14-Л

14-Л - завдання на період карантину з 
               української літератури 
17.03.2020

Тема : Модерна українська проза . Михайло Коцюбинський -життя та творчість .

                                              27.03.2020

Тема :  Жанр новела у творчості М.Коцюбинського.Психологічна новела "Intermezzo" 

Тема : Проблема душевної рівноваги .Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини.

                                               03.04.2020.
 Тема : Повість " Тіні забутих предків " Трагічна доля Івана та Марічки ,як наслідок суперечності між мрією та дійсністю .
Тема :Світ людини і природи .Фольклорне тло повісті.Образи стмволи .Образи Івана та Марічки.
                                             Завдання 
1.Вивчити біографію та записати хронологічну таблицю 
2.Прочитати новелу "Intermezzo" ,записати паспорт твору .
3.Прочитати повість " Тіні забутих предків "
4 Записати образи -символи творів .
5 .Записати історію створення фільму " Тіні забутих предків "
6.Написати твір на тему : 
"Справжнє кохання міф чи реольність ?"Іван та Марічка - сучасні Ромео та Джульєта .У чому полягає трагізм кохання ?"
 Підготовка до ЗНО.Написання Власного висловлення.
                                           
Для учнів 

      Новела 
          Повість 
   Тести




Виконати тест   Код доступу 688781



Виконати тест Код доступу 218707


Виконати тест    Код доступу 640126

 10.04.2020.

  Тема:  Життя і творчість Ольги Кобилянської. 
           ЇЇ проза - зразок раннього українського модернізму.
  Тема:   Автобіографізм "Impromtu phantasie"
 " Фантазія-експромт" Образ ліричної героїні новели-роздуму.

                                                                     17.04.2020.


Тема :   Образи нових жінок -інтелектуалок : талановитої піаністки Софії,аристократичної Марти,пристрасної художниці Ганнусі у " Valse melancolique" ( " Меланхолійний вальс")



Тема:Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь.Глибокий психологізм та новаторство творів О.Кобилянськоїю

                                       Завдання 

1. Записатиу зошит хронологічну таблицю .Творчий доробок письменниці .

2. Прочитати новелу та записати сюжетний ланцюжок.

3. Записати символічні та знакові образи у новелі      "Меланхолійний вальс ". Цитатну характеристику головних героїнь.

4. Написати творчу роботу на тему " Нові жінки " у творах О.Кобилянської 

5.Прочитайте повість "Земля " її зміст і проблематика стане у пригоді при написанні власного висловлення на ЗНО
                                       Для учнів 


  Відео 1     Відео 2      Відео Підготовка до ЗНО

  Повість " Земля "

     Подивитися відео 

     Законспектувати статтю та зробити презентацію за творчістю О.Кобилянської 


Творчість Ольги Кобилянської: проблема психології надлюдини

На українському ґрунті ідею надлюдини у своїх творах втілювала буковинська письменниця Ольга Кобилянської




Психологія XX століття є передусім психологією особистості. Розвиток ідеї особистості призводить до виникнення ідеї надлюдини. Ідею надлюдини, яку розробив німецький філософ Фрідріх Ніцше, італійський учений П. Мантегацца відносить до екстазів могутності й діяльності. Він вважає, що ці екстази є найскладнішими, вони найважче піддаються визначенню, тому їх психологічний аналіз є дуже сміливим завданням.

