяма, інженер

В соло, мадам, цеце, міледі                                           

Г розкіш, зелень, місіс, приязнь

 

11.  До середнього роду належать усі іменники рядка

А добро, лібрето, івасі, цеце                                         

Б Капрі, райвно, відро, перо

В пальто, вугілля, кіно, теля                                          

Г фламінго, родовище, кенгуру, золото

12.  У якому рядку всі іменники мають лише форму однини?

А худоба, молоко, чай, селянство                                 

Б гуманізм, приміщення, чагарник, вітер

В листопад, книжка, озеро, вода                                  

Г футбол, лижі, солодощі, хор

13.  У якому рядку всі іменники мають лише форму множини?

А вікна, матері, діти, ковалі                                         

Б обєкти, ручки, губи, очі

В оцінки, кобзарі, пісні, збори                                     

Г сани, обійми, парфуми, щипці

14.  У якому рядку всі іменники незмінювані?

А депо, пальто, селище                                               

Б адажіо, метро, ательє

В фрау, рагс, поле                                                        

Г Шевченко, правило, сонце

15.  У якому відмінку вжито підкреслений іменник?

Співучості джерельної води не може заздрити моя ласкава мова.

А у називному                                                              

Б у родовому

В у давальному                                                            

Г у знахідному

16.  У якому відмінку вжито підкреслений іменник?

Написаного сокирою не вирубаєш.

А у родовому                                                               

Б у знахідному

В у давальному                                                            

Г в орудному

17.  У якому відмінку вжито підкреслений іменник?

По всій Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі.

А у місцевому                                                               

Б у давальному

В в орудному                                                               

Г у знахідному

18.  У якому відмінку вжито підкреслений іменник?

Надходить світанок яскравий, і зоряна рання сівба росою впадає на трави.

А у родовому відмінку однини                                  

Б у знахідному відмінку множини

В у називному відмінку множини                             

Г у місцевому відмінку множини

19.  У родовому відмінку однини закінчення -у(-ю) мають усі іменники чоловічого роду рядка

А ансамбль, Буг, Сибір, сніг                                       

Б гнів, автобус, вальс, сум

В футбол, гектар, фольклор, роман                           

Г зошит, ураган, Амур, хокей

20.  У родовому відмінку однини закінчення -у(-ю) мають усі іменники чоловічого роду рядка

А кілограм, Дон, фокстрот, Кавказ                             

Б дощ, біль, сюжет, шовк

В дуб, вітер, жаль, мішок                                            

Г понеділок, оркестр, полк, народ

21.   У кличному відмінку закінчення  мають усі іменники чоловічого роду рядка

А робітник, Черемош, Харків, боєць                         

Б чумак, пасажир, хлопець, жнець

В Віталій, жебрак, край, лікар                                    

Г розмай Олег, кравець, реформатор

22.  Невідмінюваними є всі іменники рядка

А пальто, відро, кіно, стегно                                      

Б амплуа, авокадо, веретено, Перу

В фойє, Гете, резюме, авто                                         

Г журі, кашпо, шимпанзе, какаду

23.  Установіть відповідність між іменниками та приналежністю їх до назв істот, неістот, збірних, конкретних, абстрактних понять

А птаство, дітвора, волосся

Б ґудзик, річка, дитинча

В бджола, теля, учень

Г скромність, здоровя, кілограм

Д блискавка, шафа, портфель

1 назви істот

2 назви неістот

3 абстрактні поняття

4 конкретні поняття

5 збірні

24.  Установіть відповідність між іменниками та приналежністю їх до відмін

А коліща, племя, ягня

Б медаль, ніжність, молодь

В змагання, лікар, вікно

Г пожежа, площа, мрія

1 перша відміна

2 друга відміна

3 третя відміна

4 четверта відміна

 Тестування 

join.naurok.ua 
 Код доступу 5876835

3.11.2020

 Тема: Особливості кличного відмінка. Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові

Завдання:

1. Опрацювати матеріал за даними темами (маєте можливість використати 

матеріал запропонованих електронних версій підручників, чи скористатись 

іншими доступними вам матеріалами,  у вигляді тез чи схем       

 стисло записати в робочих зошитах з поміткою "дистанційна робота").

2. Теоретичний блок:

·        https://zno.if.ua/?p=3462

https://webpen.com.ua/pages/linguistic_norm/vocative_form.html
3.Відео на допомогу:

·        посилання

·        https://www.youtube.com/watch?v=l3OzIsQsJzo&ab_channel=MONUKRAINE  

4. Виконайте вправу. Запишіть іменники в кличному відмінку. Умотивуйте закінчення.

Спокій, Раставиця, дитина, край, колиска, Олег, храм, зірка, учитель, учителька, ніжність, Яринка, Гордій, повінь, смерека, нездара, вовченя, Меланія Ігорівна, спільнота, однокласниця, хрещеник, водій, лікарка, сусід, директор, пані Галина, швець, юнак, Аля, Алла, Валерій, Валерія.

5.Домашнє завдання: Доповніть кожне речення іменником у формі кличного відмінка. Чим відрізнятимуться речення? Чи всі речення побудовані так, щоб стосунки були гармонійними?

1. Поділіться своїми враженнями про вчорашню виставу. 2. А знаєте, мені цього року вдалося побувати у Львові на форумі видавців. 3. Вибачте, але змушена відмовитися від вашої пропозиції, адже ми завтра родиною йдемо в театр. 4. Скажи, який прогноз погоди передавали на завтра? 5. Привіт, дуже рада (радий) тебе бачити через скільки років! 6. Якщо хочеш весело відпочити, іди в цирк! 7. Вислухай мене, я тобі все поясню.


29.10.2020 

Тема: Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку. 
Словозміна іменників ІV відміни

Теоретичний матеріал:

1. Опрацювати матеріал за даними темами (маєте можливість використати 

матеріал запропонованих електронних версій підручників, чи скористатись 

іншими доступними вам матеріалами,  у вигляді тез чи схем        

стисло записати в робочих зошитах з поміткою "дистанційна робота").

2. Виконати завдання 405 (I,II)  стр.162     О.В.Заболотний,В.В.Заболотний 

3. Дом.завдання: 407(I,II)  стр.163    О.В.Заболотний,В.В.Заболотний 

27.10.2020  

ТЕМА: ПАРАЛЕЛЬНІ ЗАКІНЧЕННЯ  ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ ДАВАЛЬНОГО ВІДМІНКА, ІМЕННИКІВ  ЗНАХІДНОГО ВІДМІНКА;  МІСЦЕВОГО ВІДМІНКА ОДНИНИ І МНОЖИНИ 

Теоретичний матеріал:

1. Опрацювати матеріал за даними темами (маєте можливість використати 

матеріал запропонованих електронних версій підручників, чи скористатись 

іншими доступними вам матеріалами,  у вигляді тез чи схем       

 стисло записати в робочих зошитах з поміткою "дистанційна робота").


2. Виконати завдання 395(I,II) стр.158     О.В.Заболотний,В.В.Заболотний

3. Дом.завдання: 397(I,II)  стр.159     О.В.Заболотний,В.В.Заболотний 


22.10.2020

Тема: Відмінкові закінчення іменників з 
конкретним та абстрактним значенням.

Теоретичний матеріал:

1. Опрацювати матеріал з підручників за даними темами (маєте можливість використати матеріал запропонованих електронних версій підручників, чи скористатись іншими доступними вам матеріалами,  у вигляді тез чи стисло записати в робочих зошитах з поміткою "дистанційна робота").


Сучасне вживання закінчень -а (-я), -у (-ю) іменників другої відміни зумовлене і морфемною будовою слова.

Закінчення -у характерне для префіксальних іменників, а закінчення -а характерне для префіксально-суфіксальних і суфіксальних іменників.

Наприклад: заліку, запису і додатка, заголовка.

Довідкове бюро. Зміна закінчення в родовому відмінку впливає на значення слова. Наприклад: ділового папера, але аркуш паперу; каменя (великого), але каменю (матеріалу) листопада (місяця), але завершення листопаду (явища природи).

Закінчення деяких іменників другої відміни залежить від наголосу:

Моста (наголос на [а]) — мосту (наголос на [о]

Деякі іменники чоловічого роду в родовому відмінку мають паралельні закінчення -а (-я), -у (-ю): стола — столу, двора — двору, моста — мосту.

Допишіть потрібні закінчення іменників

• Звук... (процес), звук... (термін).

• Термін... (слово), термін... (строк).

• Рахунк... (документ), рахунк... (дія, результат)

 Спишіть текст, розкриваючи дужки. Поясніть орфограми.

УКРАЇНЕЦЬ, ЯКИЙ ВІДМОВИВСЯ БУТИ БІДНИМ

Блискуча, абсолютно неймовірна життєва кар’єра: селянський син з України став на канадській землі мільйонером, сягнув неймовірних вершин (успіх) та благополуччя, здолавши чимало складних для нього обставин. Адже судилося йому в двадцять сім років починати в чужому (край) своє життя заново, як кажуть, із чистої сторінки. І не мав він тоді нічого, крім власних, звичних до праці рук та світлої голови.