У своєму міфі про надлюдину Ніцше впроваджує культ сильної особистості, яка наодинці бореться з вадами сучасності, й романтичну ідею "людини майбутнього". Філософія Ніцше вплинула на різні напрями західної думки XX століття - філософію життя, прагматизм, екзистенціалізм, а також на письменників кінця XIX - початку XX століття.
На українському ґрунті ідею надлюдини у своїх творах втілювала буковинська письменниця Ольга Кобилянська. Народилася Ольга Юліанівна 27 листопада 1863 року в містечку Гура-Гумора на Буковині в родині дрібного урядовця. Через складні матеріальні обставини закінчила лише чотири класи початкової німецької школи. В досить ранньому віці О. Кобилянська почала писати вірші німецькою мовою. Тією ж мовою написала перші свої оповідання. У 1886-1887 роках Кобилянська написала першу повість "Вона вийшла заміж", також німецькою мовою, але пізніше під впливом Софії Окуневської почала писати українською мовою, і згадана повість дістала в українському варіанті нову назву "Людина".
Повість "Людина" була надрукована в журналі "Зоря" у Львові (1894 p.). Досить яскраво показана психологія надлюдини в повісті "Царівна", яку Кобилянська почала писати в 1888 році в Кимполунзі, а закінчила в Чернівцях в 1895 році. Окрім "Царівни", психологічний аналіз надлюдини Кобилянська дала в збірці "Покора" (1899 р.) та повісті "Через кладку" (1905 p.).
Необхідно зазначити, що не лише Ніцше мав вплив на буковинську письменницю. В автобіографії "Про себе саму" Ольга Кобилянська засвідчує: "Західна культура впливала на мене своїми літературними творами. Готфрід Келлер, перед ним - Шпільгаген, виховуюча німецька повістярка Е. Марлітт, 3. Вернер, з скандинавців - І. П. Якобсен, пізніше - великий психолог Герман Банг, Гамсун, Гейєрштам і т. ін. Щодо Ніцше, то правда, він мене займав своєю глибиною й деякими думками на будуче (майбутнє. - І. Д)".
Про вплив Ніцше на творчість Кобилянської писали М. Грушевський, О. Маковей. Грушевський оцінюючи повість "Царівна", зазначав, що авторка "досить механічно" змодернувала свою "старосвітську історію про "сандрільону" - царівну-сирітку, що "поневіряла світом, таки доходить щастя" - при помочі національного і жіночого питання та філософії Ніцше".
Подібні думки були притаманні Осипу Маковею, який писав, що основна філософія Наталки з "Царівни", чи то Кобилянської, складається з двох тез: "аристократизм душі, вищі люди Ніцше" та "емансипація жінок". Ніцше, котрого читала останніми роками, мав добрий вплив на Кобилянську через те, що він навчив її дивитися на світ і людей з вищого, більш ідеального становища; він звернув її увагу на стиль взагалі, хоч ніхто інший, тільки той Ніцше сказав такий гіркий комплімент жінкам: "Як ідеш поміж жінки, бери батіг", - та проте, стверджує О. Маковей, він настроював її сильно й відважно.
Ідеї, які використовувала О. Кобилянська у своїх творах, запозичувалися не лише у творчих людей, котрі мали на неї вплив, вони черпалися також з особистого життя письменниці. Авторка "Царівни", зазначає М. Грушевський, засвідчила свій талант надзвичайно сильно в психології, адже більшість її творів написано з народного життя. І сама Кобилянська стверджувала: "Так майже кожний нарис має щось із справдішнього життя в собі. Не менше - і більші оповідання. Мої особисті переживання відігравали немалу роль в моїх писаннях. "Царівна" писана кровією мого серця".
     