Ім’я цієї людини — Петро Яцик. Небайдужість, мабуть, була однією з головних рис його (характер). Він був українцем, який усвідомлював усе: болі, і тривоги, і проблеми свого (народ). Петро Яцик — це філософ-самоук, співрозмовники, спілкуючись з ним, починали вірити в себе,

Справою свого життя він уважав допомогу щиру Україні, пояснював необхідність ґрунтовної освіти, вчив не жити у світі ілюзій, а самокритично дивитися на себе і працювати без (упин). Колишній хлопець із українського села виріс у Канаді до рівня видатного громадського (діяч), (меценат), який виразно бачить національні пріоритети та безкомпромісно відстоює їх. «Убогий духом не може бути багатим, незважаючи на те, скільки грошей він має»,— любив повторювати Петро Яцик (За М. Слабошпицьким).

Тестування

► Виконайте тестові завдання.

1. Закінчення -а у формі родового відмінка однини мають обидва іменники рядка:

А талант (хист), талант (грошова одиниця);

Б знак (марка), знак (значок);

В рахунок (документ), рахунок (дія);

Г дзвін (предмет), дзвін (звук);

Д детектив (агент), детектив (твір).

2. Закінчення -у у формі родового відмінка однини мають обидва іменники рядка:

А ріг (матеріал), ріг (будинку);

Б томат (рослина), томат (сік);

В пояс (талія), пояс (зона);

Г алмаз (інструмент), алмаз (речовина);

Д папір (документ), папір (матеріал).

3. Визначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -у (-ю):

А паладій, паралелізм, парафін;

Б параболоїд, паромір, термометр;

В патрон, паяльник, периметр;

Г перпендикуляр, перфоратор, підшипник;

Д біогенезу, градусника, біоценозу.

4. Визначте рядок, у якому іменники — власні назви мають паралельні закінчення:

А Судак, Яготин, Чоп;

Б Техас, Прут, Лаос;

В Ужгород, Форос, Цюріх;

Г Ванкувер, Гібралтар, Стрий;

Д Занзібар, Уганда, Гудзон.

5. Визначте рядок, у якому іменники залежно від значення у формі родового відмінка однини мають закінчення -а (-я) і -у (-ю).

А ріст, розсип, розряд;

Б реверс, рак, рахунок;

В ракурс, реоскоп, респект;

Г рівень, рисунок, різець;

Д вакуум, бетон, блок-апарат.

6. Правильно вжито відмінкове закінчення обох іменників варіанта:

А тривалого терміну, іншомовного терміну;

Б побудувати з каменя, не лишити жодного каменя;

В розрахункового рахунку, рахунка матчу;

Г мер міста Ванкуверу, територія острова Ванкуверу;

Д королівського балу, урахування середнього бала.

Тестування  

Код доступу 3653249






19.10.2020

ТЕМА: ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ ЧОЛОВІЧОГО РОДУ ІІ ВІДМІНИ  В      РОДОВОМУ ВІДМІНКУ

Теоретичний матеріал:

1. Опрацювати матеріал з підручників за даними темами (маєте можливість використати матеріал запропонованих електронних версій підручників, чи скористатись іншими доступними вам матеріалами,  у вигляді тез чи стисло записати в робочих зошитах з поміткою "дистанційна робота"). 


РОБОТА НАД ЗАКРІПЛЕННЯМ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Завдання: Поставте іменники у формі родового відмінка однини й випишіть ті, що мають закінчення:       варіант 1 — -а(-я); варіант 2 — -у(-ю). Доберіть 
власні приклади, користуючись словником.

Фотовідбиток, фотодокумент, фотодрук, фотоекспонометр, фотоелектроліз,                фотоефект, фотоелектрон, фотозв’язок, фотокомплект, фотоелемент, фотоіонізатор,      фотоліз, фотоген, фотокатод, фотометр, фотореактив, фоторедуктор,                      фотосинтез,  фотоапарат, фотограф, фотографізм, фотогурток, фотоетюд, фотознімок,              фотоконкурс, фотомонтаж, фотопортрет, фоторепортаж.

Виконайте завдання 386 стр.156. О.В.Заболотний,В.В.Заболотний Українська мова 10 кл

Дом.завдання: Виконати вправу 388 стр.156 .О.В.Заболотний,В.В.Заболотний Українська мова 

10 кл

Немає коментарів:

Дописати коментар

Вчитель повинен звертатися не стільки до пам`яті учнів, скільки до їх розуму, прагнути розуміння. а не одного запам`ятовування. Федір ...