Не є дивиною, що Кобилянська цікавилася філософією Ніцше, адже Ніцше вплинув на таких визначних європейської слави письменників, як Гавптман, Зудерман, Гальбе, Метерлінк, д'Аннунціо, Стрінберг, Ібсен, Брандес, Пшибишевський та інших. Влучні вислови автора "Заратустри" збагатили словесний скарб чи не кожної мови: "поза межами добра й зла", "ті, що їх багато, забагато", "переоцінка всіх цінностей", "жадоба сили", "надлюдина".
Найоригінальнішим поняттям філософії Ніцше є "надлюдина". Для "надлюдини" характерне: мужність, енергія, відвага; все те, що дає силу й що сильне. Для Ніцше надлюдина минулого - це Олександр Великий, Цезар, Август, Карл Великий, Цезар Борджіа і Наполеон. Як відомо, всі ці люди - люди енергії, дії. П. Мантегацца так описує екстаз діяльності й могутності великих геніїв дії: "Вони, можливо, провели все життя в очікуванні цього моменту зачарування, але цей момент був чудовою нагородою за весь піт і всю кров, які пролиті протягом їхнього життя.
Немає тієї тріумфальної арки, немає такого позолоченого трону чи лаврового вінка, які могли б принести внутрішню насолоду, яку переживає геній, перебуваючи в стані екстазу перед своїм витвором; багатовікове життя звичайних людей не може зрівнятися з однією такою миттєвістю, котру, можливо, не зміг би виміряти ніякий годинник у світі, але який помічається й поглинається людською свідомістю, як дощова краплина пожирається спраглою пустелею".
Що ж взяла Кобилянська як авторка "Царівни" від автора "Заратустри"? Один письменник може запозичити ідеї, техніку, сюжет, стилістичні манери, поодинокі фрази; у філософа - в основному ідеї. Окрім ідей Ніцше, які використовує Кобилянська у своїх творах, в обох авторів є деяка життєва схожість, їхнє життя багате не на зовнішні факти, а на внутрішні переживання. Ці внутрішні переживання найсильніше знаходять вихід на самоті. В листі болгарському письменникові-модерністу Петко Тодорову Ольга Кобилянська писала: "Я надто часто відчуваю, що поети найсамотніші люди. Я живу, як в заклятій казці, прикована до одного місця, і заодно мушу з глибини душі своєї черпати поживу і для духа свого".
Самотність - це батьківщина Заратустри. "Втікай, друже мій, у самотність!... де закінчується самотність, там починається торговище".
Самотня авторка "Царівни" заявляє в "Акордах": "Кожний чоловік раз у житті зупиняється і не знає, куди завернутися. Я свою дорогу знаю. То самота. Вона вп'ялила свої грізні, холодні очі в мене і моргає до мене. Я йду. Я тобі буду служити, ти велика безсердешна самото, пісні свої покладу у ніг твоїх. Усміхнися тоді".
О. Кобилянська, вслід за Ніцше, використовує тезу Дарвіна про боротьбу за існування як умову вищого розвитку організмів. Від Дарвіна йде й те, що Кобилянська надає великого значення спадковості. Письменниця часто нею намагається пояснити складні лабіринти людської душі. У творах Кобилянської дуже виразно проявляється аристократичність і небуденність героїв. "Всі вони, як не родові аристократи, "шляхетського походження", "гербові", то принайменше вибранці, Gluckskind-y", - зазначає дослідник творчості О. Кобилянської Л. Луців.
У своєму творі "Так казав Заратустра" Ніцше використовує такі терміни, як "вищі люди", "надлюдина", "поранковий", "полуднє" тощо. Так людське життя Ніцше порівнює з порами дня: "людина — це міст, а не мета, що вона щасливо тішиться своїм полуднем і вечором, як шляхом до нових світанків"; бажанням: "Це мій ранок, займається мій день: вставай, вставай, великий полудню!" - закінчуються промови Заратустри. Це порівняння використовує Кобилянська в повісті "Царівна".
Ось як відчувала головна героїня твору Наталка Верковичівна своє "полуднє". "Полуднє, - задзвеніло щось в ній, - полуднє... Так її полуднє зближалося, це відчувала вона всіма нервами, в ній співало щось тисячами голосів про нього, а її оточення заповідало його. Вона чулася такою сильною і здатною до життя, що, здавалося, для неї не існувало нічого, чого не могла би побороти!".
У повісті "Царівна" головна героїня Наталка, дискутуючи з Орядином, дійшла висновку, що всі люди майбутнього повинні тягнутися до ідеалу; ставати "вищими людьми"; "людина, яка зрікається боротьби, зрікається великого життя".
В образі Наталки Верковичівни ("Царівна") Кобилянська психологічно обґрунтовано створила образ людини, яка, зазнаючи болючих розчарувань, страждаючи від несприятливих обставин, не занепадає духом, а вірить у високе своє призначення, прагне до якнайширшого вияву власних багатих духовних сил, висловлює сміливі - як на той час - думки про призначення та обов'язок людини, зокрема жінки.
Вдаючись до форми щоденникових записів - своєрідної розмови героїні з собою, - Кобилянська розкриває світ думок і почуттів "Царівни", яка не може змиритися з філістерськими поглядами на жінку, прагне вирватися з духовної неволі, сірої буденщини. В її образі письменниця втілює ідеал гордої, непокірної жінки-інтелігентки, яка має відвагу відстоювати свої погляди, стверджуючи думку: "Свобідний чоловік із розумом - це мій ідеал".
Безперечна заслуга Кобилянської полягає в тому, що вона ввела в українську літературу нові типи людей етично-естетичного спрямування, а вслід за тим зуміла розкрити основні риси та особливості психології надлюдини. Іван Франко в "Молодій Україні" зазначив, що в усякому разі "Царівна" - це перша у нас повість, основана не на інтригах і любовних пригодах, а на психічному аналізі буденного життя пересічних людей.
Серед групи молодих письменників, вихованих на взірцях європейської літератури, Франко виокремив Ольгу Кобилянську, яка "головну вагу творчості поклала на психологію, головною метою твору штуки (мистецтва. - І. Д.) зробила розбудження в душі читача певного настрою способами, які подають новочасні студії психології і так званої психофізики".
Таким чином, Ольга Кобилянська вдало втілила у своїх творах образ сильної особистості, яка попри несприятливі обставини не занепадає духом, а прагне до самоствердження. Ідеї, сформульовані Кобилянською в художніх творах, значною мірою заповнили дефіцит у царині професійного психологічного знання.

Прохання виконати завдання. Скоро буде  підсумкова контрольна робота за творчістю письменниці онлайн.

24.04.2020.
Тема : Контрольна робота " Модерна українська проза 


КОНТРОЛЬНА РОБОТА
«МОДЕРНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА (ЗА ТВОРЧІСТЮ М.КОЦЮБИНСЬКОГО ТА О. КОБИЛЯНСЬКОЇ
Варіант І
І рівень
1.«Став проти хмари, одна нога наперед і склав руки на грудях. Закинув назад бліде обличчя і вперед похмурим оком у хмару. Стояв так довгу хвилину, а хмара ішла на нього…так само міцно стояв, і кучері вились на голові в нього, як у гнізді гадюки». («Тіні забутих предків»)Це портретна характеристика
2. Хто сказав: "“...маю пильнувать ватри, аби не згасла через все літо, то була б біда!”?(«Тіні забутих предків»)
3.Чим закінчилася бійка між ворогуючими сім’ями?(«Тіні забутих предків»)
4. Що означає метафора "залізна рука города " ( за новелою М.Коцюбинського "Intermezzo")?
5. Як герой новели М.Коцюбинського "Intermezzo"відреагував на звістку про повішених («про ряд білих мішків»)? 
6. Що таке імпресіонізм? Назвіть риси імпресіонізму. Які риси імпресіонізму наявні  в новелі «Іntermezzo»?
7.Хто назвав Ольгу Кобилянську «пишною трояндою в українському саду»?
8. Під час знайомства з ким відбулося знайомство з музикою головної героїні новели «Impromtu phantasie» («Фантазія-експромт»)?
9.Про кого йде мова?
«Була гарна сама собою. Ясна, майже попеляста блондинка, з правильними рисами і дуже живими блискучими очима. Збудована була прегарно... А що в своїх постановах була скора й консеквентна…»
10. Кому з трьох героїнь новели «Valse mélancholique» належать слова «гордість - …се одинока зброя жінки, якою вона справді може вдержатися на поверхні життя»?
ІІ рівень
Дайте розгорнуту відповідь на питання.
1. Охарактеризуйте образ ліричного героя з новели «Intermezzo».
2. Що нового принесла в літературу О. Кобилянська своєю новелою «Valse melancoligue»?
3. Марта вбачає щастя в сімї, Ганна – в мистецтві, а в чому воно для Софії?
ІІІ рівень
Поясніть у чому полягає автобіографічність новели «Меланхолійний вальс» О.Кобилянської.






КОНТРОЛЬНА РОБОТА
«МОДЕРНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА (ЗА ТВОРЧІСТЮ М.КОЦЮБИНСЬКОГО ТА О. КОБИЛЯНСЬКОЇ
Варіант ІІ
І рівень
1. М.Коцюбинський є представником літературного напряму…
2.В уривку: «Вона і перше любила пишно вбратись, а тепер навіть у будень носила шовкові хустки, дорогі й писані мудро, блискучі дротяні запаски, а важкі згарди гнули їй шию» сказано про
3. .Хто “...дряпавсь на гору,... боровся з вітром,...хапався руками за камінь і все дерся на верх”?(«Тіні забутих предків»)
4.Про кого йде мова?
“Була се слабосильна, ще доволі молода жінка з ніжними рисами обличчя, на якім за першим поглядом було пізнати, що тяжка, ненастанна праця й жура, що гнітила її, надали її п’ятно старості.”
5.Кого мав на увазі ліричний герой, сказавши наприкінці твору «Ми таки стрілися» ("Intermezzo") ? 
6. Яка проблема не порушується в новелі М. Коцюбинського «Intermezzo»?
7.Тема призначення митця у суспільстві розкрита у творі…
8. Хто є автором музичного твору «Impromtu phantasie» («Фантазія-експромт»)?
9. Кому з трьох героїнь новели «Valse mélancholique» належать слова «Я живу штукою і вона відволікає цілковито мою душу…»?
10.Дайте визначення новели. Назвіть характерні риси новели.
ІІ рівень
 Дайте розгорнуту відповідь на питання.
1. Розкажіть про історію виникнення повісті «Тіні забутих предків». Розкрийте зміст назви.
2. Розкрийте образ ліричної героїні та «музичну тему» у творчості Ольги Кобилянської.
3. Назвіть провідні мотиви новел О.Кобилянської.
ІІІ рівень
В чому полягає краса повісті «Тіні забутих предків»? Поясніть.

 24.04.2020

Тема:Життя і творчість Василя Стефаника .Новаторство письменника ." Камінний хрест"-психологічне розкриття теми еміграції

01.05.2020
Тема : Драматизм конфлікту .Ідея єдності Івана Дідуха з рідною землею. 
Тема :Багатозначність символічних образів .Останній танець івана Дідуха  , як символ трагізму прощання з рідним краєм.
                                       Завдання 
1. Записати хронологічну таблицю .
2.Прочитати новелу " Камінний хрест " та записати сюжетний ланцюжок .
3.Записати паспорт твору та головних героїв   
                                        Для учнів 



                                 Літературний диктант ( письмово)

    1 Назвіть місце народження Василя Стефаника? 
    2 Хто з батьків  письменика був людиною сурової вдачі яку всі боялися?
    3 Яку василь Стефаник здобував професію ,яка булла недодуші ?
    4 Чому несклалося щасливе сімейне життя ?
    5 Прихильником якого літературного стилю був Василь Стефаник ?
    6 Більшість творів письменника написані у жанрі? 
    7 найбільше емігрантів було до ?
    8 Іван Дідух з власної волі хотів емігрувати чи? 
    9 Як у селі називали головного героя? 
   10які обрози у творі є символічними ?
   11 з ким автор порівнює головного героя ? 
   12 назвіть основну тему твору ? 
                                              
                                               Записати у зошит 


Елемент композиції
Епізод твору
Експозиція

Гості пригощаються, ведуть розмови. Іван з Михайлом співають, як у молоді літа.
Зав’язка

Прихід гостей до хати Івана. Прощання з односельцями. Зізнання Івана у тому, що самому тоскно на душі.
Екскурс в минуле

Розповідь Івана про те, як сини дійшли до думки про виїзд. "Два pоки нічого в хаті не говорилось, лише Канада та й Канада...". Він дуже жалкує, що молодь не хоче триматися землі своїх пращурів.
Розвиток дії

Розповідь про повернення Івана Дідуха з 10 років служби у війську, про горб, що залишився йому у
спадок. Тяжка праця на горбі.
Кульмінація

Односельці проводжають сім’ю Дідухів. Іван іде танцюючи. Уся процесія зупиняється біля хреста, що Іван поставив на горбі. Чоловік каже жінці, щоб знала, що там викарбувані їхні імена.
Розв’язка

Син нагадує батькові, що пора виходити. Люди плачуть. Іван з дружиною пускаються в танок. Сини силоміць виносять обох з хати.

Результат пошуку зображень за запитом завдання за твором камінний хрест

Твір-роздум виконуємо письмово у зошиті .

      Виконати тест             Код доступу 558603                                    

                                                                


                                         

Немає коментарів:

Дописати коментар

Вчитель повинен звертатися не стільки до пам`яті учнів, скільки до їх розуму, прагнути розуміння. а не одного запам`ятовування. Федір ...